    From: "Marcin Krzemiński" <r...@r...krakow.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypowiedzenie umowy o współpracy [długawe]
    Date: Thu, 29 Jun 2006 00:42:44 +0200

    Umowa przewiduje
    > 3-miesięczny okres wypowiedzenia. Jakie mogą czekać mnie konsekwencje
    > (oprócz oczywistych typu niepłacenie "pensji") w przypadku, jeżeli nie
    > będę mógł świadczyć usług dla tej firmy w zadowalającym dla niej stopniu
    > (powiedzmy szczerze - znalazłem inną pracę i chcę jak najszybciej
    > zrezygnować ze świadczenia usług dla dotychczasowej firmy, żeby móc
    > poświęcić czas nowej firmie). Firma z którą współpracowałem dotychczas
    > straszy, że każdy stracony biznes w wyniku mojej nieobecności podczas
    > okresu wypowiedzenia będę musiał spłacić "co do złotówki".

    To zalezy co jest w umowie, czy np. są jakies kary umowne. Jeśli umowa tego
    nie reguluje, to wg kodeksu cywilnego możesz wypowiedziec je z "ważnych
    powodów" (art 746 par 2 i 3), przy czymnie ma jakiejś definicji tego
    pojęcia. Przyjmuje sie że jest to konieczność nagłego wyjazdu, choroby, etc.
    Jeśli waznego nie możesz podać, odpowiadasz za szkodę, czyli mniej więcej
    tak jak Cię straszą, przy czym szkodę (to co stracili i nie zarobili ze
    wzgl. na Twoje wypowiedzenie) muszą udowodnić - jej wysokośc i związek
    przyczynowy pomiędzy nia a Twoim zachowaniem.

    > Nie wiem czy podstawami do zerwania umowy przeze mnie mogą być:
    > - umowa jest antydatowana o ok. 4 miesiące (świadkiem jestem tylko ja i
    > sekretarka, której przekazywałem podpisaną umowę bez wstawionej daty w
    > marcu 2006 a na umowie, która wróciła do mnie podpisana przez drugą stronę
    > widnieje data listopad 2005)

    Raczej nie.

    > - w kilka dni po złożeniu wypowiedzenia szef obciął mi prawa dostępu do
    > sieci firmowej jednocześnie powodując, że nie mogę wykonywać jednego z
    > punktów umowy "Wykonywanie czynności administracyjnych nad siecią
    > komputerową Usługobiorcy i klientów Usługobiorcy"

    > - ostatnia płatność za fakturę majową opóźniła się o kilka dni, nie wiem
    > czy czerwcowa faktura (termin płatności niedziela, 2.07.2006) wogóle
    > zostanie zapłacona....

    Art. 491. § 1.kodeksu cywilnego: Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się
    zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może
    wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w
    razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do
    odstąpienia od umowy. Może również bądź bez wyznaczenia terminu dodatkowego,
    bądź też po jego bezskutecznym upływie żądać wykonania zobowiązania i
    naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki.

    Oczywiście najlepiej na piśmie.
    Jeśli w umowie kontrahent zobowiązal się do udostępnienia Ci tego o czym
    pisałeś że zablokowal dostęp, to również jest opóźnianie się ze spełnieniem
    świadczenia (choć trochę naciągane).

    > Podsumowując - jakie mogą mi grozić konsekwencje?

    > czy argument "przykro mi, nie mam czasu dzisiaj przyjść i coś u Was
    > zrobić" jest w porządku?

    Nie jest

    > czy fakt zapłacenia faktury 4 dni po terminie może być podstawą do
    > zerwania umowy? (w umowie jest punkt "Usługobiorca zapłaci Usługodawcy
    > kwotę XXXXpln na podstawie prawidłowo wystawionej faktury")

    Bez przesady.