  • 61. Data: 2022-11-15 16:55:41
    Temat: Re: zatrucie
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Nov 2022 16:19:35 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Za dużo dzieci w sali. Otwarcie okien załagodziło problem, choć
    > przeprowadzili ewakuację.

    Ale nie ma takiej przyczyny "za duzo dzieci".
    Tzn moze byc, jesli scisk jest taki, ze powiekszyc objetosci pluc
    nie mozna, ale przeciez tak nie bylo, bo to by musieli naprawde
    na wcisk stac.

    Moze byc niedobór tlenu, moze byc nadmiar CO2, moze jakis inny gaz ...
    ale jaki? Moze byc zbyt wysoka temperatura - i wszystko rozwiazuje
    otwarcie okna.

    Tylko to znow sugeruje jakis problem z wentylacja - a przeciez byly
    tam chyba wczesniej jakies apele, i nawet wiecej dzieci bylo?

    Koledzy moze odszukają jakies normy - czego sie wymaga od wentylacji
    w sali gimnastycznej.

    J.

  • 62. Data: 2022-11-15 18:33:00
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.11.2022 o 16:55, J.F pisze:

    > Moze byc niedobór tlenu, moze byc nadmiar CO2,

    Co2 nie jest groźny w możliwym do osiągniecia w budynku poziomie. Znaczy
    pośrednio jest, bo zwykle oznacza brak tlenu;)

    > moze jakis inny gaz ...

    A może wcale nie gaz...

    > Koledzy moze odszukają jakies normy - czego sie wymaga od wentylacji
    > w sali gimnastycznej.

    Trzykrotność objętości na godzinę albo 50 metów na osobę. Dla
    tysiąclatki wyjdzie jakie 4800 metrów z objętości i 12 500 metrów z 250
    osób. Zapewne była przyjęta do projektu wartość pierwsza. Natomiast dla
    250 osób mamy dalej prawie 20 metrów sześciennych na twarz, czyli
    tragedii nie ma - zwłaszcza jak nie będą tam siedzieć godzinami. W
    środkach komunikacji miejskiej masz zdecydowanie mniej na twarz i ludzie
    nie mdleją.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 63. Data: 2022-11-15 18:34:09
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.11.2022 o 09:33, Szwambuł Trantiputl pisze:
    > Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 14 Nov 2022 20:38:25 +0100
    > doszła do mnie wiadomość <tku5ff$992$1$Shrek@news.chmurka.net>
    > od Shrek <...@w...pl> :

    > Może to było objawienie? I takie przypadki bywały.

    A potem się okazywało że to ktoś odlał się na ścianę "buzię widzę w tym
    tenczu!"

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 64. Data: 2022-11-15 20:05:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Nov 2022 18:33:00 +0100, Shrek wrote:
    > Co2 nie jest groźny w możliwym do osiągniecia w budynku poziomie. Znaczy
    > pośrednio jest, bo zwykle oznacza brak tlenu;)

    No wlasnie - nie ma wentylacji, to tlenu ubywa, a CO2 przybywa.

    https://www.medonet.pl/zdrowie,hiperkapnia---objawy-
    -przyczyny--leczenie,artykul,1730452.html

    O omdleniu akurat nie piszą, a podawane tam 20% - to by musieli caly
    tlen z sali przepalic.

    > A może wcale nie gaz...

    jakis nowy dopalacz przed apelem?

> [...]
    > 250 osób mamy dalej prawie 20 metrów sześciennych na twarz, czyli
    > tragedii nie ma - zwłaszcza jak nie będą tam siedzieć godzinami.

    Ciekawe jednak, czy mozna takiej sali uzywac do dlugich apeli na 250
    osob.
    Wszak norma nie spelniona :-)
    Choc połowa spelniona, to moze starczy ... w/g przepisow :-)

    > środkach komunikacji miejskiej masz zdecydowanie mniej na twarz i ludzie
    > nie mdleją.

    Ale wentylacja jest.

    J.

  • 65. Data: 2022-11-15 20:27:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    > Co2 nie jest groźny w możliwym do osiągniecia w budynku poziomie. Znaczy
    > pośrednio jest, bo zwykle oznacza brak tlenu;)

    P.S.

    https://dombezrachunkow.com/rekuperacja/zbyt-duze-st
    ezenia-dwutlenku-wegla%EF%BB%BF-w-powietrzu-w-budynk
    ach/

    Ale dlaczego nad ranem w sypialni?

    A np w "salonie" nie?

    J.

  • 66. Data: 2022-11-15 21:27:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Nov 2022 08:35:46 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Takim popularnym przykładem są np. monitory formaldehydu lub nawet
    > tlenku węgla czy gazu ziemnego. Dziabnij 50siątkę wódki i chuchnij na
    > toto. Mi się kiedyś alarm wycieku gazu włączył jak czyściłem coś
    > spirytusem.

    Co pokazuje, ze nie jest to w stanie podac rodzaju skazenia ...
    ale moze i masz racje - "nic nie bylo", bo jakby cos bylo,
    to by cos wykryli.
    Moze i substancja bylaby fałszywa, ale jednak cos by wykryli.

    > Podobne są w niektórych odswieżaczach powietrze. Mam taki jeden w domu,
    > co jak puscisz cichacza po drugiej stronie pokoju, to niech tylko coś, i
    > to niekoniecznie zapachowego, doleci to od razu zapala się jak choinka.
    > Zdradzieckie cholerstwo.

    No ale tak ma dzialac przeciez ... i nie bardzo wiadomo, czy czule na
    wszystko, czy na specjalnie selektywne smrody.

    > Nie wiem jak działają. Wykoncypowałem sobie że muszą być jakieś
    > kalorymetryczne ze spalaniem (utlenianiem) na katalizatorze i pomiarem
    > temperatury, ale nigdy nie chciało mi się tego weryfikować.

    Najprostsze rozwiazanie.
    Ale sa tez inne pomysly

    J.

  • 67. Data: 2022-11-15 21:45:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.11.2022 o 20:05, J.F pisze:

    > https://www.medonet.pl/zdrowie,hiperkapnia---objawy-
    -przyczyny--leczenie,artykul,1730452.html

    > O omdleniu akurat nie piszą, a podawane tam 20% - to by musieli caly
    > tlen z sali przepalic.

    No właśnie. Prędzej by się udusili z braku tlenu niż "zatruli" CO2.

    > jakis nowy dopalacz przed apelem?

    To właśnie jedna z sugestii.

    > Ciekawe jednak, czy mozna takiej sali uzywac do dlugich apeli na 250
    > osob.

    Można ale się nie powinno. Ale skąd o tym szkoła ma wiedzieć?

    > Wszak norma nie spelniona :-)

    Norma jest do określenia jaka ma być wentylacja. Tyle i aż tyle. Zakłada
    się ilość osób i norma dla budynku jest spełniona nieależnie ile ich
    napchasz;)

    > Ale wentylacja jest.

    Ale nie te 50m3 na twarz na godzine. Policzmy na szybko. wagon metra -
    powiedzmy 2,5 na 2,5 na... 12=75m3. Ludzików powiedzmy 150 w szczycie.
    50 metrów na twarz - 7500m3 na godzinę. Podzielić przez objętość 100
    wymian na godzinę - nie da się bo łeb urwie - można oszacować przekrój
    "chrap" wentylacyjnych na dachu jest 13 załóżmy że mają 30x20cm. 0,78
    metra. Weźmy 1 metr. Musisz tamtędy przepchnąć 7500m/h musiałbyś mieć
    ciągle 75km/h przepływu. Pociągi jeżdzą chyba dalej 60km/h, połowę czasu
    stoją na stacji, przepływ w otworach też będzie mniejszy - będziesz miał
    3 razy za mało (na dodatek tworzy się krótki obieg pod dachem. Będzie
    gorzej niż w tej sali z 250 osobami a mimo to ludzie nie mdleją (choć
    jak się zdarzy że metro stanie w tunelu w godzinach szczytu to w ruskich
    wagonach robi się duszno - ale wtedy nie masz praktycznie żadnej wymiany.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 68. Data: 2022-11-16 16:43:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Nov 2022 21:45:56 +0100, Shrek wrote:

    > Można ale się nie powinno. Ale skąd o tym szkoła ma wiedzieć?

    Powinna byc chyba jakas instrukcja obslugi budynku.
    Wiem, ze raczej nie ma, czy nie bylo zwyczaju, ale chyba jednak
    powinna.
    Jakies dopuszczalne obciązenie dachu, stropów, czy dopuszczalne ilosci
    osob w pomieszczeniach :-)

    > Norma jest do określenia jaka ma być wentylacja. Tyle i aż tyle. Zakłada
    > się ilość osób i norma dla budynku jest spełniona nieależnie ile ich
    > napchasz;)

    No to bierzesz sale gimnastyczną, zakladasz ze cwiczy jedna klasa,
    no moze dwie, 60 osob, robisz do tego odpowiednią wentylacje ...
    a skad szkola ma wiedziec, ze wiecej nie mozna spędzic do sali ? :-)

> [...]
    > "chrap" wentylacyjnych na dachu jest 13 załóżmy że mają 30x20cm. 0,78
    > metra. Weźmy 1 metr. Musisz tamtędy przepchnąć 7500m/h musiałbyś mieć

    A ludzie nie mdleją. Albo norma z d*, albo wentylacja jest.

    No dobra 50m3 powietrza na twarz, z tego jakies 10m3 tlenu,
    jakies 13kg ... IMO - na dlugo starczy.
    Ale moze jak ludzie ostro cwiczą, to sa w stanie wypalic 10% z tego,
    a nie chcemy, aby % tlenu spadł za bardzo.

    A moze te normy dobre - sale liczymy na 30 osob, ale 300 stojących sie
    nie zatruje :-)

    A swoja drogą - to jaka musi byc predkosc powietrza w wentylacji
    takiej sali ?

    J.

  • 69. Data: 2022-11-16 16:52:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.11.2022 o 16:43, J.F pisze:
> [...]
    > powinna.
    > Jakies dopuszczalne obciązenie dachu, stropów, czy dopuszczalne ilosci

    Jest. Wynika albo z norm, albo jakiegoś rozporządzenia. Musiał bym
    poszukać podręcznika. Ale generalnie to jest liczone raczej w kierunku
    wytrzymałości.

    > No to bierzesz sale gimnastyczną, zakladasz ze cwiczy jedna klasa,
    > no moze dwie, 60 osob, robisz do tego odpowiednią wentylacje ...
    > a skad szkola ma wiedziec, ze wiecej nie mozna spędzic do sali ? ?

    O ile pamiętam, to liczone to jest dla osób "w opór" tam wchodzących.

> [...]
    > nie zatruje ?
    >
    > A swoja drogą - to jaka musi byc predkosc powietrza w wentylacji

    Liczy się wydajność, a nie prędkość.

    --
    Robert Tomasik

  • 70. Data: 2022-11-16 17:07:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Nov 2022 16:52:43 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Jest. Wynika albo z norm, albo jakiegoś rozporządzenia. Musiał bym
    > poszukać podręcznika. Ale generalnie to jest liczone raczej w kierunku
    > wytrzymałości.

    Wynika, tym niemniej to rozporzadzenie/przepis zaklada jakis opad
    sniegu na dach. A moze trzeba jednak usunąc snieg, jak spadnie go za
    duzo.

    Podobnie zaklada pewnie jakies sensowne obciązenie stropow,
    ale jak sobie zechce szkoła 10 ton wniesc do klasy?
    Albo basen urządzic na piętrze ?

    > O ile pamiętam, to liczone to jest dla osób "w opór" tam wchodzących.

    To nie wiem, czy nie za szybk wiatr by wyszedl :-)

    > Liczy się wydajność, a nie prędkość.

    No ale jak ma byc 10 tys m3/godz (50m3 na twarz * 200 osob),
    to jakas predkosc w kanale wychodzi, albo jakis przekrój kanału -
    np 5 m2 :-)

    J.