    From: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policyjne morderstwo
    Date: Sun, 30 Jul 2006 12:36:13 +0200

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "Przemek R."
    pl> napisał w
    > wiadomości news:eaf5mj$mb1$1@inews.gazeta.pl...

    > To nie ma nic do rzeczy. Strzał ma być możliwie najmniej szkodliwy w
    > danej sytuacji. I był. Mierzył w możliwie najmniej niebezpeiczne miejsce.

    ale jezlei w danej sytuacji jest malo realne by takie znalazl to nie
    powinien strzelac. USTAWA NIE NAKAZUJE strzelac tylko podaje
    okolicznosci w ktorych mozna jednoczesnie stawiawijacv wymog.

    Banalne porownanie obrona konieczna, Mamy Pana Xa wlasciciela jabloni
    dyspunujacym strzelba. Znajduje si eon na wozku inwalidzkim. Dzieci
    kradna jablka. Jedynym skutecznym sposobem w danej chwili to strzal do
    tych dzieci w celu uratowania dobra. I teraz odpowiedz sobie na pytanie
    czy skoro art 25 ust 1 ZEZWALA (nie nakazuje, zezwala!, pdobnie jak
    ustwa o policji, art 17.1 ust 6) na obrone jednoczesnie stawiajac
    warunek w ust 2 (razaca niewspolmiernosc) to czy moze gosc zabic dzieci
    w obronie tego jablka? Czy w takiej sytuacji skoro ni istnieje inny
    sposob, ma PRAWO ZABIC TE DZIECI? Czy powinien sie wstrzymac albo jednak
    poszukac innego sposobu?

    > Dokładnie tak. Ale to nie znaczy, że policjant ma z tego powodu
    > rezygnować z zatrzymania niebezpiecznego przestępcy.

    poscig, skuteczna blokada - na cala jezdniem nie jeden samochod i kowboj
    wyskakujacy na srodek ulicy (skoro juz beda widziec w ktorym kierunku
    zmierza) - + ewentulanie kolczatka, tym plicja dyspoinuje, mozna tez
    uzyc karabinku z normalnym celownikeim (jak snajperskie, nie wierze by
    policja takim czyms nie dysponowala) by strezlac w opony gdy zwolni
    przed blokada . A nie na oslep malym postolecikiem ktorym w sumei
    trudnosc moze sprawiac precyzyjne wycelowanie.

    I postawic przed sad za spowodowanie zagrozenia.
    Ale nie za wszelka cene zatrzymywac .... zwloki bo to przestaje spelniac
    cel jakiemu sluza srodki przymusu. (podporzadkowanie sie poleceniom)

    > Próbowałeś kiedyś kogokolwiek gonić? Bo z tego co piszesz, to najpewniej
    > nie. Prowadzenie pościgu samochodem za motocyklistą nie ma żadnego
    > sensu. Albo Ci motocyklista ucieknie, albo dojdzie do wypadku. Czy to
    > spowodowanego przez samego motocyklistę (który ma niewiele większe
    > sznase, jak w wypadku ostrzelania), czy spowodowanego przez ścigającego.
    > Spora jest również szansa, że przy okazji ktoś postronny zginie.
    > Natomiast propozycja prowadzenia pościgu z powietrza, wskazuje na
    > całkowity brak Twojej orientacji w realiach.

    jaka trudnosc widzisz w poscigu z powietrza? W Sopocie co kilka dni lata
    w kolko prawdopodobnie poszukujac kogos niebieski helikopter z napisem
    Policja.

    Zreszta jak nie mozna zlapac, to trzeba pozniej ustalic
    odwaznego(glupiego), zabawic sie w detektywa, na pewno zabicie nie jest
    rozwiazaniem bo
    nie temu sluzy srodek przymusu.

    > Tylko bezwarunkowe prawo do strzelania do uciekającego - moim zdaniem -
    > może spowodować, że mało osób będzie sie na to decydowało.

    tutaj sie pojawia 2 problemy
    1. zabostwa pod pretekstem ucieczki (nie wszystko jest zlotem co sie swieci)
    2. pomylka, ktos sobie ubzdura ze gosc ucieka, a on po prostu nie zuwazy
    zatrzymujacego i jako ze policjantowi prawo zezwala na strzal, po
    prostu wyciagnie pistolet i strzeli bez zastanowienia dla zasady

    byl jeszcze jeden powod ale w trakcei pisania zapomnialem :)

    P.

    --
    prawie jak rzetelna informacja
    www.ZbigniewZiobro.pl