  • 1. Data: 2004-02-03 14:15:14
    Temat: zwrot składki OC ?
    Od: "karol" <b...@m...pl>

    Witam.
    10.01.2004 sprzedałem samochód który miał opłacone ubezpieczenie OC do lipca
    2004. Poszedłem więć do ubezpieczyciela po zwrot zapłaconej składki, i tam
    dowiedziałem się że po zmianie ustawy o ubezpieczeniach z 01.01.2004 wraz ze
    sprzedażą samochodu pozbywam się prawa do zapłaconogo ubezpieczenia,
    natomiast kupujący auto wraz z samochodem nabywa prawa do ubezpieczenia. I
    teraz mogę dogadać się z kupującym, aby ten pisemnie zrzekł sie prawa do
    mojego ubezpieczenia (osobiście w inspektoracie ubezpieczyciela), lub
    odpuścić sobie. Czy taka zagrywaka jest zgodne z prawem. Podpisując umowę
    ubezpieczenia OC (lipiec 2003) nie było żadnej mowy o takich praktykach.

    P.S. Jeśli kupujący samochód zawrze oddzielną umowę OC z tym lub innym
    ubezpieczycielem, a ja nie odbiorę zwrotu (np. kupującemu nie chce się iść
    do ubezpieczyciela) to powstaje sytuacja w której za jeden pojazd opłacane
    jest podwójne ubezpieczenie OC (przynajmniej do kończ lipca 2004).

  • 2. Data: 2004-02-03 15:19:30
    Temat: Re: zwrot składki OC ?
    Od: "Tiger" <t...@a...net.pl>

    Użytkownik "karol" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > do ubezpieczyciela) to powstaje sytuacja w której za jeden pojazd opłacane
    > jest podwójne ubezpieczenie OC (przynajmniej do kończ lipca 2004).

    tak, tylko Kupującemu w następnym roku a automatu przedłużą się oba
    ubezpieczenia i ciekawe co zrobi aby dwóch składek nie płacić?
    tak, z drugiej strony ta ustawa to oczywiście knot prawny i co będzie dalej
    tego nikt wie, min.fin ma wydać interpretację przepisów, tylko pozostaje
    pytanie czy tej interpretacji nie będzie sobie można w dupę wsadzić, bo
    wejdzie tym w kompetencje sądów i TK...

    pozdrawiam Tiger

  • 3. Data: 2004-02-03 21:14:22
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

> [...]
    > ubezpieczenia OC (lipiec 2003) nie było żadnej mowy o takich praktykach.

    Sprawe reguluje teraz ustawa, a ona ma pierszenstwo przed rozporzadzeniem
    (ktore bylo do konca 2003). Niestetysz, ustawa nie przewiduje okresu
    przejsciowego. Zgodnie z moja interpretacja, ustawa ma pierwszenstwo przez
    rozporzadzeniem - i teraz ustawy nalezy sie trzymac.
    Sprzedajac samochod po 31.gru.2003 sprzedales razem znim prawa i obowiazki
    wynikajace z umowy ubezpieczenia OC. Nieznajomosc prawa szkodzi... Poza tym,
    nawet jesli dogadalbys sie z kupujacym, to i tak jesli on wypowie umowe w
    ciagu 30 dni od daty przeniesienia wlasnosci, to nie ma on formalnego
    obowiazku oddania ci pieniedzy - chyba, ze strony inaczej postanowia. On za
    te polise juz zaplacil - w cenie samochodu.

> [...]
    > do ubezpieczyciela) to powstaje sytuacja w której za jeden pojazd opłacane
    > jest podwójne ubezpieczenie OC (przynajmniej do kończ lipca 2004).
    Nowemu wlascicielowi nie bardzo oplaca sie to robic - przeciez juz ma polise
    OC - po co mial by kupowac nastepna? Chyba ze stwierdzi, ze suma gwarancyjna
    jest zbyt niska - ale to juz jego koszt.

    p.
    W,