  • 1. Data: 2005-08-03 00:23:19
    Temat: pytanie o platnosci karta kredytowa...
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Witam,

    Obywatel PL mieszka na stale w innym kraju. Podpisuje umowe na kurs
    roczny, platny karta kredytowa (wydana w PL) w 2 transzach. 1 stycznia i
    1 czerwca. Firma szkoleniowa otrzymala podpisany ich druk z numerem
    karty kredytowej, datami waznosci etc i pobierac kwoty bedzie
    "automatycznie". I transze pobrala w terminie, drugiej jeszcze nie
    pobrala (mimo ze sierpien).

    a) czy firma moze pobrac pieniadze kiedy jej sie zewnie podoba, np. pol
    roku pozniej od daty widocznej na umowie?
    b) karta traci waznosc 1 wrzesnia. Jezeli do tego czasu firma nie
    pobierze pieniedzy, po 1 wrzesnia tego tym bardziej nie zrobi. Czy brak
    uregulowania tej naleznosci jest przestepstwem? Przeciez to ewidentna
    wina firmy, ze nie wypelnila tej czesci umowy, a o wygasnieciu karty
    takze widziala. Czy mozna miec z tego tytulu problemy?

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 2. Data: 2005-08-03 00:35:35
    Temat: Re: pytanie o platnosci karta kredytowa...
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jasek wrote:
> [...]
    > karty kredytowej, datami waznosci etc i pobierac kwoty bedzie
    > "automatycznie". I transze pobrala w terminie, drugiej jeszcze nie

    Skoro człowiek mieszka w innym kraju i ową umowę też zawiera w innym
    kraju, to obowiązują przepisy tamtego kraju. A to jest zasadniczo grupa
    o polskim prawie :)

    Przynajmniej sprecyzuj o jaki kraj chodzi.

    Bo w Polsce to mogliby sobie ściągać po pół roku bez problemu (w końcu
    dla Ciebie to tylko zysk - na odsetkach) i przestępstwo na pewno by nie
    było (nawet gdyby nie mogli ściągnąć, bo np. nie masz kasy), ale diabli
    wiedzą, jak wyglądają przepisy np. w Izraelu albo Chinach ;)

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 3. Data: 2005-08-03 00:38:24
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jasek wrote:

    > a) czy firma moze pobrac pieniadze kiedy jej sie zewnie podoba, np. pol
    > roku pozniej od daty widocznej na umowie?
    tak

    > b) karta traci waznosc 1 wrzesnia. Jezeli do tego czasu firma nie
    > pobierze pieniedzy, po 1 wrzesnia tego tym bardziej nie zrobi. Czy brak
    > uregulowania tej naleznosci jest przestepstwem?

    Nie, bo ty należność "uregulowałeś" wystawiając zgodę na obciążenie karty.

    > Czy mozna miec z tego tytulu problemy?

    Nie.
    Firma po prostu cię znajdzie i zapyta się jak teraz ma cię obciążyć i
    coś będziesz im musiał odpowiedzieć.
    Albo podasz im nowy numer karty z nową datą ważności, albo zapłacisz w
    jakikolwiek inny sposób.
    Jak nie to będą swojej należności dochodzić inaczej.
    Z wyjątkiem Polski ludzie nie lubią mieć zafajdanej historii kredytowej,
    tudzież jakiegoś wyroku w papierach, więc po prostu jak się kasa nalezy
    to kończy się na grzecznościowej wymianie pism po obu stronach.

  • 4. Data: 2005-08-03 01:35:45
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Jasek wrote:

    > Przynajmniej sprecyzuj o jaki kraj chodzi.

    USA. Obecnie.

> [...]
    > było (nawet gdyby nie mogli ściągnąć, bo np. nie masz kasy), ale diabli
    > wiedzą, jak wyglądają przepisy np. w Izraelu albo Chinach ;)

    Teoretycznie. Wytlumacze w nastepnym poscie.

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 5. Data: 2005-08-03 01:42:57
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    witek wrote:

> [...]
    > tudzież jakiegoś wyroku w papierach, więc po prostu jak się kasa nalezy
    > to kończy się na grzecznościowej wymianie pism po obu stronach.

    Juz sie rozwijam. Nie chodzi mi o unikanie placenia. Niestety lubie miec
    czysta historie. Ale dosyc czesto podrozuje i nie pamietam wszystkich
    historii wstecz. Do tej pory podpisanie umowy o obciazenie karty, czy
    ustaniowienie direct-debit uwazalem za dopelnienie obowiazkow z swojej
    strony i tyle (o ile pieniadze byly na koncie). A tu nie dosc ze
    dzialaja na swoja szkode, to i jezcze mnie beda ganiac :)

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 6. Data: 2005-08-03 01:50:45
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jasek wrote:

> [...]
    > strony i tyle (o ile pieniadze byly na koncie). A tu nie dosc ze
    > dzialaja na swoja szkode, to i jezcze mnie beda ganiac :)

    no to sie im przypomnij.
    Myślę, że jak im wspomnisz, że karta traci ważność to się pospieszą.

  • 7. Data: 2005-08-03 03:25:45
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    witek wrote:

    > no to sie im przypomnij.
    > Myślę, że jak im wspomnisz, że karta traci ważność to się pospieszą.

    I tak zrobie. A przy okazji, zastanawialem sie, czy "notoryczne" proby
    obciazenia niewaznej karty nie podpada pod jakis paragraf (bankowy?)

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 8. Data: 2005-08-03 10:39:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jasek" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Sposób płatności to tylko sposób płatności. Dla istnienia lub nie
    zobowiązania nie ma żadnego znaczenia. Zgodnie z umową firmie należy się
    druga transza. Mogą ją pobrać przed upływem przedawnienia, a więc do 3
    lat. Później już musisz uznać dług. Jeśli termin ważności karty upłynie,
    to oczywiście nie będą w stanie obciążyć tej karty. Zostaje im zwrócić
    się do dłużnika o uregulowanie kwoty w inny sposób.

    Sam dłużnik z tego żadnych kłopotów mieć nie może. Skoro pokrycie w
    środkach na karcie jest, to sprawa tamtej firmy, że nie chcą tych
    środków. Twój zysk jest na odsetkach.

    No i na koniec. Przy transakcjach dokonywanych w innych krajach często
    karta bywa obciążana po kilku miesiącach. Od czasu do czasu robię zakupy
    w sąsiednim państwie - Słowacji. Bywało, ze obciążenie do karty
    przychodziło po dwóch miesiącach. Tak więc niewykluczone, że oni
    obciążyli kartę, ale Ty jeszcze tego nie widzisz w historii rachunku.