  • 1. Data: 2009-10-12 12:21:36
    Temat: pisanie skryptu przez programiste
    Od: "N.M." <n...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam takie nietypowe pytanie dot. pisania skryptu przez programistę.
    Dostałem propozycje od klienta, ale się nie podjąłem tego zlecenia ze
    względu na dwuznaczność sytuacji pod względem prawnym.

    Skrypt miałby zczytywać kod html (czyli dane) z zewnętrznej strony www.
    Skrypt miałby zapisywać dane do bazy danych i chyba je prezentować na swojej
    stronie.
    Wiem, że taka praktyka jest nielegalna ze względu na prawa autorskie, gdyż
    właściciel portalu łamie prawo rozpowszechniając dane z innego portalu bez
    zgody jego właściciela.

    Ale czy napisanie skryptu przez programistę jest też łamaniem prawa w tym
    przypadku?

    pozdrawiam
    netman

  • 2. Data: 2009-10-12 12:29:37
    Temat: Re: pisanie skryptu przez programiste
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:21:36 +0200, N.M. napisał(a):

> [...]
    > zgody jego właściciela.
    >
    > Ale czy napisanie skryptu przez programistę jest też łamaniem prawa w tym

    Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez Ciebie
    nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu odpowiedzialność?

  • 3. Data: 2009-10-12 12:35:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-10-12, N.M. <n...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale czy napisanie skryptu przez programist? jest te? ?amaniem prawa w tym
    > przypadku?

    Nie jest.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2009-10-12 12:39:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:29:37 +0200, Herald napisał(a):

    > Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez
    > Ciebie nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu
    > odpowiedzialność?

    Być może troszkę inaczej: jeśli ktoś Cię poprosi o sprzedaż noża w celu
    zarżnięcia teściowej, to...
    (Na marginesie, bo mam wątpliwość, czy stworzenie skryptu jumiejącego
    dane i "chyba" prezentującego je na swojej stronie w ogóle można
    porównać.)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 5. Data: 2009-10-12 12:41:33
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@x...wp.pl>

    Herald <h...@o...eu> pisze:

    > Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez
    > Ciebie nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu
    > odpowiedzialność?

    Z automatu w zwykłych okolicznościach? NIE.
    W wyjątkowych okolicznościach? TAK.
    [ W Finlandii jest ponoć typ noża o nazwie "Nóż do zabijania ludzi" :-) ]

    Prawo i prawnicy bardzo intensywnie promują brak okazywania
    "nadmiernej domyślności" :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : A...@g...com
    Nawet cesarz ma ubogich krewnych.

  • 6. Data: 2009-10-12 12:44:28
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Ale czy napisanie skryptu przez programistę jest też łamaniem prawa w tym
    > przypadku?

    Nie. Nigdy nie wiesz czy ten skrypt będzie wykorzystywany legalnie czy
    nie. Klient może mieć np. podpisaną umowę z właścicielem strony i mieć
    jego zgodę na ściąganie.
    To tylko Twoja kwestia etyki (która podobno nie istnieje - jak mi jeden
    filozof tłumaczył) i Twojej motywacji wynikającej z zysku w pieniądzu.

    --
    Krzysztof

  • 7. Data: 2009-10-12 12:46:31
    Od: Anna <a...@i...net>

    Herald pisze:
    > Jeżeli będziesz producentem noży, i ktoś takim wyprodukowanym przez Ciebie
    > nożem zaszlachtuje kogoś innego - ponosisz z tego tytułu odpowiedzialność?

    Sprawa noży jest prosta one z zasady są do innych celów - a taki skrypt
    najpewniej będzie dedykowany do pobierania treści z konkretnej strony i
    nie będzie elementarne prostym przerobienie go do pobierania treści z
    innej strony. Czyli może się tak zdarzyć, że skrypt być zdatny tylko do
    jednego celu i to niezgodnego z prawem.

    Pewnie dużo zależy od tego czy można wykorzystywać treści z tej strony i
    jeśli tak, to na jakich warunkach oraz czy te warunki zostaną zachowane.

  • 8. Data: 2009-10-12 12:48:45
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 12:39:46 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

> [...]
    > (Na marginesie, bo mam wątpliwość, czy stworzenie skryptu jumiejącego
    > dane i "chyba" prezentującego je na swojej stronie w ogóle można

    Czyli delagalizujecie wszelkie "łamacze haseł", które służą do odzywkiwania
    "swoich haseł" :)
    Chodzi mi o sam rodzaj programu - wyciągnięcie hasła z np . archiwum.
    Wobec czego taki Elcomsoft to nielegalny producent oprogramowania :)
    http://www.elcomsoft.com/

    Albo np. MS który stworzył "Worda" - można przy jego pomocy napisać wzór na
    produkcję jakichś narkotyków :/// MS jest winien szerzenia narkomanii ;))

    To że ktoś wykorzysta dany program w swój sposób, chyba nie ponosi
    odpowiedzialności producent tego programu?

  • 9. Data: 2009-10-12 12:56:44
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:46:31 +0200, Anna napisał(a):

> [...]
    >
    > Pewnie dużo zależy od tego czy można wykorzystywać treści z tej strony i
    > jeśli tak, to na jakich warunkach oraz czy te warunki zostaną zachowane.

    Ponowię przykład:
    - czy Elcomsoft jest producentem programu którym można łamać hasła np. ZIPa
    twojego archiwum?
    Przecież ktoś może je do tego użyć, a nie tylko do "odzyskania swojego
    hasła ze swojego archiwum ZIP" - prawda?
    To ewentualnie użytkownik używa programu nielegalnie, w innym celu niż
    został on stworzony przez producenta.

  • 10. Data: 2009-10-12 13:00:48
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-10-2009 o 14:56:44 Herald <h...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > hasła ze swojego archiwum ZIP" - prawda?
    > To ewentualnie użytkownik używa programu nielegalnie, w innym celu niż

    Annie pewnie chodziło o to, że skrypt mógł być przeznaczony do ściągania
    danych np. tylko z Onetu - wtedy nie da się takiego skryptu użyć do
    ściągania z WP
    bo WP ma zupełnie inną strukturę.

    --
    Tomek