  • 1. Data: 2006-05-04 12:54:41
    Temat: przeniesienie praw własności z rodziców na dzieci ???
    Od: "kkk" <b...@w...pl>

    witam

    nie wiem czy to na tę grupę, ale ....chodzi mi o taką sprawę ...

    rodzice spisują testament a dokładnie chcą przenieść prawa własności
    z rodziców na dzieci do domku jednorodzinnego
    - jakie koszty z tym się wiążą?

    czy jest możliwość podważenia tego testamentu?
    kto mógłby go podważyć?

    czy jest możliwość podważenia aktu notarialnego?
    kto mógłby go podważyć?

    jakie są koszty związane z darowizną dzieciom domku jednorodzinnego?

    albo w jaki inny sposób można dokonać przeniesienia praw własności
    na podstawie umowy darowizny - jakie skutki sie z nią wiążą i ewentualne
    koszty ?

    proszę o poradę
    za wszelkie odpowiedzi dzięki
    pozdr.
    Katarynka

  • 2. Data: 2006-05-04 21:18:44
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    kkk napisał(a):
> [...]
    >
    > czy jest możliwość podważenia tego testamentu?
    > kto mógłby go podważyć?
    >
    > czy jest możliwość podważenia aktu notarialnego?

    Hmm, jeżeli nie ma znaczenia, kiedy dzieci ten domek dostaną i jeżeli to
    są jedyne dzieci tych rodziców, to najtaniej wychodzi... nie robić nic.
    Dzieci i tak odziedziczą wszystko po swoich rodzicach, z ustawy.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 3. Data: 2006-05-04 21:46:55
    Od: "kkk" <b...@w...pl>

    > Hmm, jeżeli nie ma znaczenia, kiedy dzieci ten domek dostaną i jeżeli to
    > są jedyne dzieci tych rodziców, to najtaniej wychodzi... nie robić nic.
    > Dzieci i tak odziedziczą wszystko po swoich rodzicach, z ustawy.

    no właśnie....to nie są jedyne dzieci tych rodziców, chodzi o 2 z 4 dzieci
    i co dalej?
    pozdr.

  • 4. Data: 2006-05-05 14:57:11
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    kkk napisał(a):

    > no właśnie....to nie są jedyne dzieci tych rodziców, chodzi o 2 z 4 dzieci
    > i co dalej?
    > pozdr.

    Jeżeli istnieje istotny powód (pozostałe dzieci naprawdę zasłużyły sobie
    na wyłączenie z dziedziczenia), to istnieje możliwość ich
    wydziedziczenia w testamencie, wówczas nie dostałyby zachowku.

    "Art. 1008 KC Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych,
    małżonka i rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do
    zachowku:
    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z
    zasadami współżycia społecznego;
    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu
    osób umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo
    rażącej obrazy czci;
    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych."

    W innym wypadku niezależnie od tego, czy zastosowany zostanie testament,
    czy darowizna, pozostałe dzieci będą miały możliwość zażądania zachowku,
    w wysokości połowy tego, co dostałyby bez tego ograniczenia.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 5. Data: 2006-05-05 23:18:12
    Od: "kkk" <b...@w...pl>

    dzięki :)
    pozdr.

  • 6. Data: 2006-05-06 14:08:26
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    kkk napisał(a):
    > dzięki :)
    > pozdr.

    Proszę. To jeszcze kilka dodatkowych utrudnień, jeżeli myślelibyście o
    wydziedziczeniu.

    "Art. 1009. KC Przyczyna wydziedziczenia uprawnionego do zachowku
    powinna wynikać z treści testamentu."

    W przypadku wydziedziczenia ew. dzieci i wnuki tych wydziedziczonych
    miałyby prawo do zachowku.

    "Art. 1011. KC Zstępni wydziedziczonego zstępnego są uprawnieni do
    zachowku, chociażby przeżył on spadkodawcę."

    I ostatnie utrudnienie.
    Jeżeli uprawniony do zachowku jest trwale niezdolny do pracy albo jeżeli
    jest małoletni - wówczas na podstawie art. 991. § 1 KC należy mu się
    nie połowa, ale dwie trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu
    przypadał przy dziedziczeniu ustawowym.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl