  • 1. Data: 2002-02-26 15:31:17
    Temat: Zwolnienie z pracy
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Hej
    Mam pewien problem. Brat pracował w restauracji jako kucharz, gdzie został
    zatrudniony zaraz po skończeniu szkoły i praktyk zawodowych. Pracował tam
    niecałe 2 lata (4 umowy na pół etatu na okres pół roku). Został zwolniony w
    czasie trwania czwartej umowy. Szef proponuje mu zwolnienie "za
    porozumieniem stron". I pytanie: jakie są korzyści zwolnienia na takich
    warunkach, a jakie jeżeli zostałby po prostu zwolniony bez takiego
    porozummienia? Chodzi mi o sprawę załatwienia wszystkiego u byłego
    pracodawcy, ale także ewentualnej rejestracji na bezrobociu i generalnie
    wszystkie za i przeciw. Dzięki za wszelką pomoc.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    które mogą cię pokonać. To często popełniana omyłka. Frank Herbert

  • 2. Data: 2002-02-26 16:29:01
    Temat: Re: Zwolnienie z pracy
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 26 Feb 2002 15:31:17 GMT, Budzik
    <b...@p...onet.pl> zakodował:

> [...]
    >niecałe 2 lata (4 umowy na pół etatu na okres pół roku). Został zwolniony w
    >czasie trwania czwartej umowy. Szef proponuje mu zwolnienie "za

    IMO - nie podpisywać.

    Jeżeli jest to umowa na czas określony i nie ma w niej klauzuli o
    możliwości wypowiedzenia, to nie można jej wypowiedzieć, ale...
    jeżeli wszystkie umowy były umowami o pracę na czas określony, albo
    pierwsza z nich na okres próbny (bo 3 umowa na czas określony jest
    umową na czas nieokreślony) to ta umowa działa jak umowa na czas
    nieokreślony.
    Twój brat (jeżeli nie ma w umowie klauzuli o możliwości jej
    wypowiedzenia) może poinformować pracodawcę iż tej umowy nie można
    wypowiedzieć, albo (zgodnie z prawdą), że jest to umowa na czas
    nieokreślony i w takim wypadku ma miesięczny okres wypowiedzenia które
    musi być uzasadnione (a jeżeli jest to likwidacja stanowiska to
    jeszcze należy mu się miesięczna odprawa) i można je zaskarżyć do sądu
    pracy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2002-02-26 17:45:53
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a x...@c...sz napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > pierwsza z nich na okres próbny (bo 3 umowa na czas określony jest
    > umową na czas nieokreślony) to ta umowa działa jak umowa na czas

    A jaka jest wtedy procedura zwolnienia pracownika???
    BTW jesteś pewny że 3 umowa jest już na stałe a nie każda następna po
    trzeciej???

    Będziemy musieli przejrzeć umowy.
    Dzięki za odzew.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    "No bo jest tak: ludzie dzielą się na trzy grupy: tych, którzy umieją
    liczyć i tych, którzy nie umieją." Aneta Baran

  • 4. Data: 2002-02-26 17:49:22
    Od: "Cinek" <m...@h...pl>

    -

    Użytkownik Budzik <b...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:2...@b...poznan.pl...
> [...]
    > zatrudniony zaraz po skończeniu szkoły i praktyk zawodowych. Pracował tam
    > niecałe 2 lata (4 umowy na pół etatu na okres pół roku).

    niż jeden miesiąc od wygaśnięcia poprzedniej?
    bo jeśli tak to od trzeciej umowy powstały skutki prawne jak przy
    umowie na czas nieokreślony. Błędem więć było, że zawrato czwratą bo trzecia
    nie wygasła
    po pół roku i faktycznie brat miał umowę na czas nieokreślony (art.
    25 z ind. 1 kodeksu pracy). powoduje to, że obowiązują całkowicie inne
    zasady!

    Został zwolniony w
    > czasie trwania czwartej umowy. Szef proponuje mu zwolnienie "za
    > porozumieniem stron".

    przesłanki powyżej opisane to pracodawca musi podać przyczyny zwolnienia i
    muszą
    być one uzasadnione! Obowiązuje też termin wypowidzenia (chyba, że
    zwolnienie natychmiastowe na podstawie art. 52 kp) - w Waszym przypadku 1
    miesiąc
    (art. art. 36 kp!) Nie zgadzej się więc na żadne porozumienia!

    I pytanie: jakie są korzyści zwolnienia na takich
    > warunkach, a jakie jeżeli zostałby po prostu zwolniony bez takiego
    > porozummienia?

    przyczyn wypowiedzenia !!!Jeśli brat nie chce tracić pracy to niech się nie
    godzi!
    jeżeli już dostał wypowiedzenie to jeżeli nie minęło 7 dni to niech zaskarży
    do Sądu Pracy - (oczywiście jeżeli nie podano przyczym,a pewnie tak jest i
    wówczas nastąpiło to z naruszeniem prawa!) tak więc może wnosić o
    przywrócenie do pracy lub odszkodowanie - do wyboru (art. art. 44 i dalsze
    kodeksu pracy)

    odopwiedzi i 4 umowa jest jednak na czas określony 9w co jednak wątpie) to
    pracodawca może ją wypowiedzieć tylko w przypadku, gdy możliwość
    wcześniejszego wypowiedzenia (przed jej upływem) w umowie tej wyraźnie
    przewidziano.(obowiązuje dwutygodniowy termin) jeżeli nie przewidziano i
    wypowiedzenie już było to w ciągu 7 dni można ją zaskarżyć i żądać
    odszkodowania za okres jaki został do jej wygaśnięcia, nie dłużej niż za 3
    miesiące (art. 50 par. 3 i 4 kp)

    zasadzie termin zaskarżenia minął i niestety sprawa może być przegrana.
    można jedynie wnosić do Sądu o przywrócenie terminu i czsami Sąd to robi,
    jednakże nie można się powoływać na nieznajomość prawa i że nie wiedziało
    się, iż było to niezgodne z prawem ! ale jeżeli nie było np. pouczenia o
    możliwości zaskarżenia wypowiedzenia do Sądu (musi zawsze być) to może być
    to dobry argument do takiego wniosku, który może poskutkować!

    > --
    > Pozdrawia... Budzik
    > b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516
    >
    > Jeżeli skupisz uwagę tylko na własnej racji, wyzwalasz przeciwne ci siły,
    > które mogą cię pokonać. To często popełniana omyłka. Frank Herbert

    Pozdrawiam i przepraszam za obszerność!!!
    Marcin.

  • 5. Data: 2002-02-26 18:03:55
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 26 Feb 2002, Budzik wrote:

    > BTW jesteś pewny że 3 umowa jest już na stałe a nie każda następna po
    > trzeciej???

    Art. 25.01. Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest
    równoznaczne w skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas
    nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę...

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 6. Data: 2002-02-26 22:56:57
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Tako rzecze m...@h...pl:

    [ciach obszerne wyjasnienie :) ]

    > Pozdrawiam i przepraszam za obszerność!!!

    Dzięki, właśnie o taką odpowiedź mi chodziło.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Przepis na dziecko: 25dag miłości, 25dag namiętności, 2 jajka,
    4 kolana. Ubijać do rana aż powstanie piana. Odstawić na 9 miesięcy
    i kupic wózek dziecięcy. ;-)