    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypadek samochodowy, 2 piesi - co robic?
    Date: Thu, 1 Jan 2004 19:04:45 +0100

    wiadomości news:bt1kgf$iae$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > 3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
    > 1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed
    nim,
    > z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany,
    > 2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał
    się w
    > celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
    >
    > Nie znasz podstawowych przepisów - mam nadzieję, że na drogach
    publicznych
    > się nie poruszasz?

    Andrzej!

    Akurat opierając się na zacytowanym przez Ciebie fragmencie, to
    zainteresowany mógłby jeszcze trochę powalczyć. Jeśli ten samochód na
    lewym pasie stał na tyle daleko od przejścia, że wątpliwym było, czy
    zaczynał się tam w celu przepuszczenia pieszych, to podpunktu pierwszego
    zainteresowany nie naruszył bo nie wyprzedzał (tamten stał), a drugiego bo
    omijał co prawda, ale nie wiedział w jakim tamten celu stoi.

    Natomiast art. 26.1. Prawa o Ruchu Drogowym mówi "Kierujący pojazdem,
    zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować
    szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na
    przejściu." No i teraz należy się odnieść do definicji owej szczególnej
    ostrożności zawartej w art. 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Dla
    przypomnienia: "szczególna ostrożność - ostrożność polegającą na
    zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i
    sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio
    szybkie reagowanie".

    W tym wypadku bez względu na to w jakim celu zatrzymał się faktycznie
    kierujący na lewym pasie, to zbliżając się do przejścia i nie widząc jego
    całej długości oraz bezpośredniego sąsiedztwa kierujący powinien zwolnić.
    Zwolnić na tyle, by móc zahamować bezpiecznie w wypadku pojawienia się
    osób na przejściu. W orzecznictwie utarł się pogląd, że w wypadku
    przejścia dla pieszych w zasadzie nie ma możliwości, by uznać wtargnięcie
    pieszego, chyba że potrącenie ma miejsce bezpośrednio przy krawędzi drogi
    od które pieszy zaczyna przechodzenie. Wówczas bada się, czy kierujący
    miał szansę zorientować się, że pieszy wtargnie i zastosować się do zasady
    ograniczonego zaufania.