  • 1. Data: 2004-12-11 14:45:04
    Temat: ustalenie ojcostwa
    Od: markiz <a...@p...onet.pl>

    witam

    Sprawa jest następująca:
    od stycznia mieszkam z kobietą,która jest formalnie jest mężatką,jednak
    w praktyce jej małżeństwo nie istnieje. Spodziewamy się dziecka w
    grudniu. Jakie kroki należy podjąć aby jako ojciec dziecka nie został
    wpisany mąż mojej kobiety?
    Wydaje mi się że matka dziecka powinna złożyć pozew o zaprzeczenie
    ojcostwa swojego męża a ja o uznanie dziecka.Czy to wystarczy abym
    został uznany biologicznym ojcem dziecka?

    pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2004-12-11 19:47:29
    Temat: Re: ustalenie ojcostwa
    Od: gazebo <g...@p...pl>

    markiz wrote:

    > Wydaje mi się że matka dziecka powinna złożyć pozew o zaprzeczenie
    > ojcostwa swojego męża a ja o uznanie dziecka.Czy to wystarczy abym
    > został uznany biologicznym ojcem dziecka?

    ja sie dolacze bo post zbiegl sie z moimi poszukiwaniami, jak wyglada
    procedura wystapienia o uznanie za ojca przy ewentulanej niecheci matki?
    istnieje taka mozliwosc? ona jest w zwiazku malzenskim a dziecko jest
    wynikiem, powiedzmy, ze czasowego rozstania czyli obligatoryjnie ojcem
    dziecka uznany zostaje maz

    --
    No, to będę miał nauczkę.
    -- jeden facet gdy przywiązywali go do krzesła elektrycznego

  • 3. Data: 2004-12-11 22:23:16
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > istnieje taka mozliwosc? ona jest w zwiazku malzenskim a dziecko jest
    > wynikiem, powiedzmy, ze czasowego rozstania czyli obligatoryjnie ojcem

    1. co do pierwszego pytania : rzeczywiscie najpierw matka musi wystapic o
    zaprzeczenie ojcostwa swojego meza, bo w jej wypadku zachodzi domniemanie,
    ze ojcem dziecka jest jej maz. po tym jak sad wyda wyrok i ustali, ze ojcem
    nie jest maz matki otwiera sie droga do uznania dziecka przez biologicznego
    ojca do czego z kolei potrzebna jest zgoda matki co w tej sprawie jak
    rozumiem nie sprawi problemu

    2. co do drugiego : przy niecheci matki do niedawna nie bylo zadnej
    mozliwosci, bo jedynie matka mogla wystapic o ustalenie ojcostwa...jednak
    obecna nowelizacja kodeksu rodzinnego i opiekunczego wprowadza nowosc i
    pozwala na to, aby biologiczny ojciec wystapil z powodztwem o ustalenie
    ojcostwa. w sumie to juz od orzeczenia trybunalu konstytucyjnego w tej
    kwestii takie pozwy sie posypaly i z tego co wiem byly nawet uwzglednianie
    choc nie bylo wyraznych przepisow w tym zakresie... a wiec : jak matka sie
    nie zgadza na uznanie to ja pozywasz. wytaczas powodztwo w sadzie rejonowym
    III wydzial rodzinny i nieletnich wlasciwy wedlug miejsca zamieszkania matki
    czy dziecka....ale najlepiej poczekac na wejscie w zycie tej noweli krio,
    czyli chyba do lutego...

    konrad

  • 4. Data: 2004-12-11 22:31:52
    Od: "yonetta" <y...@o...pl>

    Tak, matka dziecka powinna wytoczyc powództwo o zaprzeczenie ojcostwa
    przeciwko swojemu mężowi i dziecku. Ważne: w terminie 6 miesięcy od
    urodzenia dziecka w przeciwnym wypadku powództwo nie zostanie uwzględnione.
    W procesie niniejszym należy obalić domniemanie wynikające z samego faktu
    istnienia małżeństwa, że ojcem dziecka jest mąż matki.Matka musi udowodnić,
    że ojcostwo męża jest wykluczone.W następstwie zaprzeczenia ojcostwa dziecko
    przestaje być w świetle prawa dzieckiem męża matki- skuteczność prawomocnego
    wyroku liczy się od urodzenia dziecka. W tej sytuacji dziecko może zostać
    uznane przez biologicznego ojca, który może złozyć stosowne oswiadczenie
    przed kierownikiem USC lub przed sądem opiekuńczym. Konieczna jest zgoda
    matki, ale z tym problemu, jak sądzę nie ma.
    pozdr.

  • 5. Data: 2004-12-11 22:49:04
    Od: "yonetta" <y...@o...pl>

    Uznanie dziecka zasadniczo wymaga zgody matki- w przyp. gdy dziecko jest
    małoletnie, matki i dziecka- gdy jest pełnoletnie.W sytuacji, gdy matka
    odmawia zgody na uznanie dziecka biologiczny ojciec, o ile uznanie dziecka
    leży w interesie dziecka (tak jest zazwyczaj), może zwrócić się do sądu
    opiekunczego o ustanowienia kuratora, celem wniesienia powództwo o ustalenie
    ojcostwa, bądż do prokuratora - w tym samym celu.
    pozdr.

  • 6. Data: 2004-12-11 22:56:40
    Od: "yonetta" <y...@o...pl>

    nowela kri o wchodzi w życie 20 stycznia 2005 r.

    yonetta

  • 7. Data: 2004-12-12 09:29:59
    Od: gazebo <g...@p...pl>

    yonetta wrote:

    [...]

    dziekuje

  • 8. Data: 2004-12-12 11:10:13
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Konrad vel Legislator wrote:
    > wytaczas powodztwo w sadzie rejonowym III wydzial rodzinny i nieletnich

    założenie że w każdym sądzie III wydział jest rodzinny nie ma zbyt
    mocnych podstaw :)

    KG

  • 9. Data: 2004-12-12 13:37:49
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Sun, 12 Dec 2004 12:10:13 +0100, kam <X#k...@w...pl#X> napisał:

    > założenie że w każdym sądzie III wydział jest rodzinny nie ma zbyt
    > mocnych podstaw :)

    a nawet bardzo słabe... Załozyć natomiast można bezbłędnie że I wydział
    będzie cywilny.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 10. Data: 2004-12-12 15:29:58
    Od: markiz <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik yonetta napisał:

    > Tak, matka dziecka powinna wytoczyc powództwo o zaprzeczenie ojcostwa
    > przeciwko swojemu mężowi i dziecku. [...] Konieczna jest zgoda
    > matki, ale z tym problemu, jak sądzę niema.
    > pozdr.

    dzięki za wyjaśnienia
    pozdrawiam