  • 1. Data: 2009-06-07 15:20:38
    Temat: sprzedarz gier 'na dowodzik' (wzglednie 'legitymacje')
    Od: Szymon von Ulezalka <a...@i...pl>

    http://www.gamezilla.pl/content/od-lipca-gry-dla-dor
    oslych-jak-wodka-dostepne-tylko-na-dowod

    "Dziennik pisze, że od lipca jeśli ktoś, kto wygląda na dziecko,
    będzie kupował w dowolnym z polskich Empików grę komputerową, będzie
    musiał pokazać legitymację szkolną, na podstawie której sprzedawca
    sprawdzi zgodność wiekową z ograniczeniami wiekowymi PEGI.(...)"

    hm.. jak takie ograniczenia maja sie do panujacego w polsce prawa?
    w sensie: czy *legalnie* sprzedawca moze odmowic sprzedazy jakies gry
    18+ takiemu np 14latkowi (na chwile obecna zamilczmy nad sensem/
    brakiem sensu grania w takie gry w takim mlodym wieku)?
    czy moze odmowic sprzedazy komus kto nie chce/nie moze sie
    wylegitymowac?
    przeciez, o ile dobrze pamietam, takim ograniczeniom podlaga tylko
    (albo, w zasadzie, glownie) alkohol i wyroby tytoniowe... czy sie
    myle?

    pozdrawiam
    szymon

  • 2. Data: 2009-06-07 15:51:40
    Od: spp <s...@o...pl>

    Szymon von Ulezalka pisze:

    > przeciez, o ile dobrze pamietam, takim ograniczeniom podlaga tylko
    > (albo, w zasadzie, glownie) alkohol i wyroby tytoniowe... czy sie
    > myle?

    ... i wejście o kina ....

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-06-07 16:00:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szymon von Ulezalka" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    j.googlegroups.com...
> [...]
    > przeciez, o ile dobrze pamietam, takim ograniczeniom podlaga tylko
    > (albo, w zasadzie, glownie) alkohol i wyroby tytoniowe... czy sie

    Pewnie od lipca zieminią coś w jakiejś ustawie po prostu i sprzedawca
    będzie miał prawo do legitymowania. Inazcej, tio żądanie legitymacji jest
    mocno dyskusyjne.

  • 4. Data: 2009-06-07 16:05:18
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Szymon von Ulezalka" <a...@i...pl> wrote
    >przeciez, o ile dobrze pamietam, takim ograniczeniom >podlaga tylko
    (>albo, w zasadzie, glownie) alkohol i wyroby >tytoniowe... czy sie

    Takim ograniczeniom wprost z prawa. I inaczej byc nie moze. Ale w przypadku
    gier, salonow, kin itp. mozna ewentualnie sie powolac na swobode zawierania
    umow, a wiec nie musisz miec obowiazku zawarcia umowy sprzedazy z kazdym
    potencjalnym klientem. Nieuzasadniona odmowa sprzedazy jest wykroczeniem,
    ale tu ze wzgledu na dobro dziecka, kazdy prawnik w razie czego sprzedawce
    IMHO by wybronil i odmowe uzasadnil.

  • 5. Data: 2009-06-07 16:13:22
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    css.wroc.pl
    *Piotr [trzykoty]* napisał(-a):

> [...]
    > sprzedazy jest wykroczeniem, ale tu ze wzgledu na dobro dziecka,
    > kazdy prawnik w razie czego sprzedawce IMHO by wybronil i odmowe

    Ciekawe jakby podszedł do odmowy sprzedaży prezerwatywy, która nie jest
    przedmiotem niezbędnym przy realizacji tego, do czego jest przeznaczona.
    Natomiast jej brak może być brzemienny (!) w skutkach.

    --
    Big Jack
    //////

  • 6. Data: 2009-06-07 16:37:17
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 7 Cze, 18:00, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Pewnie od lipca zieminią coś w jakiejś ustawie po prostu i sprzedawca
    > będzie miał prawo do legitymowania. Inazcej, tio żądanie legitymacji jest
    > mocno dyskusyjne.

    Sprzedawca gazet i dlugopisow bedzie miec prawo do legitymowania? I co
    jeszcze? Niech inni pracownicy prywatnych firm tez maja takie prawa. A
    co. I niech moga jeszcze wchodzic do domu sprawdzic czy masz
    telewizor. I enich moga go zabierac jak nie placisz abonamentu. I taki
    przedstawiciel media markt niech moze ci wejsc i zazadac paragonu na
    jakis elektroniczny dups. Jak nie masz to cie skuje i odstawi na
    komisariat za kradziez. Albo nie, niech nie odstawia niech cie zamknie
    w mediamarktowej klatce dla zlodzieji.

    Wiecej prawa!

    :P

  • 7. Data: 2009-06-07 16:51:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SzalonyKapelusznik" <s...@g...com> napisał w
    wiadomości
    i.googlegroups.com...
    > Sprzedawca gazet i dlugopisow bedzie miec prawo do legitymowania?

    Skoro ma sprzedawca alkoholu i papierosów, to przyznanie tego prawa
    sprzedawcy gazet jakoś radykalnie sparwy nie zmieni.

    > I co
    > jeszcze? Niech inni pracownicy prywatnych firm tez maja takie prawa. A
    > co.

    Ależ mają. Poza w/w sprzedawcami pracownicy firm ochroniarskich.

    > I niech moga jeszcze wchodzic do domu sprawdzic czy masz
    > telewizor.

    Były takie przymiarki w odniesieniu do listonoszy Poczty Polskiej oraz
    chyba pracowników Zakładów Energetycznych :-)

    Twarde prawo, ale prawo :-)

  • 8. Data: 2009-06-07 17:09:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sprzedazy jest wykroczeniem, ale tu ze wzgledu na dobro dziecka, kazdy
    > prawnik w razie czego sprzedawce IMHO by wybronil i odmowe uzasadnil.

    Zacznijmy od tego, że w mojej ocenie tego typu działania salonów musiałaby
    wymusić ustawa. Inaczej, to właściciel sklepu nadgorliwego sprzedawcę
    zwolni, bo jak w jednym sklepie będą legitymować, a w innym nie, to ludzie
    pójdą tam, gdzie im gry sprzedadzą. Tak więc, jeśli to w ogóle ma mieć
    jakiś głębszy sens, to musi być ustawa, która nie tylko da podstawę prawna
    do legitymowania, ale i będzie ścigać sprzedawców za sprzedaż wbrew
    ograniczeniom. Inaczej każdą taką inicjatywę - bez względu na jej
    zasadność - sam rynek załatwi.

  • 9. Data: 2009-06-07 17:19:52
    Od: Michał <r...@x...cy>

    Robert Tomasik pisze:
    > Skoro ma sprzedawca alkoholu i papierosów, to przyznanie tego prawa
    > sprzedawcy gazet jakoś radykalnie sparwy nie zmieni.

    Wiem co chciałeś stwierdzić, ale przy okazji dobrze ująłeś też inną sprawę.

    Kontrola sprzedaży czegokolwiek nieletnim jakoś radykalnie sparwy nie
    zmienia... i jak mieli dostęp tak nadal mają tylko gawiedź ma radość z
    myślenia życzeniowego a czarna strefa przychody. :)

    > Twarde prawo, ale prawo :-)

    ... a naiwnym radość. :-)

    --
    pzdr, Michał
    http://finances.pl/

  • 10. Data: 2009-06-07 17:44:42
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Chcielista miec Unie Jewropejska to macie ostatnio zdjeli mi aukcje
    konsoli ps3 bo zapodalem zdjatka konsoli z super gra kilzone na ekranie
    TV .
    Powod bo dzieci moga ogladac i zobacza przemoc na ekranie.