  • 1. Data: 2004-09-09 15:36:31
    Temat: odwolanie do prawa unijnego...
    Od: "Andre" <andre_cut_hull@poczta_cut_.pl>

    witam!

    czy jest taka mozliwosc ze jezeli polskie prawo nie zgadza sie w jakims
    aspekcie z unijnym to podczas rozprawy w sadzie moge sie powolywac na unijne
    prawo?

    konkretnie chodzi mi o posiadanie muzyki w formacie mp3. o ile sie nie myle
    Unia mowi ze moge posiadac, sciagac ale nie moge udostepniac, natomiast
    polskie prawo zabrania wszystkich tych czynnosci. czy jezeli zostane
    pociagniety do odpowiedzialnosci karnej to moge sie opierac na prawie
    unijnym?

    pozdrawiam
    Andre

  • 2. Data: 2004-09-09 16:13:57
    Temat: Re: odwolanie do prawa unijnego...
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > aspekcie z unijnym to podczas rozprawy w sadzie moge sie powolywac na unijne
    > prawo?

    No pewnie! Ale na skutek wielki nie licz.

    > konkretnie chodzi mi o posiadanie muzyki w formacie mp3.

    A to jest Prawo od "posiadania muzyki w formacie mp3"?
    Obawiam sie ze to reguluje ustawa o ochronie praw autorskich
    i pokrewnych.

    > czy jezeli zostane pociagniety do odpowiedzialnosci karnej
    > to moge sie opierac na prawie unijnym?

    To ze weszlismy do Unii nie oznacza ze nagle zmienil sie prawny
    porzadek w naszym kraju. Gdyby tak bylo, to mielibysmy gigantyczny
    burdel. Unia wydaje pewne dekrety i rozporzadzenia, jednakze sa
    one wdrazane niezaleznie przez kazdy z krajow czlonkowskich,
    a ich wprowadzanie nie jest raczej obowiazkowe.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 3. Data: 2004-09-09 16:23:29
    Od: "Andre" <andre_cut_hull@poczta_cut_.pl>

    > Unia wydaje pewne dekrety i rozporzadzenia, jednakze sa
    > one wdrazane niezaleznie przez kazdy z krajow czlonkowskich,
    > a ich wprowadzanie nie jest raczej obowiazkowe.

    to nie dazymy do jednolitego systemu prawnego w calej Unii?

    pozdrawiam
    Andre

  • 4. Data: 2004-09-09 16:38:06
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Andre wrote:
    > to nie dazymy do jednolitego systemu prawnego w calej Unii?

    nie

    KG

  • 5. Data: 2004-09-09 16:53:12
    Od: "mr_pope" <m...@N...gazeta.pl>

    Andre <andre_cut_hull@poczta_cut_.pl> napisał(a):

    > to nie dazymy do jednolitego systemu prawnego w calej Unii?
    >

    > pozdrawiam
    > Andre

    Wszystko zależy od rangi aktów prawa stanowionego przez Unię Europejską. Pewne
    akty są wdrażane w zależności od możliwości danego kraju (gospodarczych,
    politycznych, społecznych) inne stanowią prawo obowiązujące bezwzględnie (tzn.
    jednostka ma prawo powoływać się na prawo europejskie nawet bez implementacji
    go w prawo krajowe) a jeszcze inne akty to jedynie zalecenia 'jak być powinno'
    ale bez sankcji za różnice (tak jest z opieką socjalną, a przynajmniej było).

  • 6. Data: 2004-09-09 17:10:14
    Od: "Tomasz" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Andre" :

    > czy jest taka mozliwosc ze jezeli polskie prawo nie zgadza sie w jakims
    > aspekcie z unijnym to podczas rozprawy w sadzie moge sie powolywac na
    unijne
    > prawo?

    Oczywiście. Polskie sądy stosują prawo unii europejskiej i w przypadku
    stwierdzenia niezgodności polskiej ustawy z normami prawa unii europejskiej
    zastosują prawo unii europejskiej. Z kolei jeżeli sąd będzie miał
    wątpliwości co to ustalenia zgodności prawa wewnętrznego z prawem unii
    europejskiej może zwrócić się do ETS z pytaniem prejudycjalnym. Sąd II
    instancji ma obowiązek zwrócić się z takim pytaniem.

    ---
    Pzdr.

    P.S. W polskim porządku prawnym dużo się zmieniło po wejściu do UE.
    P. S 2. Ale czy prawo UE zezwala na ściąganie mp3 - osobiście wątpię.

  • 7. Data: 2004-09-09 17:26:26
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > P. S 2. Ale czy prawo UE zezwala na ściąganie mp3 - osobiście wątpię.

    Wydany przez UE dekret w tym przypadku tyczy sie rowniez
    sciagania i legalizacji oprogramowania "pirackiego", wykorzystywanego
    jedynie na wlasny uzytek.

    Jestes absolutnie pewien ze Polskie sady stosuja prawo UE?

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 8. Data: 2004-09-09 18:01:33
    Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl>

    rezist.com napisał:

    > Wydany przez UE dekret w tym przypadku tyczy sie rowniez
    > sciagania i legalizacji oprogramowania "pirackiego", wykorzystywanego
    > jedynie na wlasny uzytek.

    W kwestii formalnej: w systemie prawnym UE nie ma czegoś takiego jak
    "dekret".

    > Jestes absolutnie pewien ze Polskie sady stosuja prawo UE?

    Tak. Mają taki obowiązek.

    Pozdrawiam
    PWZ

  • 9. Data: 2004-09-09 18:02:03
    Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl>

    Andre napisał:

    > to nie dazymy do jednolitego systemu prawnego w calej Unii?

    Nie.
    Pozdrawiam
    PWZ

  • 10. Data: 2004-09-09 18:48:11
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Thu, 9 Sep 2004 17:36:31 +0200, Andre naskrobał(a):

    > czy jest taka mozliwosc ze jezeli polskie prawo nie zgadza sie w jakims
    > aspekcie z unijnym to podczas rozprawy w sadzie moge sie powolywac na unijne
    > prawo?

    możesz.

    > konkretnie chodzi mi o posiadanie muzyki w formacie mp3. o ile sie nie myle
    > Unia mowi ze moge posiadac, sciagac ale nie moge udostepniac, natomiast
    > polskie prawo zabrania wszystkich tych czynnosci.

    jest dokładnie odwrotnie wiec wystarczy powołać sie na polskie prawo :).

    > czy jezeli zostane
    > pociagniety do odpowiedzialnosci karnej to moge sie opierac na prawie
    > unijnym?

    patrz wyżej.

    --
    United Devices Cancer Research Project