  • 1. Data: 2002-04-25 14:23:36
    Temat: Renta socjalna a umowy o dzieło.
    Od: g...@a...eu.org (Gerard)

    Witam.

    Szukałem odpowiedzi w archiwach i na WWW, ale niestety nie znalazłem,
    a problem jest dla mnie dosyć istotny.

    Jestem studentem (okończone 25 lat), z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu
    niepełnosprawności (dawna II grupa inwalidzka). O orzeczenie to postarałem
    się, gdyż lekarz orzecznik ZUS zdecydował, że nie jestem już całkowicie
    niezdolny do pracy (orzeczenie było ważne do końca grudnia 2001 roku) i
    uznał mnie za całkowicie zdolnego do pracy. Tak więc ZUS nie wypłaca mi
    już renty rodzinnej (od decyzji ZUSu złożone jest odwołanie).

    Do rzeczy. Wobec powyższego złożyłem wniosek w MCPR o przyznanie mi renty
    socjalnej. Problem tkwi w tym, że pani z CPR (ani ich prawnik) nie była
    w stanie dokładnie wyjaśnić mi następującego zapisu z Ustawy o pomocy
    społecznej:
    Art. 27a.5. Osoba, o której mowa w ust. 1 i 2, traci prawo do renty
    socjalnej za miesiąc, w którym osiągnęła dochód netto z tytułu pracy
    lub działalności gospodarczej przekraczający wysokość renty,
    o której mowa w ust. 3.

    Problem w tym, że osiągam dochody jedynie z okazjonalnych umów o dzieło
    (artykuły dla pisma komputerowego). Jak w takim przypadku określić
    miesiąć uzyskania dochodu netto? Widzę kilka możliwości:
    1) wszystkie miesiące od daty zawarcia umowy do terminu oddania dzieła,
    2) miesiąc terminu oddania dzieła,
    3) miesiąc wystawienia rachunku,
    4) miesiąc wpływu należności na konto.
    Pani w CPR sugerowała to ostatnie rozwiązanie, ale tu pojawia się kilka
    problemów. Mianowicie wpłaty dokonywane są na konto w banku internetowym,
    więc nie mam żadnego "papierka" o ich wpływie. Poza tym czasem zamawiający
    rozbija płatność na mniejsze części i płaci w różnych terminach.

    Proszę o wszelkie wskazówki wraz z podaniem, jakie przepisy to regulują.
    Chyba nie muszę nadmieniać, że sprawa jest dla mnie bardzo ważna (te 406zł
    miesięcznie może mi pomóc w miarę wyjść na prostą).
    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

    Pozdrawiam,
    Gerard