  • 1. Data: 2004-07-15 15:47:16
    Temat: paserka
    Od: "Tomek" <m...@w...pl>

    Znajomy kupił od gościa aparat fotograficzny. Okazało się, że pochodzi z
    włamania. Adwokat mu mówił, że to tylko wykroczenie, lecz na policji
    przedstawili mu zarzuty, że to przestępstwo.
    To jak to jest ?

    Tomek

  • 2. Data: 2004-07-15 15:58:23
    Temat: Re: paserka
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Tomek wrote:

    > Znajomy kupił od gościa aparat fotograficzny. Okazało się, że pochodzi z
    > włamania. Adwokat mu mówił, że to tylko wykroczenie, lecz na policji
    > przedstawili mu zarzuty, że to przestępstwo.

    "Okazało się", czyli kupował w dobrej wierze?

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 3. Data: 2004-07-15 16:02:33
    Od: Dredd<...@...pl>

    Wykroczenie jest takie:

    Art. 122. § 1. Kto nabywa mienie wiedząc o tym, że pochodzi ono z
    kradzieży lub z przywłaszczenia, lub pomaga do jego zbycia albo w
    celu osiągnięcia korzyści majątkowej mienie to przyjmuje lub pomaga
    do jego ukrycia, jeżeli wartość mienia nie przekracza 250 złotych, a
    gdy chodzi o mienie określone w art. 120 § 1, jeżeli wartość nie
    przekracza 75 złotych,
    podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
    § 2. Kto nabywa mienie, o którym na podstawie towarzyszących
    okoliczności powinien i może przypuszczać, że zostało uzyskane za
    pomocą kradzieży lub przywłaszczenia, lub pomaga do jego zbycia
[...]
    podlega karze grzywny do 1.500 złotych albo karze nagany.
    § 3. Usiłowanie wykroczenia określonego w § 1 oraz podżeganie do
    niego i pomocnictwo są karalne.

    Przestępstwo zaś takie:

    Art. 291. § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego
    nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga
    do jej ukrycia,
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do roku.

    Art. 292. § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących
    okoliczności powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za
    pomocą czynu zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę
    rzecz przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
    wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca

    Choć to budziło wątpliwości i rozbieżności Sąd Najwyższy uznał, że gdy
    przedmiot paserki ma wartość do 250 zł to także gdy pochodzi z
    włamania - mamy doi czynienia z wykroczeniem a nie przestępstwem

    uchwała SN z 1997.09.24 (I KZP 15/97, publ. w: OSNKW 1997/11-
    12/96)
    glosa aprobująca: Grzegorczyk T. OSP 1998/4/69
    glosa aprobująca: Indecki K. OSP 1998/10/174
    glosa aprobująca: Indecki K. Prok.i Pr. 1998/11-12/87
    przegląd orzeczn.: Stefański R.A. WPP 1998/3-4/93

    Przedmiotem wykroczenia określonego w art. 122 § 1 k.w. może być
    także mienie pochodzące z kradzieży z włamaniem (art. 208 k.k.),
    jeżeli jego wartość nie przekracza 250 zł.

    Jak więc widać wszystko zależy od tego jaką wartość ma ten aparat
    fotograficzny:
    do 250 zł = wykroczenie
    powyżej 250 zł = przestępstwo

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-07-15 16:05:48
    Od: "Tomek" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Dredd"

    > Jak więc widać wszystko zależy od tego jaką wartość ma ten aparat
    > fotograficzny:
    > do 250 zł = wykroczenie
    > powyżej 250 zł = przestępstwo

    Wyceniono na 150 zł. Jednak policja przedstawiła mu zarzuty z kodeksu
    karnego !
    ---
    Tomek

  • 5. Data: 2004-07-15 16:16:00
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Wyceniono na 150 zł. Jednak policja przedstawiła mu zarzuty z
    kodeksu
    > karnego !

    W takim razie pozostaje mu podnosić w ramach obrony to, że jest to
    wg niego wykroczenie i o taką kwalifikację czynu walczyć (o ile
    przyznaje się do winy).
    Wyżej podałem orzeczenie Sądu Najwyższego który przyjął taką linię
    (<250 zł = wykroczenie), choć nie ukrywam, że na przestrzeni lat
    bywało z tym niejednolicie a poglądy Sądów i doktryny są tu rozbieżne.
    Ja sam na pierwszy rzut oka w przepisy byłem skłonny uznać że to
    przestępstwo (bo przedmiot pochodzi z kradzieży z włamaniem)

    Dodatkowo dorzucę uzasadnienie do tego orzeczenia SN - może się
    okaże użyteczne.

    Przewodniczący: Prezes SN Z. Doda.
    Sędziowie: P. Hofmański, L. Paprzycki (sprawozdawca).
    Prokurator Prokuratury Krajowej: R. Stefański.

    Sąd Najwyższy w sprawie Marka G., po rozpoznaniu przekazanego na
    podstawie art. 390 § 1 k.p.k. przez Sąd Wojewódzki w Krakowie,
    postanowieniem z dnia 9 kwietnia 1997 r., zagadnienia prawnego
    wymagającego zasadniczej wykładni ustawy:
    "Czy czyn pasera, który udziela pomocy do zbycia mienia
    pochodzącego z przestępstwa kradzieży z włamaniem, stanowi
    występek określony w art. 215 § 1 k.k., a nie wykroczenie z art. 122 §
    1 k.w. bez względu na wartość mienia, a więc także, gdy wartość
    mienia nie przekracza 250 zł - w zestawieniu ze szczegółowymi
    wyłączeniami ustawowymi, wyrażonymi w art. 130 k.w.?"
    uchwalił udzielić odpowiedzi jak wyżej.

    Sąd Wojewódzki w Krakowie, przedstawiając zagadnienie prawne
    wymagające zasadniczej wykładni, zwrócił uwagę na niejednolitość
    orzecznictwa Sądu Najwyższego i różnorodność wypowiedzi w
    piśmiennictwie co do przedmiotu wykroczenia określonego w art. 122
    k.w. W niniejszej sprawie sąd pierwszej instancji uznał, że skoro
    oskarżony pomógł w zbyciu przedmiotu wartości około 150 zł, wiedząc,
    iż pochodzi on z kradzieży z włamaniem, to dopuścił się występku
    paserstwa przewidzianego w art. 215 § 1 k.k., a nie wykroczenia
    określonego w art. 122 § 1 k.w., przy czym sąd ten powołał się na
    wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 października 1986 r. Rw 721/86
    (OSNKW 1987, z. 5-6, poz. 45). Sąd Wojewódzki, nie zgadzając się z
    tym poglądem prawnym, przedstawił własną wykładnię gramatyczną i
    systemową art. 122 § 1 k.w., podnosząc również i to, że w
    orzecznictwie Sądu Najwyższego prezentowane było stanowisko
    odmienne, dotyczące także mienia pochodzącego z rozboju, co
    spotykało się z różną oceną w literaturze przedmiotu. W takiej
    sytuacji, w ocenie Sądu Wojewódzkiego, wyłoniło się zagadnienie
    prawne, w rozumieniu art. 390 § 1 k.p.k., które wymaga zasadniczej
    wykładni ustawy. Ta ostatnia ocena jest trafna.

    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    Punktem wyjścia rozważań na temat treści przepisu art. 122 § 1 k.w.
    musi być jego gramatyczna wykładnia. Przepis ten stanowi, że mienie
    będące przedmiotem paserstwa pochodzi z "kradzieży lub z
    przywłaszczenia". Nie może budzić zatem wątpliwości, że chodzi tu nie
    tylko o kradzież lub przywłaszczenie stanowiące wykroczenie określone
    w art. 119 § 1 i 2 k.w. oraz w art. 120 § 1 k.w., gdyż wówczas
    ustawodawca wyraźnie by to stwierdził, tak jak to uczynił w wypadku
    wykroczenia, o którym mowa w art. 149 k.w., gdzie przy tym
    szczególnym paserstwie zaznaczone zostało, że chodzi o nabycie
    przedmiotów pochodzących z wykroczenia określonego w art. 148 k.w.
    Z tego wniosek, że w wypadku art. 122 § 1 k.w. chodzi zarówno o
    kradzież lub przywłaszczenie stanowiące wykroczenie, jak i czyny tego
    samego rodzaju stanowiące przestępstwo. Wątpliwości mogą pojawić
    się dopiero wówczas, gdy podejmuje się próbę ustalenia tych
    przestępstw, które stanowią "kradzież". Rysują się one zarówno na tle
    orzecznictwa Sądu Najwyższego, jak i na tle wypowiedzi w doktrynie.
    W wyroku z dnia 19 września 1978 r. III KR 136/78 (OSNKW 1979, z.
    4, poz. 43) Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że gdy mienie pochodzi z
    innego rodzajowo niż kradzież lub przywłaszczenie czynu
    zabronionego "odpowiednia do takiego czynu jest kwalifikacja z art.
    215 k.k.", a tak właśnie jest, zdaniem Sądu Najwyższego, w wypadku,
    gdy mienie pochodzi z rozboju (art. 210 k.k.), "a więc innego czynu
    niż przewidziany w art. 119 lub 120 k.w.". Od poglądu tego Sąd
    Najwyższy odstąpił w wyroku z dnia 18 października 1983 r. IV KR
    211/83 (OSNKW 1984, z. 5, poz. 56), stwierdzając, że "nabycie mienia
    pochodzącego z przestępstwa określonego w art. 210 k.k., którego
    wartość nie przekracza 2.000 zł, jest wykroczeniem przewidzianym w
    art. 122 § 1 k.w., a nie występkiem określonym w art. 215 § 1 k.k.".
    Tym razem Sąd Najwyższy uznał, że rozbój stanowi kradzież, na co
    wskazuje część znamion ustawowych przestępstwa określonego w art.
    210 k.k., identycznych jak w wypadku występku, o którym mowa w art.
    203 k.k., a ponadto, Sąd Najwyższy zauważa, iż art. 130 k.w. "nie
    eliminuje wykroczenia paserstwa, określonego w art. 122 k.w. w
    stosunku do mienia pochodzącego z tych przestępstw". Kolejna
    zmiana stanowiska Sądu Najwyższego nastąpiła w uchwale składu
    siedmiu sędziów z dnia 12 września 1986 r. U 7/86 (OSNKW 1986, z.
    11-12, poz. 85), w której stwierdzono, że "czyn pasera nabywającego
    mienie pochodzące z rozboju, którego wartość nie przekracza 5.000 zł,
    stanowi występek określony w art. 215 § 1 k.k.". Sąd Najwyższy w
    uchwale tej, zwracając uwagę na dwa poprzednie, powołane wyżej,
    orzeczenia, za zasadniczy argument uznał treść przepisu art. 122 k.k.,
    którego dyspozycja ma się odnosić "tylko do najprostszych form
    zagarnięcia mienia, tj. kradzieży i przywłaszczenia, określonych w art.
    119 k.w.". Tymczasem, zdaniem Sądu Najwyższego, kradzież (art. 203
    k.k.) i przywłaszczenie (art. 204 k.k.) "stanowią inny jakościowo
    zamach na mienie niż rozbój (art. 210 k.k.)", którego cechą jest to,
    że "działanie sprawcy skierowane jest zarówno przeciwko mieniu, jak i
    osobie". W ostatnim publikowanym na ten temat orzeczeniu Sądu
    Najwyższego, tj. wyroku z dnia 6 października 1986 r. Rw 721/86
    (OSNKW 1987, z. 5-6, poz. 45), wyrażony został pogląd, że czyn
    pasera, który udziela pomocy do ukrycia mienia pochodzącego z
    przestępstwa kradzieży z włamaniem, stanowi występek określony w
    art. 215 § 1 k.k., a nie wykroczenie określone w art. 122 § 1 k.w., bez
    względu na wartość mienia. Sąd Najwyższy, w uzasadnieniu tego
    wyroku, powtórzył argumentację, którą posłużono się w uzasadnieniu
    powołanej uchwały składu siedmiu sędziów z dnia 12 września 1986 r.
    U 7/86, tyle tylko, że odniósł ją nie do zbrodni rozboju, a do występku
    określonego w art. 208 k.k.
    Powołane orzeczenia, w sposób oczywisty, świadczą o niejednolitości
    orzecznictwa Sądu Najwyższego.
    Podobnie jest, jeżeli chodzi o piśmiennictwo. Wyrażany jest bowiem
    pogląd, że granicą między paserstwem jako przestępstwem a
    paserstwem stanowiącym wykroczenie jest, obok wartości mienia, jego
    pochodzenie "z kradzieży zwykłej lub przywłaszczenia" [W. Radecki:
    Przedmiot czynności wykonawczej paserstwa jako przestępstwa i
    wykroczenia, "Problemy Praworządności" 1978, z. 3, 43-45; O. Górniok
    (w:) I. Andrejew i in. (red.): System prawa karnego, Wrocław -
    Warszawa - Kraków - Gdańsk - Łódź 1989, t. II, cz. II, s. 455; B.
    Świątkiewicz: Glosa do wyroku SN z dnia 19 września 1978 r. III KR
    136/78, PiP 1980, z. 11, s. 147-148; W. Tomczyk: Przegląd
    orzecznictwa Sądu Najwyższego, Zag. Wykr. 1981, z. 6, s. 19-20; M.
    Bojarski, W. Radecki: Oceny prawne obszarów stycznych wykroczeń i
    przestępstw, Wrocław 1989, s. 93-95, tychże autorów: Kodeks
    wykroczeń z komentarzem, Warszawa 1995, s. 269-271; Z.
    Młynarczyk: Glosa do wyroku SN z dnia 18 października 1983 r. IV KR
    211/83, PiP 1984, z. 12, s. 184-185; B. Kurzępa: Glosa do wyroku z
    dnia 6 października 1986 r. Rw 721/86, NP 1989, z. 2-3, s. 242-244].
    Liczna jest jednak grupa autorów wyrażających pogląd, że w wypadku
    wykroczenia, o którym mowa w art. 122 § 1 k.w., mienie może
    pochodzić nie tylko z kradzieży zwykłej lub przywłaszczenia, ale także
    z włamania (E. Pływaczewski: Z problematyki rozgraniczenia wykroczeń
    i przestępstw, Zag. Wykr. 1986, z. 1, s. 28-30, tenże: Przestępstwo
    paserstwa w ustawodawstwie polskim, Toruń 1986, s. 49; A. Marek:
    Glosa do wyroku SN z dnia 6 października 1986 r. Rw 721/86,
    Informacja Prawnicza - Prawo Karne 1987, z. 4-6, s. 139-142; T.
    Grzegorczyk: Glosa do uchwały SN z dnia 12 września 1986 r. U 7/86,
    NP 1988, z. 9, s. 120; K. Indecki: Przestępstwo paserstwa w kodeksie
    karnym z 1969 roku. Analiza dogmatyczna, Łódź 1991, s. 61-62).
    Natomiast ze zdecydowaną krytyką spotkał się pogląd (Z. Gostyński:
    Glosa do wyroku SN z dnia 18 października 1983 r. IV KR 211/83, NP
    1984, z. 10, s. 137; K. Janczukowicz: Glosa do wyroku SN z dnia 6
    października 1986 r., Rw 721/86, NP 1988, z. 10-12, s. 257-261), że
    przedmiotem wykroczenia określonego w art. 122 § 1 k.w. może być
    mienie pochodzące z przestępstwa określonego w art. 210 k.k. (Z.
    Młynarczyk: op. cit., s. 149; Z. Ćwiąkalski, A. Zoll: Przegląd
    orzecznictwa Sądu Najwyższego z zakresu prawa karnego materialnego
    za I półrocze 1984 r., NP 1985, z. 6, s. 70; B. Świątkiewicz: op. cit., s.
    148; E. Pływaczewski: Z problematyki..., s. 29; tenże: Przestępstwo
    paserstwa..., s. 49, 50; A. Marek: op. cit., s. 140-142; K. Indecki: op.
    cit., s. 59, 60).
    Z powyższego omówienia orzecznictwa Sądu Najwyższego i
    piśmiennictwa wynika, że określenie "kradzież" rozumiane jest na
    gruncie art. 122 § 1 k.w. bardzo różnie. A przecież nie może budzić
    wątpliwości pogląd, że skoro ustawy karne posługują się takim samym
    określeniem, to w każdym wypadku musi mieć ono ten sam zakres
    znaczeniowy, chyba że ustawodawca wyraźnie postanowi
    inaczej. "Kradzież oznacza zabór cudzego mienia ruchomego w celu
    przywłaszczenia" (A. Marek, E. Pływaczewski, A. Peczeniuk: Kradzież i
    paserstwo mienia prywatnego, Warszawa 1985, s. 35 i nast.), na co
    wskazuje analiza przepisów art. 203 § 1 k.k., art. 199 § 1 k.k. i art.
    120 § 8 k.k. Określenie "kradzież" występuje w art. 120 § 8 k.k., art.
    209 k.k. i w art. 213 § 1 i 2 k.k., określenie "kradnie" - w art. 208
    k.k., natomiast wyrażenie "zabiera w celu przywłaszczenia mienie" - w
    art. 203 § 1 k.k. i art. 210 § 1 k.k. Zauważyć też należy, że w świetle
    definicji ustawowej zawartej w art. 120 § 8 k.k., "zagarnięcie mienia",
    którym to określeniem posługują się przepisy art. 199-202 k.k.,
    obejmuje również "kradzież". Tak więc, w każdym wypadku, gdy
    ustawodawca posługuje się określeniem "kradzież" czy też "kradnie",
    ma na myśli zachowanie polegające na "zaborze cudzego mienia
    ruchomego w celu przywłaszczenia". Tak też trzeba rozumieć to
    określenie na gruncie art. 122 § 1 k.w. Należy jeszcze rozważyć czy
    kodeks wykroczeń nie zawiera unormowań, które nakazywałyby nadać
    określeniu "kradzież" inny zakres znaczeniowy. Nie wskazuje na to
    treść art. 122 k.w. Tak samo jest w wypadku art. 130 k.w., który
    stwierdza jedynie w § 1, że przedmiotem czynności wykonawczej
    wykroczenia przewidzianego w art. 122 k.w. nie może być mienie
    określonego w tym przepisie rodzaju, natomiast paragrafy 2 do 4 tego
    artykułu nie dotyczą przepisów art. 122 k.w. Jednakże treść przepisu
    art. 130 § 2 k.w., odnosząca się do art. 119 k.w., ma istotne
    znaczenie dla rozstrzygnięcia zagadnienia prawnego przedstawionego
    przez Sąd Wojewódzki w Krakowie. Skoro bowiem w art. 130 § 2 k.w.
    stwierdza się, że "Przepisu art. 119 k.w. nie stosuje się, jeżeli sprawca
    popełnia kradzież w sposób szczególnie zuchwały lub z włamaniem", to
    z tego wynika oczywisty wniosek, że art. 119 k.w. posługuje się
    określeniem "kradnie", tożsamym z określeniem "kradzież", tak jak
    to czyni kodeks karny 1969 r., które to pojęcie obejmuje wszelkie
    formy kradzieży - nie tylko "zwykłą kradzież", ale także "kradzież
    szczególnie zuchwałą i włamanie", stanowiące kwalifikowane formy
    kradzieży tylko ze względu na sposób działania sprawcy. Gdyby inaczej
    rozumieć treść art. 119 k.w., to wyłączenie zawarte w art. 130 § 2 k.w.
    byłoby niepotrzebne. Skoro więc w art. 122 k.w. nie ma tego rodzaju
    wyłączenia, a ten ostatni przepis odwołuje się nie do czynu
    określonego w art. 119 k.w., a do nazwy czynu zabronionego -
    "kradzież", to przyjąć trzeba, że paserstwo stanowiące wykroczenie
    dotyczyć może nie tylko mienia pochodzącego z wykroczenia kradzieży
    lub przywłaszczenia albo z występku zwykłej kradzieży lub
    przywłaszczenia mienia społecznego lub prywatnego (art. 199, 203 i
    204 k.k.), ale również mienia pochodzącego z kwalifikowanych form
    zaboru mienia (art. 200-202 i 208 k.k.), w tym także włamania. Co
    oczywiste, spełnione muszą być dwie dodatkowe przesłanki: wartość
    mienia - nie przekraczająca 250 zł, i świadomość sprawcy co do
    pochodzenia mienia z włamania.
    Z tych względów Sąd Najwyższy nie podzielił stanowiska wyrażonego w
    powołanym wyroku z dnia 6 października 1986 r. Rw 721/86, że czyn
    pasera dotyczący mienia o wartości nie przekraczającej 250 zł,
    pochodzącego z przestępstwa kradzieży z włamaniem, stanowi
    występek określony w art. 215 § 1 k.k., a nie wykroczenie przewidziane
    w art. 122 k.w.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2004-07-15 16:17:23
    Od: "Tomek" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Dredd"

    > kodeksu
    >
    > W takim razie pozostaje mu podnosić w ramach obrony to, że jest to
    > wg niego wykroczenie i o taką kwalifikację czynu walczyć (o ile
    > przyznaje się do winy).

    Wielkie dzięki !

    Pozdrawiam.

    Tomek

  • 7. Data: 2004-07-15 16:21:27
    Od: Falkenstein <f...@p...fm>

    Dnia Thu, 15 Jul 2004 18:05:48 +0200, Tomek <m...@w...pl> napisał:

    > Użytkownik "Dredd"

    > Wyceniono na 150 zł. Jednak policja przedstawiła mu zarzuty z kodeksu
    > karnego !

    najwidoczniej policja nie zna owego orzeczenia Sadu Najwyższego.
    Jak sprawa trafi do sądu to byc może sąd przekwalifikuje na wykroczenie.
    Albo nie, bo wcale nie musi się w tej kwestii zgadzać z SN

    --
    Falkenstein
    Sprawiedliwość jest podobno najwyższym dobrem Rzeczypospolitej

  • 8. Data: 2004-07-16 10:23:15
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Dredd pisze:

    > kodeksu
    >
    > W takim razie pozostaje mu podnosić w ramach obrony to, że jest to
    > wg niego wykroczenie i o taką kwalifikację czynu walczyć (o ile
    > przyznaje się do winy).

    Jesli chodzio obrone, to wg mnei podstawa jest, czy MOGL
    i powinien sie domyslac, ze mienie pochodziz kradziezy.

    Boguslaw

  • 9. Data: 2007-02-20 10:13:56
    Od: paw<n...@w...pl>

    Hej odkupiłem od kolegitelefon potem go sprzedałem i wedrował on tak z ręki do
    ręki w sumie miało go 7 osób.teraz dostałem 4 miesiące na 2 lata w zawiasach i
    600zl kare.ale czuje się oszukany i niepotrzebnie się zgodziłem na tą kare czy może
    być sama tylko grzywna?jak zrobic aby nie było zawiasów?gdzie się udać?

    -> http://usenet.pomocprawna.info