  • 1. Data: 2006-09-02 19:41:22
    Temat: umowa zlecenie - 3 miesieczny termin wypłaty
    Od: "Kasia " <k...@N...gazeta.pl>

    Podpisałam umowę zlecenie, na której pisało że wynagrodzenie będzie
    płatne "na konto wykonawcy w ciągu 7 dni po przyjęciu dzieła i od
    przedłożenia rachunku". Termin wykonania dzieła został ustalony w umowie na
    30 kwietnia br. Do dziś niestety nie otrzymałam wynagrodzenia. Druga strona
    tłumaczy się tym, że projekt jeszcze nie ruszył i trzeba jeszcze czekać. Z
    tego co wiem , termin zapłaty za umowę o dzieło wynosi 3 miesiące. W moim
    przypadku został więc przekroczony. (umowa zawarta została w dn. 3
    kwietnia).

    Co mogę w tej sytuacji zrobić? O co chodzi z tym "przedłożeniem rachunku"?
    Nie mam dowodu że dzieło zostało "przyjęte". To był opis na stronę www,
    który wykonywałam dla mojego byłego pracodawcy i wysyłałam go wewnętrzne za
    pomocą skrzynki e-mail która już nie istnieje. Będę wdzięczna za wskazówki
    co mogę z tą sytuacją zrobić.

    Dodam jeszcze że ten sam były pracodawca do dziś nie wystawił mi PIT
    (skończyłam pracę 15 maja). Do jakiej instytucji mogę się poskarżyć?

  • 2. Data: 2006-09-02 19:53:16
    Temat: Re: umowa zlecenie - 3 miesieczny termin wypłaty
    Od: "TPSA" <i...@p...fm>

    zgłosić to możesz do Urzędu Skarbowego, ale na PIT poczekaj do końca lutego
    2007 - taki termin ma pracodawca... jeżeli umowa była zawarta w tym roku.
    Zresztą najlepiej spytaj w Urzędzie Skarbowym.

    "Przedłożenie rachunku" to dokument w którym podajesz swoje dane i podajesz
    czynności jakie dokonujesz, ich ilość i cenę i ogólne podsumowanie czyli
    ilość wykonanych czynności i suma brutto za wykonanie.

  • 3. Data: 2006-09-02 19:53:32
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Kasia " <k...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Co mogę w tej sytuacji zrobić? O co chodzi z tym "przedłożeniem rachunku"?

    Może to, że przekazujesz zleceniodawcy podpisany rachunek, na podstawie
    którego wypłaca Ci on wynagrozenie.

> [...]
    > za
    > pomocą skrzynki e-mail która już nie istnieje. Będę wdzięczna za wskazówki

    Zdobyć taki dowód - np. dyktafon i rozmowa w 4 oczy.

    > Dodam jeszcze że ten sam były pracodawca do dziś nie wystawił mi PIT
    > (skończyłam pracę 15 maja). Do jakiej instytucji mogę się poskarżyć?

    PIT dostaniesz po zakończeniu aktualnego roku, czyli na początku 2007

  • 4. Data: 2006-09-02 20:03:44
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Kasia wrote:
> [...]
    >
    > Dodam jeszcze że ten sam były pracodawca do dziś nie wystawił mi PIT
    > (skończyłam pracę 15 maja). Do jakiej instytucji mogę się poskarżyć?

    Formalnie procedura wygląda tak.

    1. Podypisujecie umowę o dzieło, z opisem co ma zostać wykonane, za ile
    i do kiedy.

    2. Po ukończeniu przez ciebie dzieła sporządzacie protokół odbioru dzieła.

    2a) zlecający ma prawo dzieła nie przyjąć i napisać co jest do poprawki.

    3. Po przyjęciu dzieła i podpisaniu protokólu przyjęcia działa
    wystawiasz rachunek na podstawie którego dostajesz zapłatę.

    Jak widać jesteś w lesie z całą procedurą.

    Po pierwsze zadbaj o to, żeby mieć cokolwiek potwierdzające, że pracę
    wykonałaś i dobrze żeby to był dowód, że było to zrobione w terminie.

    Rachunek to formalnie wystawiasz ty. W praktyce robiący coś na zlecenie
    czy o dzieło nie mają o tym zielonego pojęcia wieć zwykle robi to
    księgowa w firmie i każe się podpisać.

    Teraz to już trochę jesteś po rybach, bo jak zaczniesz się stawiać to ci
    powiedzą, że nic ci nie zapłacą, bo nic nie zrobiłaś w terminie.
    Wyślij im po prostu pismo, że w związku wykonaniem dzieła z godnie z
    umową z dnia xxxx niniejszym wystawiasz rachunek do zapłaty.
    Potem pozostaje ci już tylko wezwanie do zapłaty rachunku i sprawa w sądzie.

    To, że coś tam innego nie zostało wykonane ciebie nie interesuje, to nie
    twój problem, że coś tam nie ma. Na to się z nimi nie umawiałaś.
    Swoje miałaś zrobić i zrobiłaś.
    Tylko dowody masz kiepskie.

  • 5. Data: 2006-09-02 20:33:11
    Od: "Kasia " <k...@g...pl>

    witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał(a):

    > Po pierwsze zadbaj o to, żeby mieć cokolwiek potwierdzające, że pracę
    > wykonałaś i dobrze żeby to był dowód, że było to zrobione w terminie.

    hmm... jedynym "dowodem" jest rozmowa na gg, w której koordynator tego
    projektu tłumaczy się z opóźnień w wypłacie pieniędzy. Tylko że to jest
    średnio poważny dowód.

> [...]
    >
    > Teraz to już trochę jesteś po rybach, bo jak zaczniesz się stawiać to ci
    > powiedzą, że nic ci nie zapłacą, bo nic nie zrobiłaś w terminie.

    A na kim spoczywa ciężar dowodu w takiej sytuacji?

> [...]
    > umową z dnia xxxx niniejszym wystawiasz rachunek do zapłaty.
    > Potem pozostaje ci już tylko wezwanie do zapłaty rachunku i sprawa w

    Nie jestem pewna jak to jest z tym sądem. Umowa była na kwotę zaledwie 295
    zł brutto (250 netto). Czy z taką drobną kwotą w ogóle można iść do sądu? To
    trochę zabawne byłoby sądzić się o takie pieniądze :)
    Ale w sumie chodzi bardziej o zasady. Może jak ich postraszę konsekwencjami
    to zmiękną.

  • 6. Data: 2006-09-02 21:37:52
    Od: "Kasia " <k...@g...pl>

    TPSA <i...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > 2007 - taki termin ma pracodawca... jeżeli umowa była zawarta w tym roku.
    > Zresztą najlepiej spytaj w Urzędzie Skarbowym.

    Zdaje się jednak że już dawno powinnam dostać tego PITa:
    http://www.vat.pl/pages/i/36.php
    W każdym razie zadzwonię do Urzędu Skarbowego.

  • 7. Data: 2006-09-02 21:46:03
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Kasia wrote:

    > Zdaje się jednak że już dawno powinnam dostać tego PITa:
    > http://www.vat.pl/pages/i/36.php
    > W każdym razie zadzwonię do Urzędu Skarbowego.

    A on ci juz cokolwiek zapłacił.
    Bo pit to się dostaje za wypłatę, a nie za pracę.

  • 8. Data: 2006-09-02 22:05:32
    Od: "Kasia Nosowska" <k...@g...pl>

    witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał(a):

    > A on ci juz cokolwiek zapłacił.
    > Bo pit to się dostaje za wypłatę, a nie za pracę.

    To było tak, że pracowłam na umowę o pracę i dodatkowo dostałam umowę
    zlecenie (od tego samego pracodawcy) na wykonanie dodatkowej pracy (opisy na
    stronę www). Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym, jeśli w roku podatkowym
    ustaje stosunek pracy, pracodawca jest zobowiązny przesłać informację o
    pobranych na podatek zaliczkach najpóźniej do 15 następnego miesiąca po
    ustaniu stosunku pracy. I to właśnie tej informacji (w formie PIT-a) nie
    dostałam.

    Wymyśliłam że prześlę im dwa pisam - w jednym "przypomnę" o PIT i postraszę
    konsekwencjami, a w drugim "przypomnę" o potrzebie zapłaty za umowę
    zlecenie.

  • 9. Data: 2006-09-03 00:30:57
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Kasia Nosowska wrote:

> [...]
    > pobranych na podatek zaliczkach najpóźniej do 15 następnego miesiąca po
    > ustaniu stosunku pracy. I to właśnie tej informacji (w formie PIT-a) nie

    Większość firm o tym terminie nie pamięta i wysyła na koniec lutego, tak
    jak wszystkim pracownikom, którzy ciągle pracują.
    Zresztą nie wiem, czy to sie nie zmieniło, w jakieś tam ostatniej
    nowelizacji.
    Sprawdż

    > Wymyśliłam że prześlę im dwa pisam - w jednym "przypomnę" o PIT i postraszę
    > konsekwencjami, a w drugim "przypomnę" o potrzebie zapłaty za umowę
    > zlecenie.

    Zdecyduj się. Umowy zlecenie, czy umowy o dzieło.