  • 1. Data: 2004-05-12 12:21:31
    Temat: zagadka prawno-logiczna
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Witam!

    Załóżmy, że w pewnej firmie pracuje osoba na umowę-zlecenie. Formalnie więc
    nie jest "pracownikiem", tylko "zleceniobiorcą". Osoba ta zobowiązuje się
    przestrzegać regulaminu, który składa się z dwóch części:

    1. W punkcie pierwszym zapisane jest, że regulamin ten dotyczy pracowników,
    2. W dalszej części zapisane są warunki pracy, których ta osoba powinna
    przestrzegać (godziny, czasy przerw itp.)

    Pytanie: Czy tę osobę obowiązuje ten regulamin?

    a) Tak, ponieważ zobowiązała się go przestrzegać i obowiązuje ją w całości,

    b) Nie - zgodnie z punktem 1 regulamin ten nie obowiązuje zleceniobiorców,
    tylko pracowników.

    c) ?

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 2. Data: 2004-05-12 12:29:18
    Temat: Re: zagadka prawno-logiczna
    Od: "Pawel" <w...@p...onet.pl>

    Jeśli w umowie-zleceniu była klazula w ktorej był napisany owy regulamin to
    obowiazuje zlecoeniobiorce owy regulmin, jeśli natomiast ten regulamin jest
    taki sam jak kodeks pracy to mamy do czynienia z razacym naruszenie prawa w
    postaci OBEJSCIA PRAWA, stosujemy to art. 5 k.c. wiec nie obowiazuje
    zleceniobiorcy owy regulamin.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2004-05-12 12:36:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <3...@n...onet.pl>, Liwiusz wrote:
> [...]
    > przestrzegać (godziny, czasy przerw itp.)
    >
    > Pytanie: Czy tę osobę obowiązuje ten regulamin?

    Akurat z bezwględnie logicznego p. widzenia go to zobowiązuje bo w p. 1
    stoi, że dotyczy on pracowników a nie <wyłacznie> pracowników :)

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2004-05-12 13:10:50
    Od: Hanna<o...@p...onet.pl>

    jeśli rozpatrywać w płaszczyźnie cywilnoprawnej to jest to zobowiązanie
    zleceniobiorcy (w regulaminie nie ma zapisu że obowiązuje on
    wylacznie pracowników)
    w płaszczyźnie prawa pracy można twierdzić że go nie obowiązywał,
    ponieważ zapis był sprzeczny z przepisami bezwzglednie
    obowiązującymi.

    Zdradzisz odpowiedź? :-)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2004-05-12 13:15:38
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Zdradzisz odpowiedź? :-)

    Nie znam prawidłowej odpowiedzi. Sytuacja jest wzięta z życia - pracuję na
    umowę zlecenie i musiałem zobowiązać się do przestrzegania takiego regulaminu.
    Oczywiście ten regulamin to tylko formalność, której nikt nie przestrzega, np.
    pomimo zapisanej jednej 15-minutowej przerwy praktycznie można je robić
    je "kiedy się chce", oczywiście w rozsądnym rozmiarze.

    Niemniej zaintrygowało mnie, czy teoretycznie ten regulamin mnie obowiązuje,
    czy nie.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 6. Data: 2004-05-12 13:23:53
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > rozmiarze.
    >
    > Niemniej zaintrygowało mnie, czy teoretycznie ten regulamin mnie

    Obawiam się, że kiedyś przyjdzie ktoś z PIP i zaintrygowany tekstem
    umowy zechce obejrzeć ten regulamin. Jak myśli jakie wyciągnie wnioski
    po jego przeczytaniu?

  • 7. Data: 2004-05-12 13:28:38
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Obawiam się, że kiedyś przyjdzie ktoś z PIP i zaintrygowany tekstem
    > umowy zechce obejrzeć ten regulamin. Jak myśli jakie wyciągnie wnioski
    > po jego przeczytaniu?

    Zapewne takie, że naruszony został art. 22 kodeksu pracy. Wiele razy prosiłem
    o umowę o pracę, ale dostawałem odpowiedź "na razie nie przewidyujemy takiej
    możliwości". I co zrobić? Nie chcę za bardzo kablować do PIPu, bo jednak
    warunki płacowe nie są najgorsze (co nie znaczy, że są dobre), tym bardziej, że
    i tak rozglądam się za czymś nowym. Występowanie do sądu z wnioskiem o
    stwierdzenie stosunku pracy byłoby "strzelaniem z armaty do wróbli". Chyba że
    już po rozwiązaniu umowy - w celu odzyskania ekwiwalentu za urlop itp...

    Pozdrawiam!

  • 8. Data: 2004-05-12 13:28:54
    Od: jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > całości,
    >
    > b) Nie - zgodnie z punktem 1 regulamin ten nie obowiązuje

    Ja myślę, że ten regulamin obowiązuje, bo tak naprawdę to osoba ta
    pracuje na podstwawie umowie o pracę a nie na podstawie umowy-zlecenia,
    tylko jeszcze o tym nie wie. Dowie się o tym po pierwszej bardziej
    wnikliwej kontroli PIP. O rodzaju umowy decyduje jej treść a nie tytuł.
    Jeśli częścią umowy (nawet zawartej ustnie) jest taki regulamin to jest
    to typowa umowa o pracę.

  • 9. Data: 2004-05-12 13:38:29
    Od: Hanna<o...@p...onet.pl>

    Możliwe, ale wątpię w prognozowaną wizytę PiP, osobiście przez pół
    roku pracowałam na podobnych zasadach, tyle że - jakże odmienna
    była moja sytuacja od twojej Liwiuszu - mimo zapoznania się z
    regulaminem informującym np. o prawie do 15 min przerw u nas w
    wiodącej fimie króra w swojej branży jest nr 1 w Polsce nikt nie miał
    prawa do jakichkolwiek przerw, mimo podpisania regulaminu
    pozostawał on czysta fikcją, nie mówię już o umowach zlecenie, bo to
    osobny temat; na takich zasadach zatrudnia się absolwentów prawa,
    którzy mają się nim posługiwać w swopjej pracy :-)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2004-05-12 14:13:55
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

> [...]
    > przestrzegać (godziny, czasy przerw itp.)
    >
    > Pytanie: Czy tę osobę obowiązuje ten regulamin?

    Obowiazuje regulamin p. 1. Reszta
    juz nie obowiazuje.

    WOJSAL