  • 71. Data: 2022-11-16 17:25:19
    Temat: Re: zatrucie
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.11.2022 o 16:43, J.F pisze:

    > Powinna byc chyba jakas instrukcja obslugi budynku.

    Podręcznik użytkowania obiektu (ale to w nowych budynkach raczej). Ale
    tam nie ma ilości osób tylko instrukcje użytkowania i konserwacji
    instalacji.

    > Jakies dopuszczalne obciązenie dachu, stropów, czy dopuszczalne ilosci
    > osob w pomieszczeniach :-)

    To o czym piszesz (przewidziana ilość osób) to w projekcie
    architektonicznym i instrukcji bezpieczeństwa pożarowego. Z tym że to
    raczej wskazówki - nie ma obowiązku liczyć ilości osób.

    > No to bierzesz sale gimnastyczną, zakladasz ze cwiczy jedna klasa,
    > no moze dwie, 60 osob, robisz do tego odpowiednią wentylacje ...
    > a skad szkola ma wiedziec, ze wiecej nie mozna spędzic do sali ? :-)

    Z kątowni;) Może sobie przeczytać projekty i sprawdzić który ma
    najniższą ilość osób. Ale tego nikt nie robi ani nie ma chyba takiego
    obowiązku. Raczej bym spojrzał na ilości w instrukcji bezpieczeństwa
    pożarowego, ale to raczej nie będzie do konkretnych pomieszczeń (ale dla
    sali akurat może być). W zasadzie wiodącym powinien być projekt
    architektoniczny i reszta instalacyjna powinna być z nim spójna, ale
    niekoniecznie jest a ponadto nigdy nie widziałem segregatora z projektem
    na półce u dyrektora szkoły, biblioteki czy nawet centrum handlowego.

    > A ludzie nie mdleją. Albo norma z d*, albo wentylacja jest.

    Norma przewiduje ilość komfortową. Nie znaczy to że jak będzie dwa razy
    mniej to ludzie umrą;)

    > No dobra 50m3 powietrza na twarz, z tego jakies 10m3 tlenu,
    > jakies 13kg ... IMO - na dlugo starczy.

    No ma na godzinę;)

    > A swoja drogą - to jaka musi byc predkosc powietrza w wentylacji
    > takiej sali ?

    W samej sali to nieokreślona raczej. Przyjmuje się wartości maksymalne
    dla nawiewników w przypadku wentylacji mechanicznej. NIe jestem
    sanitarnym więc z pamięci ci nie podam, ale chodzi o to żeby nie
    hałasowało głównie. Jak ci ta wiedza do czegos niezbędna to mogę sprawdzić;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 72. Data: 2022-11-16 19:18:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Nov 2022 17:25:19 +0100, Shrek wrote:

> [...]
    > architektonicznym i instrukcji bezpieczeństwa pożarowego. Z tym że to
    > raczej wskazówki - nie ma obowiązku liczyć ilości osób.

    No a potem dzieci mdleja na apelu :-)

> [...]
    > obowiązku. Raczej bym spojrzał na ilości w instrukcji bezpieczeństwa
    > pożarowego, ale to raczej nie będzie do konkretnych pomieszczeń (ale dla

    Tylko czy nie ma innych kryteriow - np z szerokosci drzwi do ewakuacji
    wynika ilosc osob :-)

    I coz sie potem dziwic, ze sad stwierdza "ale dachu nie trzeba
    odsniezac". Zreszta moze ma racje ...

> [...]
    > niekoniecznie jest a ponadto nigdy nie widziałem segregatora z projektem
    > na półce u dyrektora szkoły, biblioteki czy nawet centrum handlowego.

    Gdzies powinien byc. Na rozne przypadki/potrzeby
    Tym niemniej - szukac tych informacji w gąszczu projektu - uwazam, ze
    taki podrecznik uzytkowania powinien byc.

    > Norma przewiduje ilość komfortową. Nie znaczy to że jak będzie dwa razy
    > mniej to ludzie umrą;)

    > No ma na godzinę;)

    Ma na godzine, ale czy to nie za duzy szacunek?
    Czlowiek w godzine tyle nie spali :-)

    > W samej sali to nieokreślona raczej. Przyjmuje się wartości maksymalne
    > dla nawiewników w przypadku wentylacji mechanicznej.

    Mialem na mysli kanaly wentylacyjne.

    A ile jest w sali - latwe do policzenia :-)

    > NIe jestem
    > sanitarnym więc z pamięci ci nie podam, ale chodzi o to żeby nie
    > hałasowało głównie. Jak ci ta wiedza do czegos niezbędna to mogę sprawdzić;)

    Az tak to nie, ot, zainteresowalo mnie czy jest to spojne :-)

    J.

  • 73. Data: 2022-11-16 19:28:46
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 16.11.2022 o 19:18, J.F pisze:

    > No a potem dzieci mdleja na apelu :-)

    Dalej nie sądzę zeby od braku tlenu (o ile wentylacja była sprawna i
    ktoś nie zamontował naprzykład ekologicznych okien bez nawietrzaków).

    > Tylko czy nie ma innych kryteriow - np z szerokosci drzwi do ewakuacji
    > wynika ilosc osob :-)

    Na odwrót z liczby osób wynikają warunki ewakuacji. Ta liczbę bierze
    się... z projektu.

    > I coz sie potem dziwic, ze sad stwierdza "ale dachu nie trzeba
    > odsniezac". Zreszta moze ma racje ...

    NIe trzeba dopóki się nie zawali...

    > Gdzies powinien byc. Na rozne przypadki/potrzeby
    > Tym niemniej - szukac tych informacji w gąszczu projektu - uwazam, ze
    > taki podrecznik uzytkowania powinien byc.

    Tak jak pisałem - najprędzej w instrukcji bezpieczenstwa pożarowego, ale
    to na "obszary" budynku - zwykle pokrywające się ze strefami pożarowymi
    (choć w przypadku ciekawszych pożarowo i architektonicznie budynku może
    być dodatkowo inaczej niż po strefach pożarowych).

    > Ma na godzine, ale czy to nie za duzy szacunek?
    > Czlowiek w godzine tyle nie spali :-)

    Po to dali więcej, żeby dodatkowa osoba nie powodowała zgonu reszty;)

    > Mialem na mysli kanaly wentylacyjne.

    Są - nie wiem czy wynika z normy czy z "dobrej praktyki" ale przyjmuje
    się, że prędkość nie powinna być większa niż ileś tam m/s.
    > Az tak to nie, ot, zainteresowalo mnie czy jest to spojne :-)

    Jest. A przynajmniej powinno;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 74. Data: 2022-11-16 21:30:52
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.11.2022 o 17:07, J.F pisze:

    > Podobnie zaklada pewnie jakies sensowne obciązenie stropow,
    > ale jak sobie zechce szkoła 10 ton wniesc do klasy?
    > Albo basen urządzic na piętrze ?

    Jest coś takiego, jak zmiana sposobu użytkowania obiektu i właśnie
    polega na przeliczeniu, czy w wyniku zorganizowania basenu sufit się nie
    zapadnie.

    > No ale jak ma byc 10 tys m3/godz (50m3 na twarz * 200 osob),
    > to jakas predkosc w kanale wychodzi, albo jakis przekrój kanału -
    > np 5 m2 ?

    Jeszcze ma znaczenie kształt tego kanału, czy też ewentualne wspomaganie
    wiatrakami. Znowu tabelki i kalkulator.

    --
    Robert Tomasik

  • 75. Data: 2022-11-17 00:43:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-15, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Kwiecien to nie jest najcieplejszy miesiac roku, noce jeszcze chlodne,
    > no chyba ze jakas awaria ogrzewania - tzn regulacja nawalila i piec
    > nagrzal za bardzo.

    No ale to tylko 1 z czynników. Może być i 15C a z workiem na głowie tez
    zemdlejesz.

    > A jakby to mialo byc od temperatury w kwietniu, to co by sie dzialo
    > w upalnym lipcu ...

    Przy dobrej wentylacji pewnie nic.

    > Mala panika mogla byc, ale watpie czy sie mdleniem objawia.

    Panika w sensie wystraszenie się, przerażenia.
    https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/vasov
    agal-syncope/symptoms-causes/syc-20350527

    --
    Marcin

  • 76. Data: 2022-11-17 00:50:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-15, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Co pokazuje, ze nie jest to w stanie podac rodzaju skazenia ...
    > ale moze i masz racje - "nic nie bylo", bo jakby cos bylo,
    > to by cos wykryli.
    > Moze i substancja bylaby fałszywa, ale jednak cos by wykryli.

    Te proste urządzonka reagują nawet na nieprzepity oddech - pewnie jakieś
    gnilne VOC. Nb. alkoholomierze to kolejny przykład, przynajmniej te
    proste.

    > No ale tak ma dzialac przeciez ... i nie bardzo wiadomo, czy czule na
    > wszystko, czy na specjalnie selektywne smrody.

    Na 99% na wszystko, a w każdym razie na wiele. Te z oczyszczaczy, to
    mają usuwać wszystkie VOC więc selektywne być nie mogą.

    > Najprostsze rozwiazanie.
    > Ale sa tez inne pomysly

    Pewnie można też z ciepłem ad/desorpcji, albo jakoś pojemnościowo na łożu
    adsorpcyjnym.

    --
    Marcin

  • 77. Data: 2022-11-17 00:53:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-15, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > na apelach, na lekcjach, na przerwach, na wf ..

    > Czyli nie mlodziez slaba, ale wentylacja slaba?

    > No dawales. ale jedno amerykanskie?
    > A drugie
    > "ocenia się, że 40% młodych osób do 30 r.ż. doświadczyło przynajmniej
    > jednego omdlenia. Szczyt występowania omdleń w tej populacji przypada
    > mniej więcej na 15 r.ż. i są one częstsze u płci żeńskiej (47 vs 31%)
    > [2,6]. "
    >
    > Nie wyglada to na jakies istotne, i zeby pokot zalegał na apelu...

    Na jakiej zasadzie oceniasz, że to nieistotne?

    --
    Marcin

  • 78. Data: 2022-11-17 11:58:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Nov 2022 21:30:52 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Jest coś takiego, jak zmiana sposobu użytkowania obiektu i właśnie
    > polega na przeliczeniu, czy w wyniku zorganizowania basenu sufit się nie
    > zapadnie.

    Czyli szkola to ma byc szkola i uzytkujemy typowo jak w szkole :-)

    Ale teraz w szkolach sa juz baseny.
    A jak to bedzie chcial sobie "ogrodowy" w klasie postawic ?

    > Jeszcze ma znaczenie kształt tego kanału, czy też ewentualne wspomaganie
    > wiatrakami. Znowu tabelki i kalkulator.

    No ale wychodzi mi, ze w kanale o przekroju 1mkw, powinny byc 2.8m/s.
    A tu chyba ani takich kanałów wentylacyjnych wielkich nie ma,
    a i wentylatory juz chyba musialby by byc.

    J.

  • 79. Data: 2022-11-17 12:13:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Nov 2022 19:28:46 +0100, Shrek wrote:

    > Dalej nie sądzę zeby od braku tlenu (o ile wentylacja była sprawna i

    Jakas przyczyna musiala byc.
    Choc mogla byc tez taka, ze sie mlodziezy znudzilo i "zrobili drakę"
    :-)

    > ktoś nie zamontował naprzykład ekologicznych okien bez nawietrzaków).

    No wlasnie - niech Robert powie, czy nie byly wymienione troche
    wczesniej.
    Bez nawietrzakow ... moze na sali ma to sens, jesli jest inny system
    wentylacji.

    Moze ktos go nie włączyl, moze byl zepsuty, moze w ramach systemu
    otwierało sie okna.

    Tylko nadal nie bardzo widzę, aby to zadzialalo.
    Sala duza, zapas powietrza spory, sala szczelna raczej nie jest.
    Musialby tam chyba dzieci godzinami siedziec.

    > Na odwrót z liczby osób wynikają warunki ewakuacji. Ta liczbę bierze
    > się... z projektu.

    No to tym bardziej - wlasciciel powininien czytac projekt,
    a lepiej jakies skondensowane "warunki uzytkowania budynku".

    > NIe trzeba dopóki się nie zawali...

    Sie zawalil, ten w Gliwicach, a ubezpieczyciel usiłował sie uwolnic
    od odszkodowania. Ze niby rażące zaniedbanie klienta.
    O ile wiem, to sad ich zgasil prosto - dachow sie nie odsnieza.
    Tzn nie powszechnie. I mial racje - odsnieżałeś?
    Dachy w Polsce wytrzymują zimy, i taka jest wiedza powszechna :-)

    [...]
    > Są - nie wiem czy wynika z normy czy z "dobrej praktyki" ale przyjmuje
    > się, że prędkość nie powinna być większa niż ileś tam m/s.

    > Jest. A przynajmniej powinno;)

    Jestes pewien? Bo jakies dziwne wartosci podają.

    J.

  • 80. Data: 2022-11-17 17:01:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Nov 2022 23:53:46 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Na jakiej zasadzie oceniasz, że to nieistotne?

    40% mlodych doswiadczylo co najmniej jednego omdlenia przez 15 lat
    swojego zycia.
    To ile nam wyjdzie statystycznie omdlen, jak zgromadzimy 300 dzieci na
    godzinnym apelu?

    J.