  • 1. Data: 2005-07-13 16:10:55
    Temat: Abonament Radiowo Telewizyjny
    Od: "gf" <g...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich,
    Płacicie? Co może grozić prawnie za zaprzestanie płacenia? Gdzie można
    szukać podstawy prawnej? Czy można argumentować niepłacenie tym, że, na
    przykład, rezygnuję z odboiru polskich stacji telewizyjnych. Czy samo
    posiadanie odbiornika juz obliguje do płacenia abonamentu RTV? Byłbym
    wdzięczny za wszelkie uwagi i rady w tym temacie.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2005-07-13 16:18:01
    Temat: Re: Abonament Radiowo Telewizyjny
    Od: scream <n...@p...pl>

    gf napisał(a):
    > Płacicie?

    nie

    > Co może grozić prawnie za zaprzestanie płacenia?

    kara pieniężna + zaległy abonament + odsetki, o ile oczywiście wpuścisz
    kontrolera do domu, i o ile udowodni Ci, że telewizor który stoi u
    Ciebie w pokoju nie został kupiony przez Ciebie 10 minut temu, a przy
    okazji ew. następnej kontroli, że go nie sprzedałeś 20 minut po jego
    wyjściu, a ten tutaj to nowy, kupiony przez Ciebie 10 minut temu, etc.

    tak

    wyrejestruj odbiorniki i po kłopocie

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2005-07-15 12:35:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "gf" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Ponieważ wątek o abonamencie się strasznie rozbudował, to i ja wrzucę
    swoje trzy grosze do tematu. Uważam, że każdy z nas korzysta z telewizji
    publicznej. Ustalenie tego, kto więcej, a kto mniej w praktyce nie jest
    możliwe. Wobec faktu, iż w większości domów są już urządzenia
    pozwalające na odbiór radia lub telewizji, to wprowadzanie rejestracji
    tych urządzeń jest po prostu kosztownym i nikomu niepotrzebnym
    mechanizmem. To miało sens 50 lat temu, jak faktycznie była spora część
    osób, która radia, czy telewizora nie posiadała. Stąd uważam, że
    rejestracje odbiorników i powiązany z tym abonament należało by
    zlikwidować. Zlikwidować jako formułę finansowania zupełnie nieadekwatną
    do obecnych realiów, a dodatkowo niosącą za sobą koszty oraz
    kryminogenną.

    Pozostaje kwestia sposobu finansowania mediów, skoro uważamy, że
    konieczne jest istnienie niezależnych finansowanych przez społeczeństwo
    mediów. Wobec faktu, że choćby z lektury tej grupy wynika, że opłaty
    abonamentowe są wnoszone incydentalnie, to podejrzewam, że gdyby kwotę
    uzyskaną z abonamentów podzielić pomiędzy wszystkich uzyskujących
    dochód, to na rok wyszło by pewnie po kilkanaście złotych na głowę. Ja
    uważam, ze dyskusje raz na zawsze zakończyło by pomniejszenie o te kilka
    złotych kwoty wolnej od podatku i odprowadzenie tej kwoty do Krajowej
    Rady.

    Zyskali byśmy na ściągalności oraz kosztach rejestracji tego. Nie bez
    znaczenia, że ludzi nie uczono by nieposłuszeństwa dla ustaw. No i
    uważam, że kosztów utrzymania publicznych mediów nie da się
    sprawiedliwie podzielić, a więc najlepiej zrobić to po równo.

    Na stronie http://www.wiadomosci.tvp.com.pl/3386,20041215167098
    .strona
    znalazłem informację, że w 2003 r. wpływy z abonamentu wyniosły 905.100
    tys. zł. Nie chce mi się szukać, ale myślę, że około 30 milionów Polaków
    osiąga dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
    fizycznych. No to wychodzi na to, że by zastosować mój pomysł w 2003
    roku należało by kwotę wolną od podatku pomniejszyć o około 30 zł.
    Pewnie mniej, bo zyskamy na kosztach utrzymania aparatu rejestracji
    wpłat i później kontroli realizacji. I raz na zawsze zostanie rozwiązany
    problem.

  • 4. Data: 2005-07-15 12:42:41
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:db8aik$mhm$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > wpłat i później kontroli realizacji. I raz na zawsze zostanie
    rozwiązany
    > problem.

    Słyszałeś kiedyś o urzędniku, któremu zależałoby na _rozwiązaniu_
    problemu, jeśli to łączy się z możliwością utraty pracy przez jego
    kolegów po fachu?
    Moja propozycja to kodowanie. Naprawdę nie widzę powodu, aby wolni
    obywatele (dyskutujemy teoretycznie, to nie dotyczy Polski) byli
    zmuszani do płacenia na jakąkolwiek telewizję bez swojej zgody.

    Poza tym nie ma czegoś takiego jak "wolne i obiektywne media", to
    utopia.

    L.

  • 5. Data: 2005-07-15 13:01:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:db8b05$oml$1@news.onet.pl...

    > Słyszałeś kiedyś o urzędniku, któremu zależałoby na _rozwiązaniu_
    > problemu, jeśli to łączy się z możliwością utraty pracy przez jego
    > kolegów po fachu?

    Kilku by się pewnie znalazło bezinteresownych. Więc poprzestańmy przy
    tezie, jest ich niewielu, by nikogo nie skrzywdzić.

    > Moja propozycja to kodowanie. Naprawdę nie widzę powodu, aby wolni
    > obywatele (dyskutujemy teoretycznie, to nie dotyczy Polski) byli
    > zmuszani do płacenia na jakąkolwiek telewizję bez swojej zgody.

    Ale z tym kodowaneim będzie spory kłopot. Przede wszystkim techniczny,
    bo dotyczyło by to naprawdę wielu osób. No i w niektórych domach masz po
    kilka telewizowrów. Jak zaczniesz wydawać po kilka dekoderów, to zaraz
    się znajdzie wtórny rynek i jeden zgłosi ich 100, a potem za połowę
    wartości rozda sąsiadom. To jest Polska właśnie.

    > Poza tym nie ma czegoś takiego jak "wolne i obiektywne media", to
    utopia.

    Też tak uważam i dlatego zastrzegłem, że mój pomysł jest przy założeniu,
    że uważamy, iż państwowe media są potrzebne. Nie chcę siew dawać w
    dyskusje, czy tak jest. Z drugiej strony, jeśli nawet przyjąć wg moich
    obliczeń 30 zł/rok, to jest 2,50 zł miesięcznie. No załóżmy 5
    zł/miesiąc, bo w rodzinie pewnie średnio dwie osoby pracują i osiągają
    opodatkowany dochód. Czy warto dla takiego abonamentu robić dekodery i
    odstawiać cały biurokratyczny cyrk z ich wydawaniem?

    Nie wiem jakie są koszty utrzymania tego mechanizmu i ile się
    zaoszczędzi rezygnując z książeczek (ktoś je drukuje, dystrybuuje),
    monitoringu wpłat (ktoś wysyła upomnienia zarejestrowanym odbiorcom,
    więc muszą tam zaglądać co jakiś czas), utrzymywania rachunków bankowych
    (banki przecież tego za darmo nie robią) i wreszcie kosztów wynikający z
    nierównomiernego wpływu gotówki do operatorów (jakiś tam kredyt
    obrotowy). A tak, to z budżetu państwa idą dotacje w odpowiednich
    kwotach na rzecz uprawnionych podmiotów i po sprawie. Nie ma problemu ze
    ściągalnością, nierównym podziałem.

  • 6. Data: 2005-07-15 13:13:10
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl>

    Hi!!!

    Dnia Fri, 15 Jul 2005 14:35:38 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > tys. zł. Nie chce mi się szukać, ale myślę, że około 30 milionów Polaków
    > osiąga dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
    > fizycznych. No to wychodzi na to, że by zastosować mój pomysł w 2003

    Ej... Chyba sporo przesadziłeś. Aktualnie jest grubo poniżej 40 mln
    Polaków. Odlicz małoletnich, odlicz uczących się, odlicz bezrobotnych bez
    prawa do zasiłku - będzie duuuużo mniej.

    3m się.
    --
    Waldek "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl

  • 7. Data: 2005-07-15 13:18:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > obrotowy). A tak, to z budżetu państwa idą dotacje w odpowiednich
    > kwotach na rzecz uprawnionych podmiotów i po sprawie. Nie ma problemu ze

    Całoscią zajmuje się poczta polska. Jest to jej ustawowym obowiązkiem.

  • 8. Data: 2005-07-15 19:00:32
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Waldemar "Jakec" Bulkowski" <"jakec "@ tlen.pl> napisał w
    wiadomości news:1ootj8llxofki.1o42uvofc8uzc.dlg@40tude.net...

    > Ej... Chyba sporo przesadziłeś. Aktualnie jest grubo poniżej 40 mln
    > Polaków. Odlicz małoletnich, odlicz uczących się, odlicz bezrobotnych
    bez
    > prawa do zasiłku - będzie duuuużo mniej.

    No to niech będzie 20 milionów tych uzyskujących dochód. Co to zmieni?
    Zamiast 2,50 wyjdzie 3,70 zł miesięcznie.