    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odpowiedzialnosc lokatora
    Date: Tue, 23 Dec 2014 09:23:25 +0100

    W dniu 2014-12-23 o 08:44, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Niech zakręci, nie grzeje i się zdziwi, że 0 jednak na rachunku nie
    > dostanie.

    Jasne, że nie będzie, bo rachunek z podzielnika jest oparty na nim na
    przykład w 20%. A 80% rachunku to koszt stały niezależny od tego ile się
    zużywa (co jest logiczne, o czym niżej).

    > A jeszcze bardziej się zdziwi, że tam 0 nie będzie... Przez

    A to już insza inszość, zgodnie z niekończącym się flejmem "co tak
    naprawdę mierzy podzielnik".

    > 2) z montażem podzielników wymieniono zawory w kaloryferach na nowe
    > (więc działające). Np w bloku w którym mieszkam mieszkańcy byli na tyle
    > inteligentni by nie zgodzić się na podzielniki wogóle, ale zgoda była na
    > wymianę zaworów. No i po roku zużycie dla całego bloku spadło, więc i
    > rachunki dla wszystkich zmalały...

    Z podzielnikami spadnięcie rachunków może też wynikać z tego, że
    rzeczywiście mieszkańcy mogą grzać mniej, więc summa summarum koszt
    ogrzania całego budynku będzie mniejszy.

    > Natomiast w blokach, które się zgodziły na instalację podzielników, po
    > czasie, gdy część tylko rozliczała się z podzielników, a część z
    > ryczałtu i teraz wszyscy rozliczają się z podzielników, płaci się
    > więcej, mimo, że tam jest zimniej - odwiedzałem takie osoby -
    > oszczędzają prawie wszyscy - mieszkania niedogrzane i opłaty wyższe. I
    > nic dziwnego - bo koszt obsługi podzielników dochodzi. Więc podzielniki
    > to idiotyczny pomysł dla lokatorów, to dobry pomysł dla firm
    > sprzedających. Tym bardziej, że liczą nie wiadomo co, a i tak ciepło
    > zamówione musi być opłacone.

    Dla szarego mieszkańca zastanawianie się "czy podzielnik liczy uczciwie"
    jest tak absurdalną perspektywą, że już lepiej płacić za całość - swoją
    część ogrzewania całego budynku. I nie dochodzi do takich anomalii, że
    ktoś specjalnie nie grzeje w imię jakichś wyimaginowanych oszczędności
    (a potem powstają wątki o grzybach na ścianie:)

    Ogrzewanie to nie jest dobro, które należy rozpatrywać w kategorii że
    Kowalski spod 9 użył więcej, a Malinowski spod 12 - mniej. Jeśli
    rzeczywiście jest tak, że ktoś ciepło "marnuje", to znaczy że kotłownia
    daje *za dużo* ciepła - ma być go tyle w kaloryferze, aby nie dawać
    pretekstu do siedzenia przy otwartym oknie (są przecież pogodynki
    uzależniające ilość ciepła od temperatury za oknem). A dawanie przez
    podzielniki pretekstu do rzekomych oszczędności (ktoś nie grzeje w
    ogóle, bo nie mieszka, albo mieszka pod kołdrami) daje negatywne skutki
    i dla sąsiadów, i dla budynku jako takiego.

    --
    Liwiusz