  • 11. Data: 2005-05-26 00:13:46
    Temat: Re: policja a milicja
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Bien" <m...@u...uw.edu.pl> napisał w wiadomości
    news:Xns9661EBF6C507Dmbien@127.0.0.1...

    > Ale AFAIK prawidlowo terminologicznie powinny to byc rozne formacje:
    > - policja: czyli formacja zawodowa powolana do scigania przestepstw,
    > utrzymywania porzadku itp.
    > - milicja: zorganizowane obywatelskie sluzby porzadkowe lub zbrojne
    [do
    > tego w PRL wladza chciala sie odwolywac nazywajac Milicja
    Obywatelska
    > sluzby o charakterze typowo policyjnym]
    > - zandarmeria: wojskowe sluzby porzadkowe - policja wojskowa

    Piszę z głowy, więc proszę nie kopać, jak coś pokręcę. W pierwszych
    latach po odzyskaniu niepodległości przez Polskę po i WS na terenie
    kraju nie było państwowej formacji zajmującej się walką z
    przestępczością. Było to w gestii samorządów. Po za tym różne formacje
    powstawały przy partiach politycznych. Pamiętam, ze gdzieś na terenie
    Ukrainy, to się nawet milicja z policją o coś tam postrzelały.
    Generalnie to był lekki bajzel w tym przedmiocie.

    Zresztą w ogóle wówczas był lekki bajzel prawny, bowiem stosowano prawo
    zapożyczone od zaborców - na terenach odpowiadających tym zaborom. Kilka
    lat zajęło uporządkowanie tego. Przy okazji uznano, że potrzebna jest
    jednak formacja państwowa i stad powstała Policja Państwowa.

    Ale wydaje mi się, że historycznie rzecz biorąc opisane przez Ciebie
    określenia nie do końca są ścisłe. We Włoszech i Francji co najmniej
    odpowiednik komponentu służby prewencji nosi nazwę Żandarmerii. W
    czasach Kościuszki Milicją nazywano pospolite ruszenie - bodaj z rejonu
    Krakowa. Tak więc z tym różnie bywa.

    > Oczywsicie Milicja Obywatelska od Policji roznila sie tylko nazwa.

    W zakresie kompetencji, to faktycznie chyba nie zaszły większe zmiany.
    Ale wielkie zmiany zaistniały w zakresie wewnętrznej organizacji.
    Milicja byłą czymś na modułę wojskową. Widać było to po strukturze,
    drużyny, plutony, kompanie. Policja, to służba cywilna. Odchodzi się od
    regulaminów wojskowych, choć w wielu wypadkach utrzymują się pewne
    standardy, bo po prostu są mądre.

    > Jesli sie myle prosze o poprawienie - pewnie policjanci w Szczytnie
    itp.
    > maja to wykladane w ramach przygotowania zawodowego.

    Tylko kto tego słucha? Ale jest fajny skrypt WSPol na temat historii
    służb policyjnych w Polsce.

  • 12. Data: 2005-05-26 02:12:29
    Temat: Odp: policja a milicja
    Od: "albert" <a...@w...pl>

    > Też mnie to naszło...

    mnie również, chyba nastąpiła zmiana pokoleń
    mam nadzieję że mimo wszystko to dobrze.

  • 13. Data: 2005-05-26 06:23:25
    Od: "Ami" <g...@v...pl>

    > No to

    Ta odpowiedz jest jeszcze bardziej idiotyczna niż poprzednia, i tu wychodzi
    prawda o wieku - właśnie o tym o ktorym pisałeś. Niektorzy ludzie nie
    potrafia korzystać z dobrodziejstw rozwoju techniki.

    Nie mam zamiaru z tobą dyskutować wiec i ty nie odpisuj na moje posty.

  • 14. Data: 2005-05-26 11:38:16
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Ami" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Google zlikwidowali?

  • 15. Data: 2005-05-26 11:49:07
    Od: "Ami" <g...@v...pl>

    > Google zlikwidowali?

    Tak, na moim IP nie sciągniesz nic przy pomocy google.

    Kumasz?

  • 16. Data: 2005-05-26 12:20:02
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > Tak, na moim IP nie sciągniesz nic przy pomocy google.
    >
    > Kumasz?

    Musialas niezle narozrabiac, ze Cie zbanowali ;)

    Polecam podrecznik prof. Litynskiego i Hallasa "Historia ustroju i prawa
    Polski Ludowej". O ile dobrze pamietam tam byla ta sluzba (MO) dobrze
    opisana.

    Co do googli to wypluly m.in. cos takiego:
    http://www.policja.elblag.pl/historia6.html (historia MO)
    http://www.policja.elblag.pl/ (ogolnie o Policji)
    www.policja.pl
    http://www.wspol.edu.pl/

  • 17. Data: 2005-05-26 13:21:34
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Ami wrote:

> [...]
    > potrafia korzystać z dobrodziejstw rozwoju techniki.
    >
    > Nie mam zamiaru z tobą dyskutować wiec i ty nie odpisuj na moje posty.

    No to posłuchaj.
    Wpadasz z pytaniem na grupę i od razu masz pretensję do świata.
    Idź, naucz się kultury, a jak już będzie trochę bardziej z wiedzą do
    przodu to wróć jeszcze raz.
    Bo jakoś nie zauważyłem słowa dziękuję, nawet do tych, którzy ci
    odpowiedzieli.

  • 18. Data: 2005-05-26 16:10:13
    Od: "Ami" <g...@v...pl>

> [...]
    > przodu to wróć jeszcze raz.
    > Bo jakoś nie zauważyłem słowa dziękuję, nawet do tych, którzy ci

    Nie wniosłeś nic do dyskusji więc nie wtrącaj sie w wątki w których nie
    uczestniczyłeś. Prosiłem ciebie abyś nie odpowiadał na moje posty i nadal
    proszę o to samo. Co do kultury co zajmij sie swoja, a co do słowa dziękuje
    to będzie na nie miejsce po zakończeniu tematu.

    Mam nadzieję że zrozumiałeś.

    Nie mam zamiaru dalej z toba dyskutować i kolejny raz informuję że twoje
    wpisy w postach przeze mnie zalozonych sa zbędne.

    Ami

  • 19. Data: 2005-05-26 16:11:55
    Od: "Ami" <g...@v...pl>

> [...]
    > opisana.
    >
    > Co do googli to wypluly m.in. cos takiego:

    dzięki

    Pozdrawiam

    Ami

  • 20. Data: 2005-05-26 16:32:05
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Ami wrote:

> [...]
    >
    > Nie mam zamiaru dalej z toba dyskutować i kolejny raz informuję że twoje
    > wpisy w postach przeze mnie zalozonych sa zbędne.

    Wybacz to ja decyduję na jakie posty odpisuję, a na jakie nie.
    Ty na moje nie musisz.
    Idź do lekarza i powiedz, żeby dał ci cos na uspokojenie, bo z nerwami u
    ciebie kiepsko.