  • 11. Data: 2009-10-12 13:22:54
    Temat: Re: pisanie skryptu przez programiste
    Od: Anna <a...@i...net>

    Tomek pisze:
> [...]

    Dokładnie tak. Zakładałam, że skrypt może być tak skonstruowany, że może
    być użyty tylko do jednego celu - czyli np. do pobierania danych z
    Onetu, a nie będzie mógł go użyć do pobrania danych np. ze swojej innej
    strony.

    Chociaż nie wzięłam pod uwagę tego co słusznie zauważył Krzysztof
    > Nigdy nie wiesz czy ten skrypt będzie wykorzystywany legalnie czy nie.
    > Klient może mieć np. podpisaną umowę z właścicielem strony i mieć jego
    > zgodę na ściąganie.

    Czyli pomimo tego, że z zasady nie można rozpowszechniać treści z
    konkretnej strony, to klient może mieć podpisana stosowną umowę która
    przyznaje mu takie prawo.

  • 12. Data: 2009-10-12 13:31:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 14:48:45 +0200, Herald napisał(a):

> [...]

    (...)

    > Albo np. MS który stworzył "Worda" - można przy jego pomocy napisać wzór
    > na produkcję jakichś narkotyków :/// MS jest winien szerzenia narkomanii

    Specjalnie napisałem *w celu*; art. 18 par. 3 kk: "Odpowiada za
    pomocnictwo, kto *w zamiarze, aby inna osoba dokonała czynu
    zabronionego*, swoim zachowaniem *ułatwia jego popełnienie*, w
    szczególności *dostarczając narzędzie, środek przewozu, udzielając rady
    lub informacji* (...)"

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 13. Data: 2009-10-13 05:09:58
    Od: to <t...@a...xyz>

    Anna wrote:

    > Sprawa noży jest prosta one z zasady są do innych celów - a taki skrypt
    > najpewniej będzie dedykowany do pobierania treści z konkretnej strony i
    > nie będzie elementarne prostym przerobienie go do pobierania treści z
    > innej strony. Czyli może się tak zdarzyć, że skrypt być zdatny tylko do
    > jednego celu i to niezgodnego z prawem.

    Samo pobieranie danych z tej czy innej strony nie jest nielegalne, bo
    zasadniczo w tym celu ona powstała. A to, jak one zostaną potem
    wykorzystane leży w gestii zamawiającego taki skrypt. Obarczanie
    współodpowiedzialnością twórcę skryptu jest absurdem. No chyba, że
    zamówienie brzmiało "wykonaj skrypt pobierający dane z onet.pl które
    potem nielegalnie wykorzystam".

    --
    cokolwiek

  • 14. Data: 2009-10-13 05:13:06
    Od: to <t...@a...xyz>

    N.M. wrote:

    > Skrypt mia?by zczytywaae kod html (czyli dane) z zewnetrznej strony www.
    > Skrypt mia?by zapisywaae dane do bazy danych i chyba je prezentowaae na
    > swojej stronie.
    > Wiem, ?e taka praktyka jest nielegalna ze wzgledu na prawa autorskie,
    > gdy? w?a?ciciel portalu ?amie prawo rozpowszechniaj?c dane z innego
    > portalu bez zgody jego w?a?ciciela.

    Łamie albo nie łamie, zależnie od tego, na jakiej licencji udostępniane
    są te dane, czy i jakie ma podpisane indywidualne umowy z właścicielem
    tych danych itd. Moim zdaniem zbyt wiele tu niewiadomych żeby obarczać
    programistę jakąkolwiek odpowiedzialnością.

    > Ale czy napisanie skryptu przez programiste jest te? ?amaniem prawa w
    > tym przypadku?

    Moim zdaniem nie jest.

    --
    cokolwiek

  • 15. Data: 2009-10-13 09:00:36
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.10.2009 07:09), to wrote:

    > Samo pobieranie danych z tej czy innej strony nie jest nielegalne, bo
    > zasadniczo w tym celu ona powstała. A to, jak one zostaną potem
    > wykorzystane leży w gestii zamawiającego taki skrypt.

    Podam przykład - dostałem zlecenie od powstającej apteki internetowej na
    "wyciągnięcie" danych o lekach ze strony ich konkurencji.

    Miałem wątpliwości czy nie łamie to ustawy o ochronie baz danych (czy
    jakoś tak), grupa potwierdziła że raczej nie są to nieuzasadnione
    wątpliwości - nie podjąłem się zlecenia.

    Myślę że jakby przyszło co do czego - to moje tłumaczenie że "skrypt
    tylko pobiera dane, a co zamawiający z tym zrobił" na nic by się zdało,
    jakby konkurencja zechciała coś z tym zrobić i po nitce do kłębka
    doszliby do mnie.

    p. m.

  • 16. Data: 2009-10-17 11:31:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    OT będzie, TG i w związku.

    On Mon, 12 Oct 2009, N.M. wrote:

    > Skrypt miałby zczytywać kod html (czyli dane) z zewnętrznej strony www.
    > Skrypt miałby zapisywać dane do bazy danych
    [...]
    > Wiem, że taka praktyka jest nielegalna ze względu na prawa autorskie,

    mvoicem już napisał, ale jakoś tak nieprzekonująco ;), więc zaakcentuję:
    gdzie tu w ogóle widzisz prawo AUTORSKIE?
    Na prawach autorskich swiat, a w szczególności prawa majątkowe :) się
    nie kończą.

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2009-10-24 05:20:29
    Od: to <t...@a...xyz>

    mvoicem wrote:

    > Podam przykład - dostałem zlecenie od powstającej apteki internetowej na
    > "wyciągnięcie" danych o lekach ze strony ich konkurencji.

    Wyciągniecie czyli co dokładnie? Bo przetwarzanie na własne potrzeby
    danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewnością nie jest
    łamaniem prawa, a już na pewno nie jest nim napisanie skryptu, który to
    robi.

> [...]
    > tylko pobiera dane, a co zamawiający z tym zrobił" na nic by się zdało,
    > jakby konkurencja zechciała coś z tym zrobić i po nitce do kłębka

    Podałeś bardzo mało szczegółów, ale o ile o nielegalnym jego
    wykorzystywaniu nie zostałeś poinformowany wprost lub nie było ono
    oczywiste to naprawdę nie widzę podstawy, dla której ktoś miałby się
    Ciebie czekać.

    Aczkolwiek zgadzam się oczywiście, że warto unikać zleceniodawców o
    podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodów.

    --
    cokolwiek

  • 18. Data: 2009-10-24 05:21:09
    Od: to <t...@a...xyz>

    mvoicem wrote:

> [...]

    wykorzystywaniu nie zostałeś poinformowany wprost lub nie było ono
    oczywiste to naprawdę nie widzę podstawy, dla której ktoś miałby się
    Ciebie czepiać.

  • 19. Data: 2009-10-24 05:23:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    to wrote:
    > Bo przetwarzanie na własne potrzeby
    > danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewnością nie jest
    > łamaniem prawa

    mocno wątpliwe.

  • 20. Data: 2009-10-24 16:10:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Oct 2009, to wrote:

    > Wyciągniecie czyli co dokładnie? Bo przetwarzanie na własne potrzeby
    > danych dostępnych na publicznej stronie internetowej z pewnością nie jest
    > łamaniem prawa,

    Zastanowiłbym się - np. złamanie ustawy o ochronie baz danych
    nie wchodzi w rachubę? NIGDY?
    Pozostaje jeszcze pytanie o "własne potrzeby" - jak je określić :D

    > Aczkolwiek zgadzam się oczywiście, że warto unikać zleceniodawców
    > o podejrzanych intencjach, jednak z nieco innych powodów.

    A to też.
    Nie wiem czy przekaz był jasny, może podkręcić tezą że niektórzy
    nie dostają zapłaty "bo zlecenie było zrealizowane niewłaściwie
    /niesłusznie/wbrew umowie/wbrew prawu"? ;)

    pzdr, Gotfryd