  • 1. Data: 2022-11-08 21:56:12
    Temat: Osoba pełnoletnia poniżej 18 lat
    Od: M J <m...@f...edu.pl>

    W jaki sposób osoba pełnoletnia, a młodsza niż 18 lat, może,
    przystępując do czynności prawnej, rzeczoną pełnoletniość udowodnić?
    Okazać akt małżeństwa? I wszyscy "po drugiej stronie" będą wiedzieli, że
    to tak działa? Nosić ze sobąkodeks cywilny dla pewności? :)

    "Za moich czasów" było łatwiej, bo dowody osobiste dawali tylko pełnoletnim.

    MJ

  • 2. Data: 2022-11-09 07:47:51
    Temat: Re: Osoba pełnoletnia poniżej 18 lat
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 08.11.2022 o 21:56, M J pisze:
> [...]
    > to tak działa? Nosić ze sobąkodeks cywilny dla pewności? :)
    >
    > "Za moich czasów" było łatwiej, bo dowody osobiste dawali tylko

    Jakież to czynności prawne ma zamiar dokonywać pełnoletni poniżej 18 lat
    ? Bo u notariusza, czy w jakimś urzędzie to nie sądzę aby to był większy
    problem.
    Również w banku, mimo iż w obsłudze klienta siedzi dużo przypadkowych
    osób, to kierownik powinien mieć świadomośc, że taka sytuacja prawnie
    jest możliwa.

    Chyba, że masz na myśli zakup alkoholu lub papierosów w sklepie.

  • 3. Data: 2022-11-09 10:20:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 8 listopada 2022 o 21:56:15 UTC+1 M J napisał(a):
    > W jaki sposób osoba pełnoletnia, a młodsza niż 18 lat, może,
    > przystępując do czynności prawnej, rzeczoną pełnoletniość udowodnić?
    > Okazać akt małżeństwa? I wszyscy "po drugiej stronie" będą wiedzieli, że

    A to małżeństwo wymaga pełnoletności?

  • 4. Data: 2022-11-09 12:04:54
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 9 Nov 2022 01:20:55 -0800 (PST), Dawid Rutkowski napisał(a):

    > A to małżeństwo wymaga pełnoletności?

    Raczej odwrotnie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2022-11-09 12:48:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 listopada 2022 o 12:04:57 UTC+1 Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Raczej odwrotnie.

    No nie, do bycia uznanym za pełnoletniego nie trzeba być w związku małżeńskim
    (choć kulturowo, w pewnych społecznościach pierwotnych, np. na polskich wsiach, tak
    jeszcze bywa,
    pamiętam jakiś list rozgoryczonej 25-30 latki, że rodzina nie bierze jej zdania pod
    uwagę,
    bo jest panienką, podczas gdy głos jej młodszej siostry się liczy, bo ta już "złapała
    męża").

    Więc nadal pytam:
    - czy sąd może wydać niepełnoletniemu zgodę TYLKO na małżeństwo?
    - czy jednak żeby zawrzeć związek małżeński trzeba być koniecznie pełnoletnim?
    - więc w tym przypadku sąd wydaje zgodę nie na samo zawarcie małżeństwa przez
    niepełnoletniego, a po prostu uznaje go w tym celu (zawarcia małżeństwa) za
    pełnoletniego (przez osiągnięciem pełnoletności "z urzędu", czyli z racji wieku), ze
    wszystkimi tego innymi konsekwencjami?

  • 6. Data: 2022-11-09 14:46:31
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > A to małżeństwo wymaga pełnoletności?

    Nie, małżeństwo skutkuje pełnoletniością.

    MJ

  • 7. Data: 2022-11-09 14:55:49
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 09.11.2022 o 07:47, Krzysztof kw1618 pisze:

> [...]
    > Również w banku, mimo iż w obsłudze klienta siedzi dużo przypadkowych
    > osób, to kierownik powinien mieć świadomośc, że taka sytuacja prawnie

    Samochód kupić na przykład. Abonament na telefon. Umowę na dostawę prądu...

    > Chyba, że masz na myśli zakup alkoholu lub papierosów w sklepie.

    Akurat alkohol wolno sprzedawać "osobom w wieku od 18 lat", a nie
    "pełnoletnim", więc problem nie istnieje.

    MJ

  • 8. Data: 2022-11-09 15:42:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 listopada 2022 o 14:46:34 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):

    > Nie, małżeństwo skutkuje pełnoletniością.

    Ciekawe, ale właściwie wszystko jedno.
    Tak czy siak wyrok sądu musi być - więc może to łatwiej niż akt małżeństwa pokazać?
    Przynajmniej będzie napisane explicite.
    A nie, może niekoniecznie, jeśli będzie to zgoda na zawarcie małżeństwa.
    To jak jest w tym wyroku napisane?

    A czy chęć zawarcia związku małżeńskiego to jedyny przypadek, gdy można osiągnąć
    pełnoletność przed 18-stką?
    Tak czy siak zapewne w każdym wypadku niezbędna jest zgoda sądu.

  • 9. Data: 2022-11-09 15:44:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 9 listopada 2022 o 14:55:52 UTC+1 Michał Jankowski napisał(a):

    > Samochód kupić na przykład. Abonament na telefon. Umowę na dostawę prądu...

    To wszystko to chyba można od 13 lat, oczywiście nie samodzielnie, tylko z opiekunem
    prawnym - i pewnie jeszcze udzielając mu nieodwołalnego (póki samo nie wygaśnie w 18.
    urodziny) pełnomocnictwa - jak z kontem w banku.

  • 10. Data: 2022-11-09 17:01:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 8 Nov 2022 21:56:12 +0100, M J wrote:
> [...]
    > Okazać akt małżeństwa? I wszyscy "po drugiej stronie" będą wiedzieli, że
    > to tak działa? Nosić ze sobąkodeks cywilny dla pewności? :)

    Ale musi miec jaką podstawe prawną dla tej pelnoletnosci ... nosic i
    okazywac :-)

    > "Za moich czasów" było łatwiej, bo dowody osobiste dawali tylko pełnoletnim.

    IMO - byly dowody "tymczasowe", teraz tez sa, tylko nie wiem czy sie
    optycznie rozni.

    No ale jak taka osoba bedzie chciala wódke czy papierosy kupic,
    to od 18 lat, a nie od pelnoletności :-)

    J.