  • 51. Data: 2006-02-06 18:01:43
    Temat: Re: poswadczenie nieprawdy!!
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > Konkretnie odnośnie zaświadczenia czy ogólnie kompetencji do wystawienia?

    Bez kompetencji nie ma przestępstwa z art. 271 kk.

    Może posłużę się cytatami z komentarza:
    O kompetencji do wystawienia dokumentu, któremu przysługuje walor
    zaufania publicznego można mówić wówczas, gdy dokument ma cechy
    rozstrzygnięcia publicznoprawnego, któremu przysługuje domniemanie
    prawdziwości. Do takich dokumentów należą przede wszystkim dokumenty
    urzędowe w znaczeniu nadanym temu pojęciu przez art. 245 k.p.c. i art.
    76 k.p.a., a ponadto inne dokumenty, którym taką moc dowodową nadają
    inne przepisy.
    W związku z powyższym, nie stanowi "uprawnienia" w rozumieniu art. 271 §
    1 ogólna kompetencja do uczestnictwa w obrocie prawnym, której
    składnikiem jest swoboda umów, a także jednostronne przyjmowania na
    siebie zobowiązań określonej treści. Podpisanie umowy, której treść
    odbiega od rzeczywistej treści stosunku prawnego łączącego strony nie
    stanowi przestępstwa z art. 271 § 1. Strona stosunku cywilnoprawnego nie
    może być bowiem sprawcą przestępstwa z art. 271 § 1 w zakresie
    sporządzonych przez nią dokumentów odnoszących się do zawarcia, zmiany
    lub ustania tego stosunku. Złożone na piśmie oświadczenia odbiegające od
    rzeczywistego stanu rzeczy, a wykorzystane w toczącym się na podstawie
    przepisów prawa postępowaniu przed organem władzy publicznej, może być
    natomiast potraktowane jako składanie fałszywych zeznań lub oświadczeń,
    o ile spełnione są warunki określone w art. 233 k.k. (odmiennie B. Mik,
    glosa do uchwały Izby Karnej SN, z 12 marca 1996 r., OSP 1996, z. 2,
    poz. K 44, s. 92 i n.). Odnosi się to do wszelkiego rodzaju pism
    inicjujących określone postępowanie, prowadzone na podstawie ustawy lub
    składane przez wystawcę danego pisma w trakcie tego postępowania.
    Nie ma charakteru "uprawnienia" w rozumieniu art. 271 § 1 obowiązek
    sporządzania określonych dokumentów wyłącznie na mocy stosunku prawnego
    łączącego strony umowy. Jeżeli w ramach stosunku pracy pracownik
    umocowany jest do wystawiania określonych dokumentów, na podstawie
    których otrzymuje od pracodawcy określone świadczenia (rozliczenie
    podróży służbowej, karta drogowa), dokument taki nie ma charakteru
    dokumentu publicznoprawnego, a poświadczenie w nim nieprawdy nie może
    prowadzić do odpowiedzialności karnej z art. 271 § 1 (zob. odmiennie
    OSNPG 1987, z. 10, poz. 11).

    Mnie tam to przekonuje.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 52. Data: 2006-02-06 18:11:40
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson napisał(a):

    [ciach ...]

    A tak w ogóle to w google widze że juz rozmawialiśmy na ten temat i nie
    uzgodniliśmy stanowiska :) Więc pewnie teraz tez tego nie zrobimy.

    Moje poglądy trzeba przetestować w praktyce, jak kogoś oskarżą o taki
    czyn. Wtedy się okaże czy go skażą czy uniewninią :)

  • 53. Data: 2006-02-07 01:02:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:

    A na jakiej podstawie dochodzisz do takich wniosków. W art. 271 stoi,
    że sprawcą może być:

    - funkcjonariusz publiczny;
    - osoba uprawniona do wystawienia dokumentu.

    Skoro uznajesz takie zaświadczenie za dokument oraz nie przeczysz, że
    pracodawca jest upoważniony do jego wystawienia, to już zupełnie nie
    rozumiem, gdzie tkwi problem. Pomijam cokolwiek cienki argument, że
    rocznie jest kilka tysięcy tego typu spraw tak kwalifikowanych trafia
    do sądów. I pewnie drugie tyle w związku z innymi czasem bzdurnymi
    dokumentami w rodzaju świadectw pracy, zaświadczeń lekarskich, wyników
    badań i czort wie czego jeszcze.

  • 54. Data: 2006-02-07 01:06:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:
    > kam napisał(a):

    Ależ z tego fragmentu wcale nie wynika, że dotyczy on naszego
    przypadku. Twórca tego komentarza stoi na - moim zdaniem słusznym -
    stanowisku, ze nie można pociągać do odpowiedzialności z tytułu
    fałszowania dokumentów twórców pism procesowych, umów. Ale przecież
    nie dla tego, że twórcy tych dokumentów są poza kręgiem osób którym
    można w tym wypadku stawiać zarzut, tylko z tego powodu, że umowa czy
    pozew ma po prostu inny charakter. To nie jest dokument poświadczający
    cokolwiek, więc w szczególności nie może poświadczać nieprawdy.

  • 55. Data: 2006-02-07 01:08:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:
> [...]
    taki
    > czyn. Wtedy się okaże czy go skażą czy uniewninią :)

    Standardowo w wypadku fikcyjnych zaświadczeń o zatrudnieniu w sprawach
    bankowych stawia się zarzut z 271 kk, a jeśli dodatkowo z
    zaświadczenia wynika, ze było w celu uzyskania kredytu, to jeszcze
    pomocnictwo do 297 kk.

  • 56. Data: 2006-02-07 05:49:52
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > Skoro uznajesz takie zaświadczenie za dokument oraz nie przeczysz, że
    > pracodawca jest upoważniony do jego wystawienia, to już zupełnie nie

    Zaprzeczam że pracodawca uprawniony jest do wystawienia dokumentu w
    rozumieniu tego przepisu. Zaświadczenia o zarobkach nie przewiduje żaden
    przepis rangi ustawowej.
    Problem w interpretacji zwrotu "osoba uprawniona do wystawienia dokumentu".
    Ty rozumiesz go potocznie, a ja inaczej.

  • 57. Data: 2006-02-07 05:51:14
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > bankowych stawia się zarzut z 271 kk, a jeśli dodatkowo z
    > zaświadczenia wynika, ze było w celu uzyskania kredytu, to jeszcze

    A co na to sądy?

  • 58. Data: 2006-02-07 13:34:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:
> [...]
    > Problem w interpretacji zwrotu "osoba uprawniona do wystawienia
    > dokumentu". Ty rozumiesz go potocznie, a ja inaczej.

    A czemu wymagasz, by przepis rangi ustawy przewidywał wystawienie
    takiego dokumentu? Wszak definicja dokumentu zawarta w kodeksie karnym
    nie zawiera takeigo obostrzenia. Dokument, to dokument.

  • 59. Data: 2006-02-07 13:34:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Johnson [###j...@n...pl.###] napisał:

    > A co na to sądy?

    Nie słyszałem, by ktokolwiek podnosił wątpliwość co do faktu, że to są
    dokumenty.

  • 60. Data: 2006-02-07 17:18:20
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > A czemu wymagasz, by przepis rangi ustawy przewidywał wystawienie
    > takiego dokumentu?

    Zapewne dlatego że przepis mówi o osobie uprawnionej do wystawienia
    dokumentu. Uważasz że popełnia się przestępstwo z art.271 kk wpisując do
    umowy fikcyjną cenę?

    KG