  • 131. Data: 2009-03-30 13:24:00
    Temat: Re: selekcja w klubach a jej legalność
    Od: a...@g...com

    On Mar 30, 2:31 pm, BK <b...@g...com> wrote:

    > Dzizas. Pytales czy jest przepis karny, nie ma.

    A czy Konstytucja wystarczy?

    To może przeczytaj chociaż to (pierwsze z brzegu z Google) pisemko
    ściągnięte z portalu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych:
    http://www.mswia.gov.pl/download.php?s=1&id=5142

    "Dyskryminacja stanowi pogwałcenie podstawowych praw
    i wolności człowieka. Narusza godność człowieka.
    Zgodnie z art. 30 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
    przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło
    wolności i praw. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie
    i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych."

    "Na czym może polegać dyskryminacja
    odmowa wstępu osobie o odmiennym pochodzeniu etnicz-
    nym do restauracji, kawiarni, dyskoteki, hotelu, odmowa jej
    obsługi w banku, w salonie fryzjerskim"

    "Sprzedawcy lub usługodawcy, zajmują…cy się zawodowo
    sprzedażą… towarów lub świadczeniem usług, którzy umyśl-
    nie i bez uzasadnionej przyczyny - na przykład z powodu
    uprzedzeń rasowych - odmawiają… sprzedaży towaru lub
    świadczenia usług, do czego są… zobowią…zani, podlegają… karze
    grzywny przewidzianej w art. 135 i 138 Kodeksu wykroczeń
    z 1971 r."

    "W prawie wspólnotowym ustanowiony został
    zakaz dyskryminacji z przyczyn: płci, rasy, pochodzenia
    etnicznego, wieku, niepełnosprawności, religii lub przekonań
    i orientacji seksualnej.
    Natomiast w projekcie Traktatu Konstytucyjnego Unii
    Europejskiej, zakaz dyskryminacji obejmuje takie
    przyczyny dyskryminacji jak: płeć, rasa, pochodzenie
    etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religia
    lub przekonania, poglądy polityczne lub każde inne,
    przynależność do mniejszości narodowej, majątek,
    urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientacja seksualna
    oraz obywatelstwo."

  • 132. Data: 2009-03-30 13:46:43
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > "Na czym może polegać dyskryminacja
    > odmowa wstępu osobie o odmiennym pochodzeniu etnicz-
    > nym do restauracji, kawiarni, dyskoteki, hotelu, odmowa jej
    > obsługi w banku, w salonie fryzjerskim"

    A czy wątek jest o odmowie wejścia do klubu z powodu odmiennego koloru
    skóry??? To raz, a dwa szastanie Konstytucją w sprawach obywatel-obywatel
    jest typowe dla osób słabo znających prawo. Niejaki A. Lepper też tak robił.
    Powołując się na wolność słowa zapisaną w Konstytucji, wydawało mu się, że
    może bezkarnie obrażać innych.

    --
    .B:artek.

  • 133. Data: 2009-03-30 13:47:41
    Od: BK <b...@g...com>

    On Mar 30, 3:24 pm, a...@g...com wrote:

> [...]
    > przynależność do mniejszości narodowej, majątek,
    > urodzenie, niepełnosprawność, wiek, orientacja seksualna

    Kurcze stary ile jeszcze? :)

    Juz Ci 678146823 razy pisalismy na tej grupie nie ma przepisu karnego
    i juz.

    Jest deklaracja w konstytucji tylko co z tego? W konstytucji jest
    wiele rzeczy ale tak realnie konstytucyja ma bardzo czesto charakter
    deklaracyjny [z wylaczeniem przepisow ustrojowyych]. Gwarantuje nam
    wszystkim szczesliwe zycie w panstwie mlekiem i miodem plynacym, gdzie
    kazdy ma prace, bezplatna opieke medyczna i edukacje, natura jest
    szanowana i nikt nie jest dyskryminowany.

    Tylko te deklaracje konstytucyjne ustawy musza wprowadzac w zycie.

    Kwestie dotyczace dyskryminacji zostaly zawarte w wielu regulacjach:
    kodeksie karnym [np. nawolywanie do nienawisci] czy kodeksie pracy
    [zakaz dyskryminacji przez pracodawce].

    Ale potwarzam: NIE MA PRZEPISU KARNEGO, KTORY POZWALA KARAC ZA
    DYSKRYMINACJE W SENSIE OGOLNYM. Nie ma bo go byc nie moze. Bylby
    niezyciowy, nieskuteczny i bezsensowny. Dlatego nikt takiego przepisu
    nie wprowadzil.

    Teraz odpowiedz mi na jedno pytanie, podstawowe:
    Czy zrozumiales, ze to o czym rozmawiamy jest niekarane? Czy
    zrozumiales, ze nie ma takiego przepisu, o ktory pytasz i nie masz co
    tu wyciagac pism MSWiA, Konstytucji i Konkordatow - bo odpowiadamy Ci
    jednoznacznie - nie ma, nie ma i jeszcze raz nie ma :)

    Jesli nie jestes w stanie tego zrozumiec, to powiedz mi jak my mozemy
    Ci jeszcze pomoc? :)

  • 134. Data: 2009-03-30 13:51:17
    Od: a...@g...com

    On Mar 30, 7:42 am, "m...@g...com"
    > A o odmowie świadczenia usług stanowi art. 138.

    > Prowadzący przedsiębiorstwo jest obowiązany do świadczenia usług,
    > jeśli (i) istnieje przepis prawa, który go do tego zobowiązuje (np. w
    > prawie energetycznym, prawie pocztowym; nie ma takich obowiązków,
    > jeśli chodzi o właścicieli lokali rozrywkowych),

    To już sobie sam dowpowiedziałeś. Z broszurki o dyskryminacji z
    portalu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych:
    http://www.mswia.gov.pl/download.php?s=1&id=5142
    jasno wynika, że w tym tekście art. 138 KW słowa:
    "do czego jest zobowiązany"
    interpretować należy w sensie odniesienia do poprzedzającego
    podzdania, a więc, że:
    "zobowiązany jest do RÓWNEGO traktowania klientów czyli NIE ODMAWIANIA
    ŚWIADCZENIA komuś usługi BEZ UZASADNIONEJ PRZYCYZNY"

    Jasno podkreślony jest ANTYDYSKRYMINACYJNY sens tego zapisu i takaż
    intencja Ustawodawcy - co widać znacznie wyraźniej w połączeniu z
    art. 32 i 30 Konstytucji RP.

    Zwłaszcza ten fragment art. 30 wiele może znaczyć dla sądu:

    "Równość wobec prawa - jednakowe traktowanie osób, które
    znalazły się w tej samej sytuacji FAKTYCZNEJ i prawnej - sta-
    nowi podstawową… wartość współczesnego świata, regułą
    kształtowania pozycji jednostki wobec państwa oraz zasadę
    wyznaczającą… RELACJE POMIĘDZY POSZCZEGÓLNYMI JEDNOSTKAMI."

    "Selekcja" w "klubie" drastycznie godzi w relacje pomiędzy
    poszczególnymi jednostkami -
    ale przede wzystkim w GODNOŚĆ człowieka:

  • 135. Data: 2009-03-30 13:57:07
    Od: a...@g...com

    On Mar 30, 3:47 pm, BK <b...@g...com> wrote:
    > Ale potwarzam: NIE MA PRZEPISU KARNEGO, KTORY POZWALA
    > KARAC ZA DYSKRYMINACJE W SENSIE OGOLNYM.

    Chcesz zakrzyczeć jasną prawdę, że SĄ takie przepisy: art. 135 i 138
    KW.

    Ty interpretujesz je inaczej niż to przedstawiono w broszurze MSWiA
    ale ja mam więcej powodów aby wierzyć oficjalnym materiałom
    informacyjnym najwyższych urzędów w naszym państwie.

    Ale i tak najważniejsze będzie jak je zinterpretuje Wysoki Sąd. Coś mi
    mówi, że bardziej skłoni się w stronę sposobu interpetacji przez swych
    kolegów z MSWiA.

  • 136. Data: 2009-03-30 14:08:21
    Od: a...@g...com

    On Mar 30, 3:46 pm, ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> wrote:
> [...]

    oraz obywatelstwo."

    > To raz, a dwa szastanie Konstytucją w sprawach obywatel-obywatel
    > jest typowe dla osób słabo znających prawo.

    Państwo nie istnieje tylko dla prawników a Konstytucja jest
    autorytetem najwyższym z którą każdy sąd musi się liczyć w pierwszym
    rzędzie. Acha, i ŻADEN przepis nie może być sprzeczny z Konstytucją a
    kiedy istnieje wątpliwość co interpretacji któregoś z artykułów
    któregoś kodeksu to ZAWSZE należy odnieść się do kontekstu
    wyznaczonego przez Konstytucję! (Tyle pamiętam jeszcze ze szkoły
    średniej, tak się składa że chodziłem do bardzo dobrej.)
    W niniejszej dyskusji była różnica zdań co do interpretacji Art. 138
    KW, a konkretnie słów: "do czego jest zobowiązany". A więc z pomocą
    przychodzą Art. 30 i 32 Konstytucji RP.

  • 137. Data: 2009-03-30 14:21:23
    Od: a...@g...com

    On Mar 30, 2:54 pm, Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> wrote:

    > Nie, ale poziom ogólnikowości tego pytania nijak ma się do konkretu.

    Jeszcze a propos interpretacji art. 135 i 138 KW:

    http://www.euractiv.pl/gospodarka/artykul/nie-dla-dy
    skryminacji-niepenosprawnych-000594

    "...niedawnym wnioskiem legislacyjnym Komisji Europejskiej dotyczącym
    zwalczania dyskryminacji w dostępie do towarów i usług"

  • 138. Data: 2009-03-30 14:30:08
    Od: a...@g...com

    On Mar 29, 10:57 pm, ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> wrote:

    > A byłeś tam kiedyś, że się wypowiadasz? Wygooglaj sobie mega trendy klub w
    > Londynie, poleć sobie tam i zdaj relację jak było w środku.

    http://www.equalityhumanrights.com/en/yourrights/equ
    alityanddiscrimination/Disability/Pages/Yourrights.a
    spx

    "Anyone with cancer, MS or HIV is now protected against unfair
    treatment in the workplace, education, housing or in accessing
    services"

  • 139. Data: 2009-03-30 14:41:46
    Od: a...@g...com

    On Mar 30, 4:30 pm, a...@g...com wrote:
> [...]

    http://www.equalityhumanrights.com/en/yourrights/rig
    htsindifferentsettings/shopsandservices/Pages/Clubsa
    ndassociatons.aspx

    "Clubs and associations which are open to the public or a section of
    the public must treat equally everyone who uses their services or
    facilities. They must not refuse to provide services, or offer
    services on different terms, to people on the grounds of their
    disability, race, gender, belief or sexual orientation. In certain
    circumstances, they may discriminate because of age. For example, age
    restrictions may apply where alcohol is served."

    Szach i MAT!

  • 140. Data: 2009-03-30 14:53:11
    Od: a...@g...com

    <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> wrote:

    http://www.equalityhumanrights.com/en/yourrights/rig
    htsindifferentsettings/shopsandservices/Pages/Clubsa
    ndassociatons.aspx

    i jeszcze żeby nie było wątpliwości co do bezprawności "selekcji"
    ludzi ze względu na poziom osobistej urody to zwracam uwagę na tenże
    fragment:

    "It may be unlawful for a private members' club to refuse you
    membership, or offer you membership on less favourable terms, because
    of your race, sexual orientation or disability.

    Example
    A private members' club rejects potential members who do not confirm
    to its 'image' and turns down a woman with a facial disfigurement.
    While the club regularly turns down non-disabled people, the woman has
    been treated less favourably because of her disability. This
    constitutes direct discrimination."

    Czyli, że np. szpecące zniekształcenie twarzy (np. u kobiety) uważa
    się za NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ i ograniczenie komuś takiemu wstępu do klubu
    jest traktowane jako BEZPRAWNĄ dyskryminację bezpośrednią!