  • 61. Data: 2020-06-13 00:47:56
    Temat: Re: tematy maturalne wyciekły
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.06.2020 o 16:59, Budzik pisze:

    > Ok, no to niech tak powiedza.
    > Dalej juz pojdzie sie do tego co tak powiedział i sie dowie skad
    > wiedział.
    > Moze oczywiście argumentować, ze miał takie przeczucie albo ze miał
    > wizje po lewoskretnej witaminie c ale to juz oceniłby sad.

    Sąd, to nawet tego w takiej sytuacji na oczy nie zobaczy.

    > Jeżeli sad uwierzy ze to była wizja to nie bedzie sprawy, bo tego
    > zapewne prawo nie zabrania.
    > Jeżeli jednak okaze sie inaczej a przy okazji okaze sie ze miał dostep
    > do tematów to juz masz winnego.

    Winnego jakiego przestępstwa?

    > No i w konsekwencji matura niewazna, a czy karac tego co przypadkiem
    > poznał temat? Tu znów trzeba sie zastanowic i sprobowac ustalic czy to
    > nadgorliwośc była czy moze jednak coś grubszego.

    Pożyjemy. Zobaczymy.

    --
    Robert Tomasik

  • 62. Data: 2020-06-13 00:54:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.06.2020 o 17:56, Budzik pisze:

    > serio? Tak z gory przesadzasz? Chcesz powiedziec ze jak uczen miał
    > swiadomosc ze dostaje do reki pytanie które powinien poznac za 2h to
    > nic mu nie mozna zrobic?

    Zaproponuj kwalifikację prawną. Może się mylę.

    > CZyli ze osuzkiwac na maturze tez wolno i nie ma konsekwencji?

    Oszustwo, to przestępstwo z art. 286 kk. Przeczytaj. Zrozumiesz, że
    oszustwo to nie jest na pewno.

    > A gdyby tak to odbyło sie za pienieznym wyrazeniem wdziecznosci?

    Korupcja? No tu już by można poszaleć. Ale łapwóka musiałaby być dla
    dyrektora szkoły, albo przynajmniej musielibyśmy dowieść, ze o łapówce
    tej wiedział i się na nią godził ujawniając temat. Bo łapówkę musi
    dostać osoba pełniąca funkcj ę publiczna w rozumieniu kodeksu.

    > W moich czasach to było jakies prostsze.
    > Oszukujacy na maturze (sciagajacy) wylatywał z egzaminu.
    > A teraz prosze - mozna isc na egzamin z gotowymi odpowiedziami.

    Świat się zmienia. :-) Przy czym nadal można wylecieć z matury, ale to
    nie oznacza, ze popełnia się przestępstwo.

    > Hmm, to o ktorej zaczyna sie matura? O 16?

    Co prawda szkoły u nas coraz większe, ale jak sądzisz? Ile może zająć
    przejście dyrektorowi lub innej uprawnionej osobie od drukarki w
    sekretariacie do sali, w której czekają abiturienci? Sądzisz naprawdę,
    ze są szkoły wymagające 6 godzin marszu?

    --
    Robert Tomasik

  • 63. Data: 2020-06-13 10:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Żeby sąd w ogóle mógł cokolwiek analizować, to najpierw
    > komukolwiek trzeba postawić jakikolwiek zarzut. O ile jeszcze
    > ujawnienie pytań przez dyrektora można by próbować ścigać z 231
    > kk, to pomysłu na ściganie osoby, która uzyskała od kogoś taką
    > informację nie mam.
    >
    > Ja pamiętam, że przed każdą maturą były różne pomysły, jakie będą
    > pytania. A to, że jest rocznica jakaś. A to, że w zeszłym roku coś
    > było, to w tym nie będzie.

    I naprawde nie widzisz roznicy miedzy zgadywaniem a dowiedzeniem sie
    wprost od tego dyrektora jakie było pytanie?
    A jeszcze jak odbyło sie to za gratyfikacja finansowa?
    I ustalmy - powodu podwazenia wyniku egzaminu tez nie widzisz?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiedza to władza. Ale niewiedza, niestety, nie oznacza jeszcze

  • 64. Data: 2020-06-13 10:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Winnego jakiego przestępstwa?

    CZy ty naprawde sugerujesz ze dyrektor szkoły czy jakis nauczyciel moze
    bezkarnie 2h przed matura sprzedac pytania?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Życie ma to do siebie, że nie można go powtórzyć."

  • 65. Data: 2020-06-13 10:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Zaproponuj kwalifikację prawną. Może się mylę.

    Alez ja sie pytam profesjonalisty.
    Z mojego chłopskiego wyczucia powiedziałbym ze coś jest nie tak, ale
    skoro tak mozna to nie wiem o co ten hałas i po co ta cała konspiracja.

    > Oszustwo, to przestępstwo z art. 286 kk. Przeczytaj. Zrozumiesz,
    > że oszustwo to nie jest na pewno.

    Robert, spojrz czasami na słowa przez pryzmat ich potocznego znaczenia.
    Dla mnie poznanie pytania maturalnego przed matura to jest oszustwo.
    Mozesz sobie to nazwac prawnie inaczej ale potocznie to jest oszustwo.

> [...]
    > łapówce tej wiedział i się na nią godził ujawniając temat. Bo
    > łapówkę musi dostać osoba pełniąca funkcj ę publiczna w rozumieniu

    No to juz masz powazny paragraf.
    Ale to ciekawe - czyli jak ja, prosty obywatel jakims przypadkim poznam
    tematy maturalne, np pracujac w drukarni, to moge bezkarnie sprzedawac
    na prawo i lewo?

    > Świat się zmienia. :-) Przy czym nadal można wylecieć z matury,
    > ale to nie oznacza, ze popełnia się przestępstwo.

    czyli choiaz tyle ze ten co znal pytanie przed matura, egzamin ma
    podwazony?

> [...]
    > drukarki w sekretariacie do sali, w której czekają abiturienci?
    > Sądzisz naprawdę, ze są szkoły wymagające 6 godzin marszu?

    Pytałem czy uczniowie dostaja jakies materiały.
    Jezeli dostaja to oprocz przejscia musisz jeszcze wydrukowac,
    podzielic, pogrupowac i przygotowac w formie gotowej do rozdania.

    Jeżeli nie dostaja a jedyne co jest potrzebne to tylko kilka pytan,
    które mozna wyswietlic na kilku monitorach, tudziez zmieszcza sie na 1
    kartce i wydruk potrwa 10 minut to zgadzam sie ze nalezałoby je
    udostepniac przez internet.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Stanęliśmy na skraju przepaści,

  • 66. Data: 2020-06-13 11:39:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.06.2020 o 10:59, Budzik pisze:

    > Alez ja sie pytam profesjonalisty.

    Którego? :-) Miło mi, ze masz mnie za profesjonalistę, ale ja nie jestem
    specem od procesu. Umiem ponadprzeciętnie kilka rzeczy robić, ale
    proces, to nie jest to, czym sie na co dzień zajmuję.

    > Z mojego chłopskiego wyczucia powiedziałbym ze coś jest nie tak, ale
    > skoro tak mozna to nie wiem o co ten hałas i po co ta cała konspiracja.

    Ja tez uważam, że z etycznego punktu widzenia nie jest to poprawne.
    Natomiast nie każdy nieetyczny czyn od razu jest przestępstwem. O ile -
    jak już pisałem - pomysł na ściganie ujawniającego dyrektora mam (art.
    231 kk), to na ucznia już już niespecjalnie.

    > Robert, spójrz czasami na słowa przez pryzmat ich potocznego znaczenia.
    > Dla mnie poznanie pytania maturalnego przed matura to jest oszustwo.
    > Możesz sobie to nazwać prawnie inaczej ale potocznie to jest oszustwo.

    Potocznie może i jest. Ale zarzutu oszustwa postawić się nie da.

    > No to juz masz powazny paragraf.

    Poważny. Bardzo. Tylko nie mam cienia poszlaki, że tam jakakolwiek
    łapówka poszła. Równie dobrze otworzyli kopertę rano i ktoś z
    nauczycieli podał tematy uczniom, którzy już siedzieli na sali. Ci
    rozesłali do kolegów, bo telefony pewnie wyłączyli w chwili rozpoczęcia
    matury.

    > Ale to ciekawe - czyli jak ja, prosty obywatel jakims przypadkim poznam
    > tematy maturalne, np pracujac w drukarni, to moge bezkarnie sprzedawac
    > na prawo i lewo?

    A masz pomysł na ściganie? Pytam po prostu.

    > czyli choiaz tyle ze ten co znal pytanie przed matura, egzamin ma
    > podwazony?

    Nie wiem. nie znam się. W każdym razie pomysłu na ściganie karne nie mam.

    > Pytałem czy uczniowie dostaja jakies materiały.
    > Jezeli dostaja to oprocz przejscia musisz jeszcze wydrukowac,
    > podzielic, pogrupowac i przygotowac w formie gotowej do rozdania.

    JA maturę zdawałem ponad 30 lat temu. Był chyba słownik ortograficzny.
    Sądzisz, że naprawdę trzeba różne słowniki w zależności od tematu?

> [...]
    > które mozna wyswietlic na kilku monitorach, tudziez zmieszcza sie na 1
    > kartce i wydruk potrwa 10 minut to zgadzam sie ze nalezałoby je

    Czyli przynajmniej tu mamy wspólne zdanie. Koperty, to przeżytek, gdy
    nie było Internetu.

    --
    Robert Tomasik

  • 67. Data: 2020-06-13 11:42:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > I naprawde nie widzisz roznicy miedzy zgadywaniem a dowiedzeniem sie
    > wprost od tego dyrektora jakie było pytanie?

    Widzę - oczywiście.

    > A jeszcze jak odbyło sie to za gratyfikacja finansowa?

    Albo dyrektor zgwałcił sekretarkę? Dowodu na zgwałcenie sekretarki też
    nie mamy, ale czy można to wykluczyć?

    > I ustalmy - powodu podwazenia wyniku egzaminu tez nie widzisz?

    Nie znam się i nie będę się tu wypowiadał. W każdym razie, jeśli nie
    możemy dowieść kto wiedział, a kto nie, to należałoby unieważnić maturę
    z języka polskiego i ją od nowa zrobić.

    --
    Robert Tomasik

  • 68. Data: 2020-06-13 11:43:00
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.06.2020 o 10:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Robert Tomasik r...@g...pl ...

    > CZy ty naprawde sugerujesz ze dyrektor szkoły czy jakis nauczyciel moze
    > bezkarnie 2h przed matura sprzedac pytania?

    Nie mamy na chwilę obecną dowodu na to, ze ktokolwiek cokolwiek sprzedawał.

    --
    Robert Tomasik

  • 69. Data: 2020-06-13 12:00:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Nie mamy na chwilę obecną dowodu na to, ze ktokolwiek cokolwiek sprzedawał.

    Nie to było przedmiotem pytania. Powtórzę więc pytanie - czy jako
    policjant naprawdę uważasz, że sprzedanie tematów maturalnych dwie
    godziny przed maturą nie nosi znamoion przestępstwa.

    --
    Shrek

  • 70. Data: 2020-06-13 14:59:46
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    > Widzę - oczywiście.

    > Albo dyrektor zgwałcił sekretarkę? Dowodu na zgwałcenie sekretarki
    > też nie mamy, ale czy można to wykluczyć?

    Mozemy pominac jako niezwiazane z tematem rozmowy.

    > Nie znam się i nie będę się tu wypowiadał. W każdym razie, jeśli
    > nie możemy dowieść kto wiedział, a kto nie, to należałoby
    > unieważnić maturę z języka polskiego i ją od nowa zrobić.

    Ale przeciez nie wiemy czy mozna czy nie.
    Ty z góry załozyłes ze nie mozna.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Życie nie jest ani lepsze, ani gorsze od naszych marzeń.