  • 1. Data: 2010-08-09 12:27:46
    Temat: rachunek na zakup
    Od: v...@o...pl

    Witam,

    Chce kupic maszyne od czlowieka ktory ma zarejestrowana dzialanosc jako
    dzialanosc uslugowa. Mnie natomiast zalezy (oprocz umowy
    kupno-sprzedazy) na fakturze badz rachunku. Osoba ta tlumaczy sie ze nie
    moze wystawic poniewaz nie ma dzialanosci handlowej. Czy ma racje? Jak
    moge to zalatwic?

    Pozdrawiam
    Valdoozz

  • 2. Data: 2010-08-09 13:04:08
    Temat: Re: rachunek na zakup
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 09-08-2010 14:27, v...@o...pl pisze:
> [...]
    > kupno-sprzedazy) na fakturze badz rachunku. Osoba ta tlumaczy sie ze nie
    > moze wystawic poniewaz nie ma dzialanosci handlowej. Czy ma racje?

    Nie ma. Kompletna bzdura.

    Ma obowiązek wystawić faktur lub rachunek - w zależności od tego, czy
    jest VATowcem czy nie.

    Jeżeli maszyna był w jego DG to jej sprzedaż nie jest działalnością
    handlową.
    Handel jest, jak kupimy coś do dalszej sprzedaży ("popracuje rok a potem
    się sprzeda" nie kwalifikuje się jako kupno w celu odsprzedaży - dla
    czepialskich)

    A nawet jakby to miał być handel, to okazjonalnie przedsiębiorca może
    wykonać każdy rodzaj działalności, nie trzeb zmieniać wpisu w DG żeby
    zrobić jeden "interes życia", bo akurat jest okazja.
    Pomijam koncesje i zezwolenia, to osobna sprawa.

    No chyba, że ta maszyna to jego własność osobista - nie kupował na
    firmę, nie wrzucał w koszty, ot używał osobistego sprzętu w
    działalności, albo wcale nie używał, stała w garażu i się kurzyła.
    Wtedy umowa kupna - sprzedaży od strony formalnej wystarczy (swoją droga
    czemu nie wystarcza Tobie?).

    > Jak
    > moge to zalatwic?

    Wyjaśnić stan faktyczny.

    Jak to firmowy sprzęt - twardo żądać faktury (vatowiec) lub rachunku
    (nievatowiec).

    Jak osobisty - pogodzić się z faktem, że będzie "tylko" umowa i do tego
    PCC 2% do zapłaty.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2010-08-09 20:36:17
    Od: <s...@a...pl>

    > Jak osobisty - pogodzić się z faktem, że będzie "tylko" umowa i do tego PCC 2%
    > do zapłaty.

    W 99,9% przypadków taka umowa zawiera też wystawiony rachunek. Czymże innym jest
    bowiem zapis: "Kupujący zapłaci(ł) na rzecz sprzedawcy xxx złotych", jak nie
    rachunkiem. Pozostałe dane, sprzedawcy i nabywcy, też są w tej umowie.

    Nie ma jakiegoś urzędowego wzoru faktury VAT lub rachunku i nic nie stoi na
    przeszkodzie, by taki rachunek był jednym z punktów umowy. Przy sprzedaży
    samochodów jest to powszechnie stosowane.

  • 4. Data: 2010-08-10 07:34:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 09-08-2010 22:36, s...@a...pl pisze:

> [...]
    > są w tej umowie.
    >
    > Nie ma jakiegoś urzędowego wzoru faktury VAT

    Wzoru nie ale jest katalog danych które MUSI zawierać, w tym nagłówek
    "Faktura VAT" i numer kolejny.

    lub rachunku i nic nie stoi
    > na przeszkodzie, by taki rachunek był jednym z punktów umowy. Przy
    > sprzedaży samochodów jest to powszechnie stosowane.

    Tak samo jest powszechnie stosowane, że umowa jest załącznikiem do
    faktury VAT, bo standardowe wzory w programach i dostępne druczki faktur
    VAT nie mają miejsca, żeby wpisać na nich jeszcze wszystkie
    postanowienia umowne.

    To szybsze niże rzeźbienie sobie w wordzie własnego wzoru faktury z
    umową w jednym albo spisywanie tego ręcznie.
    Ale oczywiście można. Wszystko można. Haftować fakturę VAT na jedwabiu
    tez można.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813