  • 1. Data: 2004-08-12 13:00:54
    Temat: Rejestrowanie rozmów.
    Od: "Kazimierz C" <k...@o...pl>

    Czy rejestrowanie własnych rozmów telefonicznych bez powiadamiania
    rozmówcy jest zgodne z prawem?
    (Chodzi o rozmowy z TPSA).

    Jakie są na to paragrafy?

    Kazik

  • 2. Data: 2004-08-12 13:22:48
    Temat: Re: Rejestrowanie rozmów.
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Kazimierz C" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Czy rejestrowanie własnych rozmów telefonicznych bez powiadamiania
    > rozmówcy jest zgodne z prawem?
    > (Chodzi o rozmowy z TPSA).
    > Jakie są na to paragrafy?

    Konstytucja RP art 49
    "Art. 49.

    Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie
    może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej
    określony."

    Tak wiec musialaby byc ustawa zezwalajaca na rejestrowanie

    rozmow. Przyjmuje (moze blednie?), ze rejestrowanie narusza

    tajemnice komunikowania.

    Pozdrawiam
    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 3. Data: 2004-08-12 13:35:52
    Od: "Kazimierz C" <k...@o...pl>

> [...]
    ograniczenie
    > może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w

    Tak a le wydaje mi się, że dotyczy to raczej rejestrowania i podsłuchu
    przez osoby trzecie.
    Z pewnością dopuszczalne (niekoniecznie etyczne) jest rejestrowanie
    rozmów biznesowych.
    Z jakiegoś powodu bezkarnie mogą rejestrować rozmowy dziennikarze.
    A przecież nie informują o nagrywaniu i nie idą do paki za co drugi program
    telewizyjny. A nie słyszałem aby byli szczególnie uprzywilejowani.
    Co do podsłuchu przez osoby trzecie to mają do tego prawo w szczególnych
    wypadkach urzędnicy państwowi (policja, urząd skarbowy i kilka innych).

    > Tak wiec musialaby byc ustawa zezwalajaca na rejestrowanie
    > rozmow. Przyjmuje (moze blednie?), ze rejestrowanie narusza
    > tajemnice komunikowania.
    Nie jest to kwestia podsłuchiwania i z pewnością można bezkarnie
    rejestrować po poinformowaniu, pytanie tylko czy można bez informowania
    tak jak robi prasa, radio, telewizja.
    (Np p. Wajs dzwoniący w nietypowej sprawie i puszczający to na cały kraj)

    Pozdrawiam Kazik

  • 4. Data: 2004-08-12 13:50:51
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Tak a le wydaje mi się, że dotyczy to raczej rejestrowania i podsłuchu
    > przez osoby trzecie.

    Wiec mozna powiedziec, ze jesli operatorka z TP SA
    osobiscie nie nagrywa, tylko robi to technik z TP SA,
    to mamy tu osobe trzecia.

> [...]
    > Co do podsłuchu przez osoby trzecie to mają do tego prawo w szczególnych
    > wypadkach urzędnicy państwowi (policja, urząd skarbowy i kilka innych).

    W naszym kraju co innego prawo, a co innego zwyczaje.
    Byc moze policja ma odpowiednie ustawy, ktore
    na to zezwalaja. Jak jest z dziennikarzami - nie wiem.
    Nie zdziwilbym sie, gdyby w ustawie o dziennikarzach
    po prostu zapomniano dodac fragment dot. nagrywania
    rozmow (wtedy nagrywanie takie byloby nielegalne).

    Na marginesie: A. Michnik nagrywajac rozmowe
    z L. Rywinem musialaby nagrywac i odtwarzac pozniej
    (chyba bez zgody LR) wylacznie na podstawie ustawy.
    Ciekawy jestem, ktora ustawa na to mu zezwalala.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)
    http://www.wojsal.prv.pl

  • 5. Data: 2004-08-12 14:06:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    WOJSAL wrote:

    > Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie
    > może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej
    > określony."

    Nadintepretujesz. Swoje rozmowy możesz rejestrować ile chcesz.

  • 6. Data: 2004-08-12 15:00:38
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 12 Aug 2004 15:22:48 +0200, WOJSAL naskrobał(a):

> [...]
    >

    > Tak wiec musialaby byc ustawa zezwalajaca na rejestrowanie
    >
    > rozmow. Przyjmuje (moze blednie?), ze rejestrowanie narusza

    zgadza sie choć ją wyjątki jak rejestrowanie parametrów rozmów jak numery
    wychodzące/wchodzące/czas trwania dla celów rozliczeniowych. Choć i tak są
    chronione prawnem. Nie rozumiem tylko dlaczego operatorzy komórkowi
    zapisują wszystkie sms-y (treść) :> Nawet ustawa nie powinna uchalać tak
    masowo i wobec wszystkich konstytycyjną ochronę komunikowania :>

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 7. Data: 2004-08-12 19:51:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ograniczenie
    > może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w

    Ale strał z armaty - do wróbla niestety. Tajemnica korespodencji jest
    chroniona kodeksem karny. Rzecz w tym, że skoro Ty dzwonisz do mnie, to ja
    znam treść tej rozmowy i żadnej tajemnicy nie łamię. Mogę sobie jej treść
    zapisać na karteczce, a mogę z lenistwa nagrać. Żaden przepis tego nie
    zabrania i nawet nie muszę mojego rozmówcy o tym informować.

  • 8. Data: 2004-08-12 19:55:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Wiec mozna powiedziec, ze jesli operatorka z TP SA
    > osobiscie nie nagrywa, tylko robi to technik z TP SA,
    > to mamy tu osobe trzecia.

    Operatorka TP SA o ile nie jest uczestnikiem rozmowy, sama jest osobą
    trzecią i nagrywać również nie może. Natomiast jeśli to do TP SA dzwonisz,
    to nie dzwonisz do operatorki, a do osoby prawnej. I ta cała osoba prawna
    działa pooprzez swoich pracowników. Nie ma znaczenia, że rozmawiasz z
    kobietą, a kabelki i te inne rzeczy techniczne wykonuje facet - dokąd będą
    pracownikami TP SA lub osobami przez tę firmę upoważnionymi do działania w
    jej imieniu.

> [...]
    > (chyba bez zgody LR) wylacznie na podstawie ustawy.
    > Ciekawy jestem, ktora ustawa na to mu zezwalala.

    Nie jest nielegalne, bowiem żaden przepis nie zabrania. I żadnego przepisu
    szczególnego nie znajdziecie nigdzie. A zresztą znajdźcie gdzieś zakaz.
    Tylko niw pisz o łamaniu tajemnicy korespondencji, bo rozmówca zna treść
    rozmowy, którą nagrał.

  • 9. Data: 2004-08-12 19:59:28
    Od: "Kazimierz C" <k...@o...pl>

    > Wiec mozna powiedziec, ze jesli operatorka z TP SA
    > osobiscie nie nagrywa, tylko robi to technik z TP SA,
    > to mamy tu osobe trzecia.

    To akurat wyczytałem na portalu prawniczym i:
    praconik oraz pracodawca reprezentują jeden podmiot jakim jest firma
    i pracodawca ma prawo rejestrować takowe rozmowy chyba, że są to
    rozmowy czysto prywatne a do takowych powinien być wydzielony telefon bez
    "podsłuchu"
    i pracownicy powinni wiedzieć które aparaty mają rejestrację a które nie.

> [...]
    > (chyba bez zgody LR) wylacznie na podstawie ustawy.
    > Ciekawy jestem, ktora ustawa na to mu zezwalala.

    O ile dobrze zrozumiałem do przychyl(asz)a się (pan) do mojego zdania
    odnośnie
    dopuszczenia rejestrowania rozmów własnych?

  • 10. Data: 2004-08-12 20:01:06
    Od: "Kazimierz C" <k...@o...pl>

> [...]
    > zapisują wszystkie sms-y (treść) :> Nawet ustawa nie powinna uchalać tak
    > masowo i wobec wszystkich konstytycyjną ochronę komunikowania :>

    Nie mówimy tu o rejestrowaniu czyichś rozmów a własnych.