  • 1. Data: 2003-11-20 12:21:50
    Temat: odszkodowanie OC - problem...
    Od: marek <b...@p...fm>

    Witam,

    Mam problem z odzyskaniem odszkodowania z tytulu OC od ubezpieczalni...
    Zaczne od poczatku:
    W wrzesniu mialem kolizje z samochodem ktory ubezpioczony byl w firmie
    Florian. Na miejsce kolizji wezwalismy policje ktora orzekla wine
    prowadzacego samochod volvo (nie ja - ja jechalem fiatem cc).
    Nadmienic nalezy iz kierowca volvo nie byl jego wlascicielem...
    Udalem sie wiec do firmy Samopomoc ktora ma podpisana umowe z firma
    florian w celu likwidacji szkody. Likwidator z samopocy sprawnie sie
    uwinal, podpisalem zgode na propoonowane kwote za naprawe i... i czekam na
    pieniadze od polowy wrzesnia.
    Dzwonilem do samopomcy systematycznie co dwa tygodnie i informowano mnie
    ze wlasciciel ani sprawca nie odpowiadaja na pisam wysylane do nich...
    Udalem sie dzis do samopomocy porozmawiac z kierownikiem i ona
    poinformowal mnie iz powinienem podac wlasciciela somochodu-sprawcy do
    sadu bo oni nic nie moga zrobic!

    Wiec mam pytanie, jak to wyglada z punktu formalnego? Co powinienem
    zrobic? Naciskanie samopomocy nic juz nie da, oni czekaja na odpowiedz
    wlasciciela, a on nie odpowiada. Mam jego dane, mam notatke z policji - co
    mam robic aby odzyskac swoje pieniadze??

    Serdecznie pozdrawiam!
    Marek

  • 2. Data: 2003-11-20 12:35:28
    Temat: Re: odszkodowanie OC - problem...
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "marek" <b...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > wlasciciela, a on nie odpowiada. Mam jego dane, mam notatke z policji - co
    > mam robic aby odzyskac swoje pieniadze??

    Po pierwsze zapytać w ubezpieczalni czy pamiętają o 30 dniowym terminie jaki
    mieli na wypłatę odszkodowania.Zadać drugie pytanie: co Cię obchodzi to że
    ich klient nie chce z nimi rozmawiać. Trzecie pytanie o to czy wiedzą na ile
    wykasuje firmę ubezpieczeniową Twój prawny przedstawiciel i.... skorzystać
    na ich koszt z firmy zajmującej się takimi sprawami.

    Pozdr
    Leszek

  • 3. Data: 2003-11-20 12:42:31
    Od: marek <b...@p...fm>

    On Thu, 20 Nov 2003 13:35:28 +0100, Leszek wrote:

> [...]
    > wykasuje firmę ubezpieczeniową Twój prawny przedstawiciel i.... skorzystać
    > na ich koszt z firmy zajmującej się takimi sprawami.

    Lzej na sercu mi sie robi jak czytam takie rzeczy, ale czy jestes tego
    pewny? Podczas rozmowy z kierownikiem oddzialu powolywal sie on na
    przepisy (cytowal nawet pragrafy z pamieci ;) ) mowiace ze "sprawca ma
    obowiazek usuniecia szkody powstalej z jego winy". Podpisujac umowe z
    firma ubezpieczeniowal zobowiazal sie na wspolprace z nia, a teraz jej
    odmawia. Wiec kierwonik powiedzal ze jedyne wyjscie to podanie go do sadu
    z powodztwa cywilnego...
    Moglbys podac jakas podstawe prawna Twojej tezy?
    Dziekuje za pomoc!!

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2003-11-20 12:46:16
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Lzej na sercu mi sie robi jak czytam takie rzeczy, ale czy jestes tego
    > pewny?

    Gdybym nie był nie pisałbym.

    > Podczas rozmowy z kierownikiem oddzialu powolywal sie on na
    > przepisy (cytowal nawet pragrafy z pamieci ;) ) mowiace ze "sprawca ma
    > obowiazek usuniecia szkody powstalej z jego winy".

    Co Ciebie to obchodzi?

    > Moglbys podac jakas podstawe prawna Twojej tezy?

    OWU lekarstwem na wszystko (w tym temacie);))
    Znajdziesz w sieci.

    Pozdr
    Leszek

  • 5. Data: 2003-11-20 12:54:33
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

> [...]
    > wlasciciela, a on nie odpowiada. Mam jego dane, mam notatke z policji - co
    > mam robic aby odzyskac swoje pieniadze??

    Ciebie nie obchodzi brak kontaktu z wlascicielem. Strona w tym sporze
    jestes ty i firma ubezpieczeniowa. Mieli 30 dni na wyplate
    odszkodowania, teraz ich poinformuj, ze w zwiazku z zwloka maja ci
    wyplacic ta kwote wraz z odsetkami ustawowymi, albo oddajesz sprawe do
    sadu. Ale nie przeciwko sprawcy wypadku, tylko przeciwko
    ubezpieczycielowi poniewaz nie wywiazuje sie ze swojego ustawowego
    obowiazku.

  • 6. Data: 2003-11-20 12:57:57
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "marek" <b...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Moglbys podac jakas podstawe prawna Twojej tezy?

    To nie teza a obowiązujące prawo.

    U S T A W A
    z dnia 22 maja 2003 r.

    o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
    Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

    Art. 14.
    1. Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia
    złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie.
    2. W przypadku, gdyby wyjaśnienie w terminie, o którym mowa w ust. 1,
    okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności zakładu
    ubezpieczeń
    albo wysokości odszkodowania, okazało się niemożliwe, odszkodowanie
    wypłaca
    się w terminie 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej
    staranności
    wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, nie później jednak niż w
    terminie
    90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, chyba że ustalenie
    odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy
    od
    toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. W terminie, o którym
    mowa w
    ust. 1, zakład ubezpieczeń zawiadamia na piśmie uprawnionego o przyczynach
    niemożności zaspokojenia jego roszczeń w całości lub w części, jak również
    przypuszczalnym terminie zajęcia ostatecznego stanowiska względem roszczeń
    uprawnionego, a także wypłaca bezsporną część odszkodowania.

    5. Zakład ubezpieczeń ma obowiązek udostępnić poszkodowanemu lub
    uprawnionemu
    informacje i dokumenty, które miały wpływ na ustalenie odpowiedzialności
    zakładu ubezpieczeń i wysokość odszkodowania. Osoby te mogą żądać
    pisemnego
    potwierdzenia przez zakład ubezpieczeń przekazanych informacji bądź
    umożliwienia wykonania i potwierdzenia przez zakład ubezpieczeń kopii
    udostępnionych dokumentów, przy czym koszty dokonania wymienionych
    czynności
    obciążają osobę, która żąda tych czynności.

    Art. 19.
    1. Poszkodowany w związku ze zdarzeniem objętym umową ubezpieczenia
    obowiązkowego odpowiedzialności cywilnej może dochodzić roszczeń
    bezpośrednio
    od zakładu ubezpieczeń. O zgłoszonym roszczeniu zakład ubezpieczeń
    powiadamia
    niezwłocznie ubezpieczonego.

    A więc do sądu przeciw ubezpieczalni .

    Art. 20.
    1. Powództwo o roszczenie wynikające z umów ubezpieczeń obowiązkowych lub
    obejmujące roszczenia z tytułu tych ubezpieczeń można wytoczyć bądź według
    przepisów o właściwości ogólnej, bądź przed sąd właściwy dla miejsca
    zamieszkania lub siedziby poszkodowanego lub uprawnionego z umowy
    ubezpieczenia.
    2. W postępowaniu sądowym o naprawienie szkody objętej ubezpieczeniem
    obowiązkowym odpowiedzialności cywilnej jest niezbędne przypozwanie
    zakładu
    ubezpieczeń. Zasadę tę stosuje się do Ubezpieczeniowego Funduszu
    Gwarancyjnego i Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

    Pozdr
    Leszek

  • 7. Data: 2003-11-20 13:02:15
    Od: marek <b...@p...fm>

    On Thu, 20 Nov 2003 13:46:16 +0100, Leszek wrote:

    > Użytkownik "marek" <b...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Gdybym nie był nie pisałbym.

    niektorzy nie wyznaja tej regoly, stad maja watpliwosc... ;)

    > Co Ciebie to obchodzi?

    > OWU lekarstwem na wszystko (w tym temacie);))
    > Znajdziesz w sieci.

    ok, poszperam, cos na pewno znajde...

    Thx,
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2003-11-20 13:16:32
    Od: marek <b...@p...fm>

    On Thu, 20 Nov 2003 13:57:57 +0100, Leszek wrote:

> [...]
    >
    > o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
    > Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

    Teraz juz jestem usatysfakcjonowany - stkrotne dzieki!!!!

    Serdecznie pozdrawiam!
    Marek

  • 9. Data: 2003-11-20 18:03:22
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Leszek wrote:
> [...]
    >
    > o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
    > Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

    A od kiedy ta ustawa obowiązuje?

    KG

  • 10. Data: 2003-11-21 01:30:51
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bpice7$nn3$1@topaz.icpnet.pl>, Leszek wrote:
> [...]
    > wykasuje firmę ubezpieczeniową Twój prawny przedstawiciel i.... skorzystać
    > na ich koszt z firmy zajmującej się takimi sprawami.

    I nic na gębe. Wszystko na piśmie za potwierdzeniem odbioru na kopii
    pisma (lub poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). Jak chcesz im
    dać jeszcze szanse a sobie oszczedzic czasu to wyznacz im termin zapłaty
    (z doliczonymi dosetkami). Dopiero jak go oleją to do sądu.

    --
    Marcin