    From: "amierzej" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieuczciwy pracodawca - b.długie
    Date: Thu, 10 Jan 2002 09:06:42 +0100
    Sender: a...@f...onet.pl@195.94.207.225

    > ** u mnie w firmie jest. Jest to w regulaminie :)

    to zazdroszcze :)

    > ** otóż podobno ma. poinformowano mnie, że liczą się tylko pełne miesiące
    > których nie było żadnego dnia zwolnienia, i w związku z tym, naliczając
    > chorobowe za marzec, cofnęli się do czasu, kiedy miałam przepracowane
    pełne
    > trzy miesiące bez 1 dnia zwolnienia...
    > czy w takim razie, zrobili to bezprawnie ? i dlaczego ZUS naliczał tak
    samo
    > ? polegał na wyliczeniu pracodawcy, czy powinien sam to naliczać ?

    Hmmm nie lubie przepisow o zasilkach ale podstawa jest naprawde taka -
    ewentualnie ostatnie 12 m-cy jesli wynagrodzenie ulegalo znacznym
    wahaniom... Zadzwon do ZUS i spytaj bo juz sam siebie nie jestem pewien...
    Co do wyliczen to ZUS nie sprawdza zakladu pracy w kazdym przypadku,chyba ze
    robi kontrole.

    > *** a jeśli uda mi się znaleźć pracę na umowę zlecenie, i powrót nie
    będzie
    > możliwy ?

    no to juz Twoja decyzja...

> [...]
    > firmy... oczywiście zachowuje prawo do 1 lub 3 terminu wypowiedzenia, ale
    > nie może przychodzić do pracy. Dostaje jedynie wynagrodzenie za ten okres.
    > Zdarzały się także odszkodowania, ale nie wiem, czy mnie uda się coś
    > osiągnąć.
    > Chyba że faktycznie zagrożę, że odwołam się do Sądu Pracy, o przywrócenie
    do
    > pracy, bo oskarżę ich o zwolnienie z powodu dziecka ... (nie wiem, czy to
    > dobra motywacja, ale kiedyś o czymś takim słyszałam, i podobno SP
    > przychylnie się odnosi do zwalnianych młodych matek)

    Rozwiazanie umowy musi byc na pismie a przez zaklad - z uzasadnieniem. Juz
    sam fakt "zwolnienia na buzie" jest naruszeniem prawa i uzasadnia zadanie
    przywrocenia do pracy lub odszkodowania za wadliwe rozwiazanie umowy. Co do
    ew. odpraw i uzasadnien to na razie jest to zmartwienie pracodawcy - Twoje
    postepowanie i motywacja powinny zalezec od tego jak uzasadni wypowiedzenie
    zaklad pracy (oczywiscie jesli zdecydujesz sie na rozwiazanie konfliktowe i
    oczekiwanie na zwolnienie przez zaklad - zadne tam porozumienia stron).

    > ***nie ma żadnych.
    To bym sie nie przejmowal - pracodawca musialby wykazac szkode spowodowana
    Twoim postepowaniem, a nie jest to proste...

    Pozrawiam
    Adam