  • 411. Data: 2022-10-27 23:28:29
    Temat: Re: "podczas próby kradzieży napastnik został śmiertelnie ugodzony nożem przez kobietę znajdującą się w domu"
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.10.2022 o 17:13, J.F pisze:

    > Zerwana sruba powoduje zwiekszone obciazenie innych srub i elementow,
    > w wyniku czego mogą one pęknąc.
    > Co dalej doprowadzi do zerwania kolejnych ... i jak trwa to sekundy,
    > to mamy piekną katastrofę, ale to ciagle pewien proces :-)

    I o tym piszę.

    > A jak trwa dni ... hm, niby bez tej jednej sruby konstrukcja sie
    > trzymala.

    W prawidłowo zaprojektowanym połączeniu śrubowym w budowli śruba w ogóle
    nie powinna być ścinana. Choćby z tego powodu, że nie dałoby się tego
    zmontować. Jak byś śrubę włożył? Jeśli doszło o ścięcia śruby, to
    musiało dojść do przemieszczenia elementów między sobą. W maszynie może
    to tak działać, ale nie w budowli.

    Przy czym oczywiście, że jeśli ostatecznie nie dojdzie do katastrofy, to
    nie bedziemy twierdzić, że doszło, bo się śruba urwała. Ale jeśli
    dojdzie, to odpadające śruby są już wyznacznikiem trwania katastrofy.

    > Zaraz zaraz - masz na mysli projekt, gdzie np zmęczenie jest wyliczone
    > i ma na 50 lat starczyc, przy założonych obciązeniach i cyklach? > Przyklad ciekawy
    ... ale budowli sie chyba tak nie projektuje?

    Zdecydowanie nie. Budowle maja być nieruchome. Pewnie w jakiś
    konstrukcjach stalowych można by mówić o zmęczeniu. Taki most, po którym
    coś jedzie. Na ile się orientuję, to jednak nikt tego tak nie liczy.
    Przede wszystkim chyba trudno byłoby ocenić wytrzymałość. Dawno się już
    takimi rzeczami nie zajmuję, ale o ile nic się nie zmieniło, to
    generalnie zmęczenie uwzględnia się przez współczynnik zwiększający
    obciążenie obliczeniowe.

    > A jak sie nie zawali, ale pękło cos na tyle istotnego, ze budowli
    > użytkowac dalej nie można ?

    Nie chce mi się nad tym zastanawiać. Pewnie teraz zależy co to bedzie i
    kto to bedzie oceniał.

    --
    Robert Tomasik

  • 412. Data: 2022-10-27 23:35:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.10.2022 o 16:51, J.F pisze:
    > No ale budowniczego scigac, nadzor budowlany wzywac,
    > samemu konsylium organizowac, a moze policje wzywac?
    Decyzję o ewakuacji podejmuje administrator budynku. Ja bym wzywał Straż
    Pożarną.
    --
    Robert Tomasik

  • 413. Data: 2022-10-27 23:53:11
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2022-10-27 o 22:07, Kviat pisze:

    > No przecież napisałem, że za mała. Czyli popsuta.

    Ja się podłączęi dodam, że tragedią jest teś jak blok nie ma podjazdu
    dla wózków inwalidzkich.Jest tylko taki niby podjazd dla wózków z
    dzieciakami, ale wąski i wózek może się zsunąć na schody No i człowiek
    schodzący z tym wózkiem leci na "łeb i szyję"
    Natomiast dobrze mają dzieciaki na rolkach, bo sobie po tym szybko
    zjeżdzają. Aby tylko nie wjechali w kogoś przechodzącego chodnikiem :-)

    --
    animka

  • 414. Data: 2022-10-28 06:43:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > W prawidłowo zaprojektowanym połączeniu śrubowym w budowli śruba w ogóle
    > nie powinna być ścinana.

    Już wyjaśniliśmy, że się mylisz.

    > Choćby z tego powodu, że nie dałoby się tego
    > zmontować.

    Ale wiesz, że jak się budynek buduje, to sprawa wygląda nieco inaczej
    niż w skończonym?

    > Zdecydowanie nie. Budowle maja być nieruchome.

    Zdecydowanie nie. Budynki mają pracować. Jak mówił znajomy konstruktor
    (bardzo dobry zesztą) albo się ugnie albo pierdolnie - inaczej się nie da:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 415. Data: 2022-10-28 10:18:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.10.2022 o 06:43, Shrek pisze:
    > Już wyjaśniliśmy, że się mylisz.
    To tylko Ty sobie to wyjaśniłeś.
    --
    Robert Tomasik

  • 416. Data: 2022-10-28 10:37:58
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Taki most, po którym coś jedzie. Na ile się orientuję, to jednak nikt tego tak nie
    liczy.
    > Przede wszystkim chyba trudno byłoby ocenić wytrzymałość.

    Oczywiście, że tego nikt nie liczy, bo to za trudne.
    Wytrzymałość ocenia się na oko.
    Albo po wybudowaniu puszcza się przez most 100 czołgów i w dokumentacji
    się wpisuje, że wytrzymałość mostu, to 100 czołgów. Bo przejechały i się
    nie zawalił, a jak się zawalił, to się wpisuje 99 czołgów, bo gdyby
    przejechało 99, to by się nie zawalił.

    OMG...

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 417. Data: 2022-10-28 11:28:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 23:35:51 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > Decyzję o ewakuacji podejmuje administrator budynku. Ja bym wzywał Straż
    > Pożarną.

    Ale ale ... czy nie zachodzi podejrzenie popelnienia przestepstwa? :-)

    J.

  • 418. Data: 2022-10-28 11:40:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 23:28:29 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > I o tym piszę.

    > W prawidłowo zaprojektowanym połączeniu śrubowym w budowli śruba w ogóle
    > nie powinna być ścinana. Choćby z tego powodu, że nie dałoby się tego
    > zmontować. Jak byś śrubę włożył?

    Normalnie - uzylbym sily, ustawil elementy prawidlowo i wsadzil.
    Np sily dzwigu bym uzyl.

    Ale my nie o tym - sruba zostala wsadzona, trzymala, az zostala
    zerwana lub scieta, ale konstrukcja sie nie zawalila.

    Katastrofa, czy nie ?

    > Jeśli doszło o ścięcia śruby, to
    > musiało dojść do przemieszczenia elementów między sobą. W maszynie może
    > to tak działać, ale nie w budowli.

    Nie wiem czy w budowli nie moze, wydaje sie, ze zasady obowiązują
    podobne jak i w maszynie.

    Tylko przepisy inne, i nazewnictwo inne,

    > Przy czym oczywiście, że jeśli ostatecznie nie dojdzie do katastrofy, to
    > nie bedziemy twierdzić, że doszło, bo się śruba urwała. Ale jeśli
    > dojdzie, to odpadające śruby są już wyznacznikiem trwania katastrofy.

    W zasadzie sie z tobą zgadzam, ale prawo budowlane mowi inaczej.

> [...]
    >
    > Zdecydowanie nie. Budowle maja być nieruchome. Pewnie w jakiś
    > konstrukcjach stalowych można by mówić o zmęczeniu. Taki most, po którym

    No wlasnie.
    A na wysokie budynki wiatr wieje.

    > Na ile się orientuję, to jednak nikt tego tak nie liczy.

    Kviatek musi byc budowlancem z zawodu, bo podal konkretne przepisy.

> [...]
    > takimi rzeczami nie zajmuję, ale o ile nic się nie zmieniło, to
    > generalnie zmęczenie uwzględnia się przez współczynnik zwiększający

    No to w przypadku stalowego mostu tak samo.

    Ale czy jest znane zmeczenie betonu? A żelbetu?

    > Nie chce mi się nad tym zastanawiać. Pewnie teraz zależy co to bedzie i
    > kto to bedzie oceniał.

    Przyjmijmy, ze uprawniony organ oceni, ze grozi zawaleniem.
    Wiec zakazuje eksploatacji i nakazuje rozbiorke lub naprawę.

    A w PB mamy "gwaltowne zniszczenie". Wiec jakby sie kwalifikuje
    - mimo braku zawalenia mamy zniszczenie.
    Ale musi byc "czesci budowli", nie "elementu".

    J.

  • 419. Data: 2022-10-28 12:06:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 18:57:41 +0200, Shrek wrote:

    > Mówimy dalej o halach stalowych?

    Stalowa to jest chyba konstrukcja nosna w takich halach ... i nie wiem
    czy o takich byla mowa.
    A jak bedą sciany z pustakow, a u gory dzwigary stalowe pod dach?

    > No to masz konstrukcję, na niej blachę
    > trapezowatą, na niej izolacje, a nad nią membranę.Tu masz przekrój
    > https://www.infoarchitekta.pl/firmy/p/20-paroc-polsk
    a/produkty/407-izolacja-dachu-plaskiego-na-blasze-tr
    apezowej-ps-02-pliki-dwg.html

    Ale to chyba, jak chcesz ocieplic dach z blachy trapezowej.

    A jak robisz od początku, to np
    https://www.panelsell.pl/izolowane-plyty-dachowe

    I zobacz - nie tylko wełna mineralna.

    Albo
    https://www.kingspan.com/pl/pl-pl/produkty/plyty-war
    stwowe/dachowe-p%C5%82yty-warstwowe

    Dlugosc - do 15m.

    Zakladam ze jakos w miare luzno mocowane do konstrukcji ponizej, bo
    zewnetrzna blacha ma wiekszy zakres temperatur pracy :-)

    > Sprawdza się - to obciążenie membrany żeby nie odlatywało. Czasem jest
    > problem bo ptasiory na początku myślą że to orzechy u zrzucają z dachu;)

    IMO - to dosc ciekawy sposob izolacji cieplnej od słonca, z dylatacją.

    Ale przyjdzie zima, spadnie snieg, zmrozi, spadnie deszcz, spadnie
    snieg, zmrozi ... strach sie bac :-)

    >>> https://www.forbuild.eu/produkty/profile-dylatacyjne
    / tak to wygląda na

    > W odwodnieniu liniowym to raczej nie - po prostu szukaj szpar albo
    > takich listew lib czegoś podobnego.
    > https://www.google.pl/maps/@52.4016541,16.9125633,12
    6a,35y,291.75h/data=!3m1!1e3
    > tu widać ładnie z lotu ptaka.

    Masz na mysli takie cienkie linie, np przy koncach "świetlika"?

    Moze to i to, ale ... odstep 16 miejsc parkingowych, jakies 40m ...

    A co mnie jeszcze ciekawi - zakladajac, ze pod spodem są słupy nosne,
    np żelbetowe ... te betonowe poziome plyty dachowe sie do tych slupów
    jakos mocuje, czy tylko kładzie ?

    Bo jak tak patrze na niektore katastrofy ... most krymski ostatnio np.
    to przesła jakby spadly z podpór.

    A tu z kolei jakby przymocowane lepiej
    https://www.japantimes.co.jp/opinion/2020/01/16/edit
    orials/learned-enough-1995-kobe-quake/

    J.

  • 420. Data: 2022-10-28 12:13:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.10.2022 o 10:37, Kviat pisze:

    > Oczywiście, że tego nikt nie liczy, bo to za trudne.
    > Wytrzymałość ocenia się na oko.

    W sumie w zasadzie tak. Po prostu bierze się z normy odpowiedni
    współczynnik.

> [...]
    > się wpisuje, że wytrzymałość mostu, to 100 czołgów. Bo przejechały i się
    > nie zawalił, a jak się zawalił, to się wpisuje 99 czołgów, bo gdyby

    Nawet nie wiesz, ile masz racji. Przy czym nie czeka się, aż się zawali,
    tylko mierzy strzałkę ugięcia. Nie wiem, jak daleko od czasów moich
    studiów poszła technika, bo to były wówczas początki, ale można stosować
    tensometry. To taki cienki drucik przyklejony do istotnego dla
    konstrukcji elementu. Im się bardziej wydłuża (odkształcenie), tym ma
    większy opór. Mierząc to można na bieżąco i podczas eksploatacji
    nadzorować to ugięcie i jak zacznie się coś niepokojącego dziać, to
    reagować. Ale nie wiem, czy to wdrożono i czy teraz nie ma lepszych
    pomysłów.

    --
    Robert Tomasik