  • 21. Data: 2019-07-16 08:48:38
    Temat: Re: Resort cyfryzacji bierze się za kradzieże tożsamości
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Tyle, że ów podpis jest trochę ułomnym dowodem. Często nawet grafolog

    Ale rozważamy teoretyczne problemy. W tych wszystkich kradzieżach
    tożsamości i wyłudzeniach kredytów to właśnie analiza podpisu pozwala
    uwolnić od odpowiedzialności.

    > nie potrafi jednoznacznie powiedzieć. Tyle, że nie wiadomo do końca, co
    > jest dobrym rozwiązaniem. Odcisk palca?

    Jak z jego podrobieniem?

    > Podpis elektroniczny? Gdzie jest

    Podpis elektroniczny świadczy tylko o tym, że ktoś, kto miał dostęp do
    karty i 4-cyfrowego PIN udzielił tego podpisu. Wywodzenie z tego faktu,
    że był to posiadacz podpisu to spore nadużycie. Już bardziej wiarygodnym
    jest jednak podpis odręczny.

    Zresztą - skoro rozważamy kradzież tożsamości - to trzeba również
    rozważyć ją w tym zakresie, że ktoś tożsamość wykrada i zakłada na jej
    dane podpis elektroniczny.

    > ta granica, pomiędzy funkcjonalnością, a bezpieczeństwem?

    Problemem w kradzieżach tożsamości nie są kradzieże tożsamości, tylko
    niesprawny system sądowy. Bez problemu każdy z okradzionych może wykazać
    swoją niewinność na podstawie aktualnie istniejącego stanu prawnego i
    zwyczajów zawierania umów. Problemy wynikają z tego, że sądy działają
    źle (zły adres, zawite terminy uniemożliwiające obronę itp.) i często
    odkręcanie tych błędów sądowych jest naprawdę uciążliwe dla poszkodowanych.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2019-07-16 08:54:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Tylko, że na podstawie samej parafy często grafolog nie jest w stanie
    > się wypowiedzieć.

    W takim razie sąd powinien oddalić powództwo, skoro na umowie nie ma
    podpisu, tylko parafa.

    > Bank wnosi pozew twierdząc, że zawarł z Tobą umowę, bo
    > przecież pracownik Cię wylegitymował i jest Twój podpis. To na Tobie
    > spoczywa udowodnienie, że to nie jest Twój podpis (art. 6 kc). Jeśli
    > grafolog stwierdzi, ze nie da się wykluczyć, to masz problem.

    Jeśli problem jest w tym, że fałszywa umowa składa się z podpisu w
    postaci jednej kreski, a grafolog na tej podstawie uznaje, że "nie można
    wykluczyć, że ta jedna kreska mogła być położona przez poszkodowanego",
    to znaczy, że mamy błędnie sporządzoną opinię, ponieważ powinna ona
    brzmieć "nie wiadomo, czy podpis pochodzi z ręki poszkodowanego".
    Postępowanie odmienne prowadzi do absurdalnego wniosku, że fałszując
    umowę najlepiej podpisać się w formie jednej kreski, ponieważ wówczas
    biegły z zakresu pisma ręcznego uzna, że nie może wykluczyć, iż kreskę
    tę mogła położyć dowolna osoba na ziemi.

    --
    Liwiusz

  • 23. Data: 2019-07-16 09:41:43
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przecież jest cała lawina takich przypadków.

    -----
    > Rozumiem, że uważasz, że można kogoś zobowiązać do zapłaty, podrabiając jego
    podpis?

  • 24. Data: 2019-07-16 09:43:03
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Napisz do sądu, żeby oddalał.
    I jeszcze parę rzeczy im napisz.

    -----

  • 25. Data: 2019-07-16 09:50:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 09:41, ąćęłńóśźż pisze:
    > Przecież jest cała lawina takich przypadków.
    >

    > -----

    Podaj choć jeden przykład wyroku, w którym zobowiązuje się kogoś do
    spłaty umowy, na której był sfałszowany podpis.

    --
    Liwiusz

  • 26. Data: 2019-07-16 10:17:33
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    W dniu 2019-07-15 o 18:43, Liwiusz pisze:

    > Ale warunkiem tego, abym ponosił odpowiedzialność, nie jest to, aby się
    > podpisał ktokolwiek, tylko ja.

    Oczywiście. Wystarczy tylko do tego przekonać komornika.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 27. Data: 2019-07-16 10:26:31
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    > Pomysł z żądaniem danych nie zawartych w dowodzie (np. nazwisko
    > panieńskie matki, adres) jest dobry, ale również nie zabezpiecza przed
    > nieuczciwością pracowników firm kredytowe. Po pierwszym kredycie dane
    > mogą krążyć już dowolnie.

    Ja myślałem raczej o poświadczeniu tożsamości kredytobiorcy przez
    urzędnika państwowego (notariusz odpada - bo można wybrać
    zaprzyjaźnionego notariusza, który poświadczy to co trzeba). Takie
    poświadczenie byłoby wydawane w określonym celu (np. kredyt od banku X w
    terminie Y, na kwotę Z).
    Urzędnik poświadczający oraz szef (np. prezydent miasta - ze względu na
    adres zamieszkania) ponosiliby odpowiedzialność (karna, cywilna?) tak by
    urzędnik nie poświadczał wszystkiego a prezydent zadbał o stosowne
    procedury.
    Bez takiego poświadczenia kredyt/pożyczka byłaby nieważna z mocy prawa.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 28. Data: 2019-07-16 10:31:51
    Od: Wojtek <w...@o...pl>

    > Jeśli rozważamy opcję nieuczciwości urzędnika, to może przy okazji sobie
    > te dane notować. Jeśli będzie to cwanie i z umiarem robił, to w praktyce
    > latami może się nikt nie zorientować.

    Właśnie na tym polega problem. Nie da się tego sprawdzić, kto przetwarza
    moje dane osobowe. I żadna tam ochrona danych osobowych czy RODO nie
    rozwiązuje problemu.
    Nie da się nikomu udowodnić np., że ktoś nauczył się na pamięć imienia,
    nazwiska, adresu, PESELU itp. Czy chociażby, jak wspominasz, że ktoś
    sobie to zanotował na kartce.
    Tak więc ochrona danych osobowych - to fikcja. Działa tylko wśród
    uczciwych. Wśród nieuczciwych - już nie działa.

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 29. Data: 2019-07-16 10:41:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 10:17, Wojtek pisze:

    > Oczywiście. Wystarczy tylko do tego przekonać komornika.

    Nie, komornik nie ma możliwości analizowania prawdziwości podpisu.

    --
    Liwiusz

  • 30. Data: 2019-07-16 10:42:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-16 o 10:26, Wojtek pisze:

    > Ja myślałem raczej o poświadczeniu tożsamości kredytobiorcy przez
    > urzędnika państwowego (notariusz odpada - bo można wybrać
    > zaprzyjaźnionego notariusza, który poświadczy to co trzeba). Takie

    A nie boisz się zaprzyjaźnionego urzędnika państwowego? Trochę
    niepoważnie brnąć w takie paranoje.

> [...]
    > procedury.
    > Bez takiego poświadczenia kredyt/pożyczka byłaby nieważna z mocy prawa.

    Marzenia jak dzieciaka z podstawówki nie znającego realiów życia.

    --
    Liwiusz