  • 11. Data: 2020-02-02 14:18:08
    Temat: Re: rozdzial kosciola od szkoly
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.02.2020 o 03:20, J.F. pisze:

    > A nie rozumialoo sie to samo przez sie, tylko parafianie zaczeli
    > naduzywac ?

    Za moich czasów i na religię, i do sakramentów chodziło się z klasą,
    choć przecież religia była poza szkołami. Córka gdzieś koło 2008 roku
    jeszcze z klasą do Komunii szła. Ale później przy bierzmowaniu już
    wymyślili, że w parafii. U nas chyba tylko z bierzmowaniem tak kombinują.

    > A oplata gdzie ?

    Za ślub w miejscu ślubu. Za zezwolenie chyba tam, gdzie dają.

    > Hm, a ten Bialy tydzien w szkolnej parafii to nie bedzie wlasnie
    > uciazliwy ?

    Wydaje mi się, ze organizacyjnie prościej, by dziecko z klasą biegało,
    niż jakieś neiznajace sie dzieci, ale może ktoś to inaczej widzi.

    --
    Robert Tomasik

  • 12. Data: 2020-02-02 14:37:28
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:
    > W dniu 02.02.2020 o 03:20, J.F. pisze:
    [...]
    > Wydaje mi się, ze organizacyjnie prościej, by dziecko z klasą biegało,
    > niż jakieś neiznajace sie dzieci, ale może ktoś to inaczej widzi.

    Biskup to *też* widzi (zapewne) ale priorytety ma inaczej ustawione.

    --
    A. Filip

  • 13. Data: 2020-02-02 18:06:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 2 Feb 2020 14:18:08 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Za moich czasów i na religię, i do sakramentów chodziło się z klasą,
    > choć przecież religia była poza szkołami.

    Czyli z klasa, ale ta parafialna, z nauki religii.

    > Córka gdzieś koło 2008 roku
    > jeszcze z klasą do Komunii szła. Ale później przy bierzmowaniu już
    > wymyślili, że w parafii. U nas chyba tylko z bierzmowaniem tak kombinują.

    W wiekszosci wypadkow to sie chyba pokrywalo, bo parafia lokalna i
    podstawowka lokalna.
    Ale juz licea to wcale nie lokalne.

    > Wydaje mi się, ze organizacyjnie prościej, by dziecko z klasą biegało,
    > niż jakieś neiznajace sie dzieci, ale może ktoś to inaczej widzi.

    Jak masz wozic do domu i z powrotem na przebranie, to niekoniecznie
    tak prosciej.

    J.

  • 14. Data: 2020-02-02 19:02:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.02.2020 o 18:06, J.F. pisze:

    > Czyli z klasa, ale ta parafialna, z nauki religii.

    Nie. Z klasą szkolną się chodziło.

    > W większości wypadków to się chyba pokrywało, bo parafia lokalna i
    > podstawówka lokalna.
    > Ale już licea to wcale nie lokalne.

    Na wsi tak, ale w miastach, to już niespecjalnie. Ja miałem i Komunię i
    Bierzmowanie w podstawówce, mbo ta była do VIII klasy. Ale nie chodziłem
    w swoim rejonie.

    > Jak masz wozić do domu i z powrotem na przebranie, to niekoniecznie
    > tak prościej.

    Wiesz. Masz kontakt z rodzicami innych dzieci. Raz sąsiad weźmie Twoje.
    Drugiego raz Ty sąsiada dziecko.

    --
    Robert Tomasik

  • 15. Data: 2020-02-02 22:42:28
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

> [...]
    > parafii i "wziął na zakładników" dzieci. I Pierwszą Komunię, i
    > Bierzmowanie masz brać w swojej parafii, bo to wymusza kontakt rodziców
    > z nią. Inaczej, to rodzice kontaktowali się ze szkołą i de facto tego
    > kontaktu nie było.
    >
    > O ile rozumiem interes Kościoła w tej materii, to osobiście uważam z
    > przyczyn organizacyjnych to za niedorzeczność. Przede wszystkim te
    > parafie miewają Komunie i Bierzmowania w różnych dniach, a mimo wszystko
    > w szkole pozwalało to na przeorganizowanie pracy szkoły i dostosowanie

    Największy numer to zrobił ksiądz, który odmówił Hołowni komunii i
    narobił mu wstydu na cały kościół.
    https://www.wprost.pl/kraj/10290115/ksiadz-odmowil-s
    akramentu-komunii-szymonowi-holowni-jest-komentarz-p
    arafii.html

    --
    animka

  • 16. Data: 2020-02-02 22:58:29
    Temat: Re: rozdzial kosciola od komunii
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Animka <a...@t...ja.wp.pl> pisze:
    [...]
> [...]
    > narobił mu wstydu na cały kościół.
    > https://www.wprost.pl/kraj/10290115/ksiadz-odmowil-s
    akramentu-komunii-szymonowi-holowni-jest-komentarz-p

    Czy prawo *świeckie* może mu coś za to zrobić? Pewnie na "bardzo
    upartego" tak, tyle że jakoś powątpiewam by komuś się chciało/opłacało
    być aż tak upartym. A bardziej cynicznie: jak się coś podobnego
    (z nagłośnieniem po mediach) tylko raz na parę lat zdarza to jest jak
    dla mnie "w granicach realistycznych oczekiwań".

    Zresztą jak dla mnie to "spory ale pikuś". ZNACZNIE większym numerem
    była odmowa pochówku katolickiego przez biskupa "za aborcje" z
    pochówkiem udzielonym przez kościół-wojskowy.

    --
    A. Filip

  • 17. Data: 2020-02-02 23:10:01
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

> [...]
    >
    > Wydaje mi się, ze organizacyjnie prościej, by dziecko z klasą biegało,
    > niż jakieś neiznajace sie dzieci, ale może ktoś to inaczej widzi.

    Z tego co wiem to Komunie są organizowane klasowo w kościele parafialnym
    szkoły, a więc i zamieszkania dziecka.

    Kiedyś wredna zakonnica odmówiła Bernardecie uczestnictwa w I Komunii
    Św. to zaczęła się dziewczynce objawiać Matka Boska. Przeczytałam kiedyś
    dwa tomy "Pieśń o Św. Bernardecie" (napisane przez Żyda!) i normalnie aż
    wyłam. Przepiękna książka. Jest też film, tylko to już nie to co książka.

    --
    animka

  • 18. Data: 2020-02-02 23:31:37
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-02-02 o 22:58, A. Filip pisze:
> [...]
    > (z nagłośnieniem po mediach) tylko raz na parę lat zdarza to jest jak
    > dla mnie "w granicach realistycznych oczekiwań".

    Hołownia powiedział, że teraz ten kościół będzie szerokim łukiem omijał :-)

    > Zresztą jak dla mnie to "spory ale pikuś". ZNACZNIE większym numerem
    > była odmowa pochówku katolickiego przez biskupa "za aborcje" z
    > pochówkiem udzielonym przez kościół-wojskowy.

    A skąd ksiądz wiedział, że zmarła miała aborcję? Hmmm, może z tym
    biskupem była w ciąży?

    --
    animka

  • 19. Data: 2020-02-02 23:47:53
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Animka <a...@t...ja.wp.pl> pisze:
> [...]
    >
    > Hołownia powiedział, że teraz ten kościół będzie szerokim łukiem omijał :-)

    > A skąd ksiądz wiedział, że zmarła miała aborcję? Hmmm, może z tym

    Chodziło o lekarza mężczyznę i "zabiegi aborcji" (już nie pamiętam czy
    przeprowadzane czy popierane).

    --
    A. Filip

  • 20. Data: 2020-02-03 00:37:55
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 02.02.2020 o 23:10, Animka pisze:

    > Z tego co wiem to Komunie są organizowane klasowo w kościele parafialnym
    > szkoły, a więc i zamieszkania dziecka.

    Nie każde dziecko chodzi do szkoły w parafii, w której mieszka. Ja nie
    chodziłem, a i żadne z moich dzieci też nie.

> [...]
    > wyłam. Przepiękna książka. Jest też film, tylko to już nie to co książka.

    Mało który film odda książkę.

    --
    Robert Tomasik