    From: Czarek Gorzeński <c...@p...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wyrzucenie ze sklepu...
    Date: Thu, 19 Jan 2006 23:58:57 +0100

    BartekK napisał(a):
    > Wiem ze nieznajomosc prawa szkodzi... ale im wiecej czytam psp jak widze
    > znajomosc szkodzi jeszcze bardziej ;)
    [ciap]

    Czy ktoś z Was miał okazję odwiedzić Conforamę w podwarszawskich
    Jankach? Można tam znaleźć (kilka miesięcy temu było, ostatnio tam nie
    bywam) całe uzasadnienie na stronę A4 drobnym drukiem, przedstawiające
    jakoby stanowisko kierownictwa - jakoby podparte opinią radców prawnych
    - że fotografowanie w sklepie jest zabronione na podstawie art. 24 i 43
    KC (sic!).

    Uzasadnienie jest bardzo szczegółowe, więc nawet nie będę próbował go
    cytować z pamięci. AFAIR nacisk jest tam położony na fakt, że ochrona
    wizerunku sklepu m.in. wynika z konieczności chronienia indywidualnych
    rozwiązań i pomysłów związanych z prezentacją towaru, a fakt że ktoś
    robi zdjęcie jest powodem wystarczającym do ochrony tego prawa, gdyż
    każde zdjęcie można potencjalnie wykorzystać przeciwko wizerunkowi
    sklepu. Sam fakt "potencjalnej możliwości" daje więc prawo do
    wprowadzenia owego zakazu. AFAIR też jest tam mowa o prawie do podjęcia
    bezpośrednich kroków mających na celu zapobieżenie potencjalnemu
    naruszeniu wizerunku.

    Pomijając (IMHO) kuriozalność przedstawionych tam opinii, trzy sprawy
    bardzo mnie zainteresowały:

    1. czemu to oświadczenie sklepu znajduje się na samym końcu, za kasami,
    w punkcie obsługi klienta, a nie przy wejściu?

    2. czy otrzymałbym od sklepu kopię tegoż "dokumentu", aby móc go
    skonsultować z prawnikiem - a jeśli nie, to czy samego papierka też nie
    mogę utrwalić na fotografii, gdyż "może to naruszyć wizerunek sklepu"?

    3. Czy jeśli zwrócę się do sklepu z żądaniem wyłączenia monitoringu na
    czas mojej wizyty w sklepie zrobią to? Żądanie oczywiście uzasadnię
    cytatem z ich interpretacji przepisów. W końcu dlaczego ja naruszam
    dobra osobiste sklepu przez zrobienie zdjęcia, a oni nie naruszają moich
    dóbr osobistych przez kręcenie filmu? ;)

    A może ktoś ma ochotę wybrać się do Conformamy z aparatem i dyktafonem??
    ;) Ja już od dawna to planowałem, ale bez świadków, przy nieznanym mi
    poziomie ochrony, wolę nie ryzykować.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński