  • 1. Data: 2002-10-23 17:23:45
    Temat: przedawnienie faktur
    Od: "Tom.." <a...@p...onet.pl>

    Witam..

    Mam pytanie.
    Jeśli ostatnia faktura została wystawiona przez PLUS GSM 30 sierpnia 99
    roku, następnie PLUS w lutym 2000 sprzedał dług firmie windykacyjnej to czy
    to jest tak że po trzech latach od wystawienia faktury sprawa się
    przedawniła? czyli 30 sierpnia 2002 firma windykacujna nie mam już podstaw
    do egzekucji długu?

    Jak to jest dokładnie? Bardzo proszę o pomoc..

    z góry dziękuję
    Tomek

  • 2. Data: 2002-10-23 19:58:45
    Temat: Re: przedawnienie faktur
    Od: "bolo" <b...@i...pl>

    Użytkownik "Tom.." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to jest tak że po trzech latach od wystawienia faktury sprawa się
    > przedawniła? czyli 30 sierpnia 2002 firma windykacujna nie mam już podstaw

    nie mam 100% pewnosci, ale plusowe faktury przedawniaja sie po 2 latach,
    natomiast ery ktora "sprzedaje uslugi" po 3, moge sie mylic i jest odwrotnie
    niezaleznie od tego przedawnienie ZDAJE SIE leci od dnia wymagalnosci
    faktury (czyli termin platnosci)
    i pod warunkiem ze nie napisalej jakiegos oswiadczenia "uznanie dlugu"
    czyli: pisma w ktorym jasno przyznajesz sie ze taki a taki dlug na kwote xxx
    za fakture nr... uznajesz i zobowiazujesz sie zaplacic, takim uznaniem jest
    rowniez jakakolwiek wplata na poczet tej faktury

    pozdrowka
    bolo

  • 3. Data: 2002-10-23 20:01:14
    Od: "Tom.." <a...@p...onet.pl>

    czyli rozumiem że jeśli w międzyczasie wpłaciłem jakąś małą cześć tej
    faktury na rzecz firmy windykującej to sprawa przedawnienia nie jest
    aktualna?

    czy ktoś wie jak to jest na 100%?

  • 4. Data: 2002-10-23 23:12:21
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bolo" <b...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    xxx
    > za fakture nr... uznajesz i zobowiazujesz sie zaplacic, takim uznaniem

    uznanie długu może nastąpić dopiero po jego przedawnieniu - przedtem nie ma
    czego uznawać bo jest zobowiązany do jego zapłacenia

    > rowniez jakakolwiek wplata na poczet tej faktury

    Nie jest

    pozdr. Robert

  • 5. Data: 2002-10-24 07:50:43
    Od: "marlid" <m...@w...pl>

> [...]
    ma
    > czego uznawać bo jest zobowiązany do jego zapłacenia

    Art. 123. § 1. Bieg przedawnienia przerywa się:

    1) przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do
    rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju albo przed
    sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub
    ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia;

    2) przez uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której roszczenie
    przysługuje.

    Art. 124. § 1. Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo.

    z powyższego wynika, że uznanie roszczenia może nastąpić po rozpoczęciu
    biegu przedawnienia , ale przed jego upływem i od uznania roszczenia (czyli
    w naszym kazusie o d dnia, kiedy zapłacono część faktury, o ile nastąpiło to
    przed dniem 30.08.2002r. + X dni, w jakich faktura była płatna)
    przedawnienie 3 letnie biegnie na nowo. 3 lata, bowiem jest to rosczenie z
    działalności gospodarczej.

    Jednkze może się zdarzyć, że po upływie terminu przedawanienia zobowiązany
    zrzekł się korzystania z zarzutu przedawnienia (art. 117 par. 2 k.c.).
    rzeczenie się przedawnienia (por. także teza 12 do art. 123) nie wymaga
    żadnej formy, może nastąpić także per facta concludentia, jednakże musi być
    w pełni świadome skutków. Zrzeczenie takie przed upływem terminu jest
    nieważne. Dorozumiane zrzeczenie może wynikać z sytuacji, w której dłużnik
    po upływie przedawnienia początkowo podnosi zarzut przedawnienia, a
    następnie uznaje dług i oświadcza, że chce wykonać przedawnione zobowiązanie
    (tak orz. SN z 25 kwietnia 1974 r., III CRN 80/74, OSNCP 3/75, poz. 49).
    Przewidziana w art. 117 § 2 możliwość zrzeczenia się przez dłużnika
    korzystania z przedawnienia jest jego uprawnieniem osobistym; jeżeli więc
    dłużnik skorzystał z tego uprawnienia, to osoba trzecia, będąca stroną
    pozwaną w procesie o uznanie za bezskuteczną w stosunku do niej czynności
    prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli (art. 527 § 1), nie
    może skutecznie kwestionować zrzeczenia się przez dłużnika korzystania z
    przedawnienia (orz. SN z 26 marca 1971 r., III CRN 556/70, OSPiKA 1/72, poz.
    7). W wyroku z 3 lipca 1997 r., I CKN 186/97 (nie publ.) Sąd Najwyższy
    uznał, że zawarcie ugody, w której pozwany uznał przedawnione roszczenie,
    oznacza zrzeczenie się zarzutu przedawnienia. Zrzeczenie się zarzutu
    przedawnienia powoduje przekształcenie - z mocy prawa - zobowiązania
    naturalnego z powrotem w zaskarżalne roszczenie. Takiego skutku
    materialnoprawnego nie niweczy oświadczenie o cofnięciu uznania, gdyż
    oświadczenie takie, jakkolwiek ma znaczenie procesowe, nie zmienia stanu
    materialnoprawnego dotyczącego zasadności roszczeń (orz. SN z 6 listopada
    1975 r., I PRN 32/75, OSPiKA 9/76, poz. 168).

    pzdr

    marek