  • 11. Data: 2005-06-25 21:53:40
    Temat: Re: zerwanie umowy
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > i dlatego moje pyranie o jakąś podstawę prawną..

    Taka zaliczka to nic innego jak zadatek. O ile nie umawialiscie sie inaczej,
    to w przypadku rezygnacji przez Ciebie z umowy, druga strona moze zatrzymac
    zadatek.
    art 394 kc. Zadanie zwrotu nie znajduje podstaw.

    Dan.

  • 12. Data: 2005-06-25 22:44:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "krzysiek" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    Zaliczka jest właśnie po to, by gwarantowała, ze nagle się nie wycofasz.
    Tak więc to może być co najwyżej dobra wola właściciela lokalu, ze Ci
    zwróci zaliczkę.

  • 13. Data: 2005-06-25 22:57:23
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Zaliczka jest właśnie po to, by gwarantowała, ze nagle się nie wycofasz.
    > Tak więc to może być co najwyżej dobra wola właściciela lokalu, ze Ci

    czasem jest zapis ze jezeli zrewzygnujesz X czasu przed Y to dostaniesz
    pelen zwrot,

    --
    Anonim: "Jaki środek antykoncepcyjny jest najlepszy?"
    Expert: "Spotkałem sie z opinia, że nalepszy jest środek d..y"

  • 14. Data: 2005-06-25 23:00:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:d9kngk$aqb$1@inews.gazeta.pl...

    > czasem jest zapis ze jezeli zrewzygnujesz X czasu przed Y to
    dostaniesz
    > pelen zwrot,

    Ależ oczywiście, ale podejrzewam, ze gdyby była umowa w tym wypadku, to
    by nam pytający głowy nie zawracał. Założyłem, ze nie ma takiego zapisu.

  • 15. Data: 2005-06-25 23:47:34
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > Ależ oczywiście, ale podejrzewam, ze gdyby była umowa w tym wypadku, to
    > by nam pytający głowy nie zawracał. Założyłem, ze nie ma takiego zapisu.

    ja przypuszczam ze "na gebe" sie umawial i sam ine wie :-)

    ale moze sam sie wypowie w tej kwesti

    p.

  • 16. Data: 2005-06-26 08:16:07
    Od: "regent..." <r...@T...o2.pl>

    dan napisał(a):

> [...]
    > zadatek.
    > art 394 kc. Zadanie zwrotu nie znajduje podstaw.

    a mnie się wydawało, że zaliczka i zadatek to podobne, acz różne rzeczy...

    --
    regent...

  • 17. Data: 2005-06-26 08:57:20
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > a mnie się wydawało, że zaliczka i zadatek to podobne, acz różne rzeczy...

    To zle Ci sie wydawalo. Jezeli nie umowiono sie ze zaliczka podlega zwrotowi
    przy zawionym zerwaniu umowy, to ma ona charakter zadatku.

    Dan.

  • 18. Data: 2005-06-26 09:32:02
    Od: "regent..." <r...@T...o2.pl>

    dan napisał(a):

    > To zle Ci sie wydawalo. Jezeli nie umowiono sie ze zaliczka podlega zwrotowi
    > przy zawionym zerwaniu umowy, to ma ona charakter zadatku.

    jesteś pewien???

    http://www.google.pl/search?biw=1003&hl=pl&q=zadatek
    +zaliczka+r%C3%B3%C5%BCnica&lr=

  • 19. Data: 2005-06-26 10:09:28
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > jesteś pewien???

    Jestem. Jak wydane swiadczenie zostanie nazwane ma znikome znaczenie.
    Istotne sa postanowienia umowy zawartej miedzy stronami. Jesli takowej nie
    ma, swiadczenie traktowane jest jak zadatek w rozumieniu art
    394 par 1 kc, a strona ktora wywodzi korzystne skutki z twierdzenia
    odmiennego, powinna udowodnic, ze swiadczenie mialo byc zwrocone w razie nie
    dojscia do skutku umowy. Wiec w omawianym przykladzie nie ma zadnego
    znaczenia czy pytajacy dane na poczet wesela swiadczenie nazywa zadatkiem,
    czy zaliczka. Nie ma odmiennej umowy i swiadczenie to podlega rygorom art
    394kc

    Z literatury:

    "Przepis [art. 394 § 1 k.c.] statuuje domniemanie, zgodnie z którym wydanie
    sumy pieniężnej stanowi zadatek w znaczeniu ścisłym (ze skutkami określonymi
    w art. 394 § 1 k.c.), chyba że z postanowień umowy lub zwyczaju wynika, iż z
    wydaniem tej sumy łączą się inne skutki prawne (np. ma być ona zaliczona na
    poczet przyszłego świadczenia, stanowi znak potwierdzający zawarcie umowy
    lub odstępne). "
    Drapała Przemysław Państwo i Prawo 2003/10/122

    Dan.

  • 20. Data: 2005-06-26 13:45:11
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    dan napisał(a):
> [...]
    > lub odstępne). "
    > Drapała Przemysław Państwo i Prawo 2003/10/122

    A jakieś uzasadnienie? Bo jak na razie widzę tylko twierdzenia ;)
    Nie można wprowadzać domniemania, że wręczona kwota stanowi zadatek, nie
    ma takiego przepisu, liczy się wola stron, którą należy zidentyfikować w
    każdym konkretnym przypadku..

    KG