  • 1. Data: 2005-07-13 17:26:15
    Temat: zatarcie wyroku - jak załatwić
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    sprawa jest taka - wyrok zapadł w 2002 roku:

    rok pozbawienia wolności w zawieszeniu na 3 lata i okres zawieszenia minął w
    czerwcu 2005 roku.

    ale:

    1) o ile wiem, trzeba wystosować pismo z prośbą o zatarcie wyroku

    2) w wyroku było oprócz kary pozbawienia wolności w zawieszeniu również:

    - zwrot kosztów biegłego (duża kwota) - została spłacona w 2/3 (była podzielona
    na raty)
    - grzywna - nie została spłacona wcale

    Jak to teraz załatwić gdyż sprawa z zatarciem chyba nie przejdzie gdy w/w rzeczy
    są nieurególowane?

    Z tego co wiem można spróbować wystosować pismo z prośbą o umorzenie pozostałych
    rat,
    natomiast grzywna MUSI być zapłacona? (a może się przedawniła?)

    Proszę uprzejmie o odpowiedź.

    Aha - ile trwa załatwienie zatarcia wyroku? I czy potem NA PEWNO osoba ma
    całkiem czyste konto?

  • 2. Data: 2005-07-13 18:02:35
    Temat: Re: zatarcie wyroku - jak załatwić
    Od: "Kaiser Souza" <k...@N...gazeta.pl>

    okres zawieszenia minął w
    > czerwcu 2005 roku.

    -----------zatarcie następuje z mocy prawa pół roku po zakończeniu okresu
    próby, czyli w grudniu będzie po sprawie.

    pozdro
    mk

  • 3. Data: 2005-07-13 21:46:26
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kaiser Souza napisał(a):
    > -----------zatarcie następuje z mocy prawa pół roku po zakończeniu okresu
    > próby, czyli w grudniu będzie po sprawie.

    a grzywna?

    KG

  • 4. Data: 2005-07-13 23:19:50
    Od: "## LONGUS ##" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "XHS" <x...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Proszę uprzejmie o odpowiedź.
    >
    > Aha - ile trwa załatwienie zatarcia wyroku? I czy potem NA PEWNO osoba ma

    Art. 76. § 1. KK Skazanie ulega zatarciu z mocy prawa z upływem 6 miesięcy
    od zakończenia okresu próby.

    okres proby + 6 miesiecy - czyli w twoim przypadku xx dnia czerwca 2005 r
    + dodatkowe 6 miesiec , ale w twoim przypadku to nic z tego gdyz

    zgodnie z art Art. 107 § 6KK Jeżeli orzeczono środek karny, zatarcie
    skazania nie może nastąpić przed jego wykonaniem, darowaniem albo
    przedawnieniem jego wykonania, z zastrzeżeniem art. 76 § 2KK

    zas tresc w/w art jest nastepujaca

    ART 76 § 2.KK Jeżeli wobec skazanego orzeczono grzywnę lub środek karny,
    zatarcie skazania nie może nastąpić przed ich wykonaniem, darowaniem albo
    przedawnieniem ich wykonania; nie dotyczy to środka karnego wymienionego w
    art. 39 pkt 5.

    Jezeli zas chodzi ci o "czyste konto " to odpowiedz na to pytanie daje
    tresc Art. 106 KK Z chwilą zatarcia skazania uważa się je za niebyłe;
    wpis o skazaniu usuwa się z rejestru skazanych.

    Zreszta poczytaj ponizej

    1. Warunkowe zawieszenie wykonania kary ma dla skazanego, oprócz samego
    niewykonywania orzeczonej kary to znaczenie, że w wypadku pomyślnego
    przebiegu okresu próby następuje zatarcie skazania i to z mocy prawa, a nie
    na podstawie decyzji sądu (w kwestii zatarcia skazania zob. uwagi do art.
    106). Pomyślny przebieg okresu próby powoduje, że popełnione poprzednio
    przestępstwo i wyrok skazujący, na zasadzie fikcji prawnej, uznaje się za
    niebyłe.

    2. Określony w art. 76 § 1 termin, w którym następuje zatarcie skazania, nie
    może nastąpić przed zapłaceniem przez skazanego orzeczonej wobec niego
    grzywny albo wykonaniem przez niego zamiast grzywny pracy społecznie
    użytecznej (art. 45 k.k.w.), a także przed wykonaniem przez skazanego
    orzeczonych wobec niego środków karnych (ewentualnie przed ich darowaniem
    albo przedawnieniem). Z reguły grzywna, orzeczona w trybie art. 33 § 2 albo
    w trybie art. 71 § 1, powinna być wykonana w okresie próby. Natomiast
    niektóre środki karne mogą być orzeczone na czas przekraczający okres próby,
    np. zakaz prowadzenia pojazdów. Zatarcie skazania następuje po wykonaniu
    tego środka karnego.

    3. Zastrzeżenie wyrażone w art. 76 § 2 odnoszące się do terminu zatarcia
    skazania nie dotyczy środka karnego w postaci obowiązku naprawienia szkody.
    Niewykonanie do końca tego obowiązku przed upływem 6 miesięcy od zakończenia
    okresu próby nie stoi na przeszkodzie zatarciu skazania. Nałożenie obowiązku
    naprawienia szkody skutkuje tym, że pokrzywdzony lub inna osoba uprawniona
    otrzymuje od sądu z urzędu tytuł egzekucyjny (art. 196 § 1 k.k.w.). Jeżeli
    niewykonanie obowiązku naprawienia szkody nie spowodowało zarządzenia
    wykonania kary (art. 75 § 2), to po upływie okresu próby obowiązek ten traci
    charakter karnoprawny i staje się wyłącznie zobowiązaniem cywilnoprawnym.
    Zoll A. Zakamycze 1998 stan prawny: 1998.02.01 Komentarz do art. 76 kodeksu
    karnego (Dz.U.97.88.553), [w:] K. Buchała, A. Zoll, Kodeks karny. Część
    ogólna. Komentarz. Tom I, Zakamycze, 1998.

  • 5. Data: 2005-07-14 05:50:04
    Od: "XHS" <x...@t...pl>

    OK, dzięki za odpowiedzi.

    Załóżmy zatem, że grzywna zostanie zapłacona już.

    Co ze zwrotem kosztów postępowania (10x większe niż grzywna!!!) - zapłacone w
    2/3
    czy Sąd może je... darować?

    Kiedy oba roszczenia się przedawniają?

    Czy można wystąpić o wcześniejsze zatarcie - tzn. po spłaceniu zobowiązań czy
    Sąd może np. teraz wpłynąć na zatarcie wyroku? Ale skoro to jest z mocy prawa, a
    nie Sądu - to chyba nie?

    pozdrawiam