  • 1. Data: 2002-02-26 17:54:59
    Temat: nurkowanie - stan prawny w Polsce
    Od: "czatman" <c...@2...pl>

    Na liscie dyskusyjnej pl.rec.nurkowanie mamy takie wątpliwości. Czy Szanowni
    Prawnicy mogą coś dodać?

    Użytkownik <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > witam,
    > mam pytanie,
    > jaka jest obecnie sytuacja prawna dotyczaca nurkowania?
    >
    > piotrek kepkiewicz
    >

    > --

    no wlasnie. wedlug mojej oceny slynne
    "ZARZĄDZENIE PRZEWODNICZACEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I SPORTU
    z dnia 29 czerwca 1985 roku w sprawie uprawiania płetwonurkowania." MP nr 26
    z 85 roku nie ma mocy prawnej.
    Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie art.16 oraz art.52 ust. 4 pkt
    1 lit. b) ustawy z dnia 3 lipca 1984r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 34,
    poz.181). Niestety, ustawa ta została zastapiona przez Ustawe z dnia 18
    stycznia 1996r (Dz.U. nr 25 z 1996r. poz 113). Gdzie w arykule 65 ust 1
    czytamy co nastepuje"
    ***

    Art. 65. 1. Traci moc ustawa z dnia 3 lipca 1984 r. o kulturze fizycznej
    (Dz. U. Nr 34, poz. 181, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i Nr 41, poz. 324, z 1989
    r. Nr 6, poz. 33, Nr 34, poz. 181 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 34,
    poz. 198 i Nr 89, poz. 517).
    2. Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie, nie
    dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy od dnia jej wejścia w życie,
    zachowują moc dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy
    wymienionej w ust. 1, o ile nie są sprzeczne z przepisami niniejszej ustawy.
    ***

    Trzy miesiace minelo jak wół.

    Wyglada na to, ze obowiazuje teraz tylko ZARZĄDZENIE nr 14 / 99
    Sekretarza Generalnego ZG PTTK z dnia 06.01.99r. w sprawie uprawiania
    płetwonurkowania

    Moze sie myle, ale tak wynika z posiadanych przeze mnie informacji
    (Korzystam z LEX'a, wiec zmiany sa raczej rejestrowane)

    Moze sie ktos wypowie wiecej

  • 2. Data: 2002-02-26 20:14:31
    Temat: Re: nurkowanie - stan prawny w Polsce
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "czatman" <c...@2...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Moze sie myle, ale tak wynika z posiadanych przeze mnie informacji
    > (Korzystam z LEX'a, wiec zmiany sa raczej rejestrowane)

    Ja też korzystam z Lexa i oto co m.in.znalazłem:

    1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRÓW ŻEGLUGI, ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ, PRZEMYSŁU
    CIĘŻKIEGO, BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH ORAZ KOMUNIKACJI I
    PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GOSPODARKI WODNEJ
    z dnia 25 stycznia 1965 r.
    w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy nurków.

    2. ZARZĄDZENIE MINISTRA ŻEGLUGIz dnia 28 sierpnia 1965 r.
    w sprawie kwalifikacji zawodowych nurków oraz działalności Komisji
    Kwalifikacyjnej dla Nurków.

  • 3. Data: 2002-02-26 20:37:21
    Od: "jupraw" <j...@p...onet.pl>

    Zarządzenie nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tak stanowi
    Konstytucja RP. Oto fragment:
    Rozdział III
    ŹRÓDŁA PRAWA

    Art. 87.

    1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są:
    Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

    2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze
    działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

    Art. 93.

    1. Uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i ministrów mają
    charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi
    wydającemu te akty.

    2. Zarządzenia są wydawane tylko na podstawie ustawy. Nie mogą one stanowić podstawy
    decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów.

    3. Uchwały i zarządzenia podlegają kontroli co do ich zgodności z powszechnie
    obowiązującym prawem.

    Jupraw

  • 4. Data: 2002-02-27 23:25:13
    Od: "Piotr Skaba" <s...@p...nospam.onet.pl>

    Użytkownik Buker <x...@x...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a5gqv5$lst$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU GOSPODARKI WODNEJ
    > z dnia 25 stycznia 1965 r.
    > w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy nurków.

    Tak, tylko, ze to rozp. nie dotyczy płetwonurkow:

    § 1. Rozporządzenie dotyczy prac wykonywanych przez nurków w
    skafandrze klasycznym, na głębokościach nie przekraczających 60
    metrów.

    > 2. ZARZĄDZENIE MINISTRA ŻEGLUGIz dnia 28 sierpnia 1965 r.
    > w sprawie kwalifikacji zawodowych nurków oraz działalności
    Komisji
    > Kwalifikacyjnej dla Nurków.

    To zarzadzenie wydano na podstawie Konstytucji z '52 a wiec bylo
    wtedy zrodlem.
    Nie jestem pewien jak to ma sie teraz ale wydaje mi sie, ze
    obowiazuje nadal, a wiec nie jest tak jak napisal w innym poscie
    Jupraw. IMO obowiazuje tak samo jak np. obowiazuja dekrety sprzed
    '39 itp. W lexie jest jako akt obowiazujacy, bo przez zaden inny
    nie uchylony.

    A co do ZARZĄDZENIA nr 14 / 99 Sekretarza Generalnego ZG PTTK z
    dnia 06.01.99r. w sprawie uprawiania płetwonurkowania to nie
    udalo mi sie znalezc jakiegos aktu uprawniajacego PTTK do
    regulowania tych spraw.
    Sorry :) Zapytajcie PTTK co jak i dlaczego taki akt wydali.

    --
    Piotr Skaba
    s...@p...onet.pl

    PS Pozdr dla enzo ;)