  • 1. Data: 2004-01-30 10:55:08
    Temat: zaliczka na poczet dywidendy - s.a.
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    Witam.

    Stan faktyczny:
    S.A. powstala w kiwetniu 2003 roku. Wyp?ata zaliczek na poczet dywidendy mialaby
    nastapic w najblizszym mozliwym czasie (statut przewiduje taka mozliwosc). Jak to
    zrobic? Ktory to jest teraz poprzeni rok obrotowy, co za sprawozdanie..
    Siedze nad tymi przepisami i nie wiem, czy w ogole mozna, czy nie mozna, Zacma.
    Jesli ktos ma jakis pomysl, to poprosze...

    Znam zmiany po ostatniej nowelizacji, nie pomaga.
    Zatem jak?

    Pozdr.
    Slawek.

  • 2. Data: 2004-01-30 22:45:37
    Temat: Re: zaliczka na poczet dywidendy - s.a.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2004, S.Koper wrote:

> [...]
    >+ nastapic w najblizszym mozliwym czasie (statut przewiduje taka mozliwosc). Jak to
    >+ zrobic? Ktory to jest teraz poprzeni rok obrotowy,

    A skąd mamy wiedzieć jaki rok obrotowy firma sobie wyznaczyła ?
    Od kwietnia do kwietnia ? :)
    AFAIK firmy "łączą" "zaczęty" rok razem z "następnym pełnym", ale
    nie pamiętam czy MOGĄ czy MUSZĄ :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-02-02 18:49:52
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 1/30/2004 11:55 AM, S.Koper wrote:
> [...]
    > Siedze nad tymi przepisami i nie wiem, czy w ogole mozna, czy nie mozna, Zacma.
    > Jesli ktos ma jakis pomysl, to poprosze...

    Tak, jak napisał Gotfryd - spółka jest całkiem nowa - pytanie kiedy
    zakończył sie pierwszy rok obrotowy (to powinno byc w umowie/statucie
    spółki - zwykle jest to rok kalendarzowy) - pomijając zapisy ustawowe i
    biorac na zdrowy rozum zaliczkę można wypłacić, gdy nie spowoduje to
    problemów, np. utraty płynności - bo np. zysk jest dlatego, że nie
    zrobiono rezerwy na wątpliwe należności.
    Ponieważ 2003 jest pierwszym rokiem obrotowym (tak mniemam) to mamy
    doczynienia raczej z wypłata z zysku za ten rok, a nie zaliczką, która
    dotyczyłaby tego roku (2004).
    Zaliczka na rok 2004 przy braku bilansu za 2003 nie może byc wypłacona,
    bo nie jest znany wynik ostateczny z 2003 - a ten ma być "z zyskiem" by
    można wypłacać zaliczkę - zaś zaliczka z tytułu 2003 rónież nie, bo rok
    poprzedni powinien wykazac zysk - a w 2002 spółka nie działała - więc
    roku "poprzedniego" nie było.

    IMHO szybko zrobić bilans i sprawozdanie za 2003, to będzie mozna
    wypłacic za 2003 i brać zaliczke (zaliczki) na 2004, jeżeli interes
    dobrze idzie (ale w lutym, to tak trochę "nie halo").

    Wzięcie zaliczki za 2004 i niewypłacenie z zysku za 2003 to kwas -
    śmierdzi pozostawieniem zysku w firmie (niezapłacenie podatku od
    dywidendy) - organa tego nie lubią.

    PZdr: Catbert

  • 4. Data: 2004-02-03 10:29:33
    Od: "S.Koper" <s...@p...onet.pl>

    > Zaliczka na rok 2004 przy braku bilansu za 2003 nie moze byc
    > wyplacona, bo nie jest znany wynik ostateczny z 2003 - a ten ma byc "z
    > zyskiem" by mozna wyplacac zaliczke - zaś zaliczka z tytulu 2003
    > róniez nie, bo rok poprzedni powinien wykazac zysk - a w 2002 spólka
    > nie dzialala - wiec roku "poprzedniego" nie bylo.

    Cos mi tak wlasnie lazilo po glowie.

    > Wziecie zaliczki za 2004 i niewyplacenie z zysku za 2003 to kwas -
    > śmierdzi pozostawieniem zysku w firmie (niezaplacenie podatku od
    > dywidendy) - organa tego nie lubią.

    Organa to u nas w ogole niewiele lubia..

    Dzieki za podpowiedzi.

    A rok obrotowy=kalendarzowy :)

    Pozdr.
    Slawek.