    From: Catbert <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zaliczka na poczet dywidendy - s.a.
    Date: Mon, 02 Feb 2004 19:49:52 +0100

    On 1/30/2004 11:55 AM, S.Koper wrote:
    > Witam.
    >
    > Stan faktyczny:
    > S.A. powstala w kiwetniu 2003 roku. Wyp?ata zaliczek na poczet dywidendy mialaby
    > nastapic w najblizszym mozliwym czasie (statut przewiduje taka mozliwosc). Jak to
    > zrobic? Ktory to jest teraz poprzeni rok obrotowy, co za sprawozdanie..
    > Siedze nad tymi przepisami i nie wiem, czy w ogole mozna, czy nie mozna, Zacma.
    > Jesli ktos ma jakis pomysl, to poprosze...

    Tak, jak napisał Gotfryd - spółka jest całkiem nowa - pytanie kiedy
    zakończył sie pierwszy rok obrotowy (to powinno byc w umowie/statucie
    spółki - zwykle jest to rok kalendarzowy) - pomijając zapisy ustawowe i
    biorac na zdrowy rozum zaliczkę można wypłacić, gdy nie spowoduje to
    problemów, np. utraty płynności - bo np. zysk jest dlatego, że nie
    zrobiono rezerwy na wątpliwe należności.
    Ponieważ 2003 jest pierwszym rokiem obrotowym (tak mniemam) to mamy
    doczynienia raczej z wypłata z zysku za ten rok, a nie zaliczką, która
    dotyczyłaby tego roku (2004).
    Zaliczka na rok 2004 przy braku bilansu za 2003 nie może byc wypłacona,
    bo nie jest znany wynik ostateczny z 2003 - a ten ma być "z zyskiem" by
    można wypłacać zaliczkę - zaś zaliczka z tytułu 2003 rónież nie, bo rok
    poprzedni powinien wykazac zysk - a w 2002 spółka nie działała - więc
    roku "poprzedniego" nie było.

    IMHO szybko zrobić bilans i sprawozdanie za 2003, to będzie mozna
    wypłacic za 2003 i brać zaliczke (zaliczki) na 2004, jeżeli interes
    dobrze idzie (ale w lutym, to tak trochę "nie halo").

    Wzięcie zaliczki za 2004 i niewypłacenie z zysku za 2003 to kwas -
    śmierdzi pozostawieniem zysku w firmie (niezapłacenie podatku od
    dywidendy) - organa tego nie lubią.

    PZdr: Catbert