    From: "amierzej" <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieuczciwy pracodawca - b.długie
    Date: Tue, 8 Jan 2002 13:37:56 +0100
    Sender: a...@f...onet.pl@195.94.207.225

    Użytkownik "Vega" <V...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:a1da7s$dak$1@news.onet.pl...
    > jestem tu pierwszy raz, więc zacznę od powitania:
    > Witam Wszystkich serdecznie.

    Witam i pozdrawiam rowniez - tez jestem tu pierwszy raz od 98 chyba roku :)
    IMHO troche surowo oceniasz pracodawce, o czym swiadczy:

    > Od lutego dostałam podwyżkę o 210 zł - inflacyjną.
    Nie ma czegos takiego jak nalezna podwyzka inflacyjna - to po prostu wzrost
    wynagrodzenia.

    > Rozgoryczona poszłam od marca 2000 na ciągłe zwolnienie, do końca ciąży.
    > czyli do sierpnia 2000. Zasiłek chorobowy był naliczany od pierwszej mojej
    > pensji, czyli od 2500 (a zarabiałam już 3210). Uzasadniono to tym, że
    miałam
    > w międzyczasie kilka dni chorobowego. 1dzień we wrześniu, 2dni w
    > listopadzie, 3 w grudniu i 4 w lutym.

    Zgodnie z art. 36.1 ustawy oswiadczeniach pienieznych (...) podstawe zasilku
    chorobowego stanowi wynagrodzenie z okresu 6 m-cy poprzedzajacych miesiac
    powstania niezdolnosci, a wiec w Twoim przypadku srednia 09-02. Nie rozumiem
    co ma do tego kilka dni zwolnienia??

    > Mam pretensje do firmy (a dokładnie do Zarządu) że nie byłam dokładnie
    > informowana o kolejnych posunięciach. Gdybym od początku wiedziała, że po
    > przeniesieniu do Y zmieni się Zarząd,

    Fajnie pracowac w Firmie, w ktorej Zarzad informuje pracownikow o zmianach w
    swoim skladzie...

    > Co powinnam zrobić:
    > 1 . złożyć wypowiedzenie z prośbą o rozwiązanie umowy za porozumieniem
    > stron.
    > 2. złożyć wypowiedzenie ze strony pracownika.

    Ja bym tak nie robil. Wocilbym do pracy i czekal na wypowiedzenie przez
    zaklad - jesli byloby z przyczyn likwidacji etatu i tp. - dostalbym
    dodatkowa odprawe. Jesli z przyczyn moich (np zla praca, absencja)
    odwolalbym sie do sadu i uzyskal odszkodowanie w wysokosci wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia...

    > 3. czy dochodzić się sądownie, o wypłacenie nadgodzin, mam listę własnego
    > czasu pracy za 1999 i 2000, możliwe, że udałoby mi się powołać na świadka,
    > byłego pracownika, który mógłby mi to poświadczyć.

    Tego zawsze mozna sprobowac, pamietaj tylko o 3 letnim przedawnieniu...

    Czy firma mogłaby powołać
    > na świadka, osoby obenie pracujące, które mogłyby podważyć moje
    > eznania

    Moglaby - tylko ze jesli przedstawisz wlasnych swiadkow jak piszesz wyzej
    sad zawsze w polskich realiach uwierzy pracownikowi. Zwlaszcza jesli na
    rzecz pracodawcy zeznaja czlonkowie jego zarzadu... Poza tym cala zabawa w
    sadzie pracy jest za darmo (dla pracownika) wiec czemu by nie sprobowac...

    > 4. podać ich złośliwie do PIP, celem sprawdzenia tych uchybień (listy).

    Bez sensu - skonczy sie co najwyzej wystapieniem PIP wzywajacym do usuniecia
    uchybien... Mozna co najwyzej uzyc tego w rokowaniach z pracodawca jako
    straszaka...

    > I jeszcze jedna sprawa. Czy będąc na urlopie wychowawczym mogę podjąć
    pracę
    > na umowę zlecenie, czy umowę o dzieło, nie przerywając tym samym
    > wychowawczego ? czy muszę o podjęciu pracy poinformować pracodawcę ?

    Tak ale jesli wplywa to na mozliwosc dalszego sprawowania osobistej opieki
    nad dzieckiem - rozporzadzenie dot. urlopow wychowawczych:
    § 11. Pracownica jest obowiązana uprzedzić pracodawcę o zamiarze podjęcia w
    czasie urlopu wychowawczego pracy w ramach stosunku pracy lub na innej
    podstawie albo działalności zarobkowej, a także innych zajęć, jeżeli mogą
    one mieć wpływ na możliwość dalszego sprawowania osobistej opieki nad
    dzieckiem lub zakres sprawowania tej opieki.
    Niezaleznie od tego dochody maja wplyw na prawo do zasilku wychowawczego -
    jesli go otrzymujesz.

    > umowie o pracę jest paragraf, że muszę informować o zamiarze podjęcia
    > dodatkowego zatrudnienia, więc pewnie obejmuje to także zatrudnienie
    podczas
    > urlopu wychowawczego...

    Niekoniecznie, okres urlopu wychowawczego to zawieszenie stosunku pracy i
    zawsze mozna stwierdzic ze ratio legis (sens prawny) takiego zapisu umownego
    to niepogarszanie Twojej dyspozycyjnosci podczas pracy, ktorej w okresie
    urlopu nie swiadczysz. Poza tym jakie sankcje sa w umowie przy
    niedopelnieniu tego obowiazku?
    Inaczej bedzie jesli taki zapis wynika z zakazu konkurencji - w tym
    przypadku jesli zatrudnienie dot. mialoby podmiotu objetego zakazem
    radzilbym sie zastosowac...

    > Z pozdrowieniami,
    > Kaśka

    Również pozdrawiam