  • 1. Data: 2004-03-29 08:56:51
    Temat: napastnicy a obrona
    Od: "grem" <g...@p...onet.pl>

    Witam!
    Mam pyt dot. obrony własnej:
    Kiedy chce mnie zaatakować (bądź atakuje) dwóch niuzbrojonych napastników, czy
    w obronie mogę posłuzyć się np pałką, kijem itp.? Jak się ma to do jednego
    nieuzbrojonego napastnika?
    Oczywiście obrona tym narzędziem nie niała by na celu pozbawienie życia, ale
    inne obrażenia urazy/złamanie np nogi mogło by wejść w grę, wszak w chwili
    stresu trudno jest przecież precyzyjnie wyważyć siłę ew. ciosu
    Pozdr.
    grem

  • 2. Data: 2004-03-29 09:33:09
    Temat: Re: napastnicy a obrona
    Od: "ag" <o...@g...pl>

    Użytkownik "grem" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > inne obrażenia urazy/złamanie np nogi mogło by wejść w grę, wszak w chwili
    > stresu trudno jest przecież precyzyjnie wyważyć siłę ew. ciosu

    w sytacji stresowej nie zastanawiaj się - lepiej być winnym niż martwym....

    opyros

  • 3. Data: 2004-03-29 10:17:25
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > w sytacji stresowej nie zastanawiaj się - lepiej być winnym niż martwym....

    No nie wiem czy lepiej od razu stracic zycie czy isc na 10 lat do pudla
    i miec "przej*****" przez reszte zycia ...

  • 4. Data: 2004-03-29 10:21:51
    Od: "grem" <g...@p...onet.pl>

    > No nie wiem czy lepiej od razu stracic zycie czy isc na 10 lat do pudla
    > i miec "przej*****" przez reszte zycia ...

    No właśnie ... o to chodzi. Co Zroboć mając świadomośc sankcji?

  • 5. Data: 2004-03-29 10:55:50
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "ag" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

    > w sytacji stresowej nie zastanawiaj się - lepiej być winnym niż
    martwym....

    Niekoniecznie winnym.
    W warunkach stressu, w obronie wlasnej - mozna
    zadzialac "skuteczniej" niz grozace niebezpieczenstwo.

    WOJSAL

  • 6. Data: 2004-03-29 10:57:23
    Od: "szerszen" <w...@s...pl>

    > No właśnie ... o to chodzi. Co Zroboć mając świadomośc sankcji?

    bronic sie, o konsekwencje bedziesz sie martwil pozniej

  • 7. Data: 2004-03-29 12:23:12
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

> [...]
    > inne obrażenia urazy/złamanie np nogi mogło by wejść w grę, wszak w chwili
    > stresu trudno jest przecież precyzyjnie wyważyć siłę ew. ciosu

    Bojka to nie matematyka. Opis jest zbyt niedokladny, by mozna bylo
    precyzyjnie odpowiedziec. Jesli np. atakuje Cie dwoch nieuzbrojonych
    dzieciakow, a Ty masz 190 wzrostu i 120 wagi to na pewno nie mozesz posluzyc
    sie palka...

    Obrona powinna byc proporcjonalna do ataku. Przekroczenie granic obrony
    koniecznej to temat wielokrotnie walkowany na roznych forach prawniczych.
    Jest tez mnostwo orzeczen sadowych, w tym Sadu Najwyzszego. Poczytaj sobie,
    to bedziesz wiedzial.
    Nie ma sensownej odpowiedzi na tak fatalnie sformulowane pytanie.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 8. Data: 2004-03-29 13:23:05
    Od: "szerszen" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości

    > Nie ma sensownej odpowiedzi na tak fatalnie sformulowane pytanie.

    nie bylo by pytania gdyby nie debilny zapis o przekraczaniu obrony
    koniecznej, to jest tak samo chore sformulowanie jak czasowy zabor mienia
    ktory (mam nadzieje ze juz nie istnieje) funkcjonowla swojego czasu w polsce

    jesli ktos na mnie napada, w celu pobicia, kradzierzy (u kobiet gwaltu) itp
    musi liczyc sie z tym ze to moze byc ostnia rzecz jaka w zyciu zrobi i nie
    wazne jest czy ma 190cm, czy 120cm, czy ma noz, pistolet, czy gole rece,
    musi wiedziec ze dokonujac takigo czyny na wlasne zyczenie wychodzi poza
    prawo i mozna go bekarnie eksterminowac jako nikomu niepotrzebnego smiecia

    a rozpatrywanie pozniej na sali sadowej, to czy mozna bylo uniknac takiego
    dzialania, zastosowac mniejsza sile, lub inny przedmiot, lub niestosowac go
    wogole, jest pieprzeniem w bambus i oznacza tylko i wylacznie ze zaden z
    tych pacanow nie ma pojecia o czym mowi, ze nigdy nie znalazl sie w takiej
    sytuacji ufff

    ale siem unioslem, ale dla mnie to super chory zapis

  • 9. Data: 2004-03-29 18:22:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "grem" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Orzecznictwo w tym zakresie jest bardzo bogate. Generalnie obecnie linia
    orzekania idzie w kierunku sankcjonowania w obronie koniecznej wszystkiego
    tego, co nie jest oczywistym jej przekroczeniem. A więc jak zostaniesz
    zaatakowany przez dwóch nieuzbrojonych napastników, to możesz użyć do
    swojej obrony nie tylko pałki, ale nawet i ostrej broni. Warunek, że
    będziesz starał się im wyrządzić najmniejszą krzywdę z możliwych, czyli
    nie wypalisz napastnikowi w środek głowy w sytuacji, gdy spokojnie
    wystarczyło przestrzelenie nogi. Napad, to nie pojedynek honorowy, gdzie
    obydwie strony używają jednakowej broni.

    W rzeczywistości wiele zależy później od ustalenia przebiegu samego
    zajścia. To, ze napastnicy są nieuzbrojeni nie oznacza, że za chwilę jeden
    z nich nie podniesie kamienia z ziemi. Pałka wydaje mi się narzędziem jak
    najbardziej uzasadnionym do odparcia takiej napaści. W sumie
    prawdopodobieństwo ciężkiego uszkodzenia ciała jest mimo wszystko
    stosunkowo niewielkie.

    By to mogło zostać za obronę konieczną, ważnym jest, byś:

    - nie sprowokował ich napaści;

    - nie zaczął ich walić tą pałką, zanim ich zamiary nie staną się
    oczywiste - nie musisz czekać na pierwszy policzek, ale zapytanie o ogień,
    to za mało, by zdzielić pytającego w głowę;

    - nie bił napastnika po tym, jak ten już został wyeliminowany z walki -
    często się to zdarza, że ofiara w ferworze walki przywali napastnikowi
    kilka razy już wówczas, gdy tamten został obezwładniony i nie ma
    możliwości kontynuowania wali.

  • 10. Data: 2004-03-29 19:59:28
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "szerszen" <w...@s...pl> napisał w wiadomości

    > to jest tak samo chore sformulowanie jak czasowy zabor mienia
    > ktory (mam nadzieje ze juz nie istnieje) funkcjonowla swojego czasu w
    polsce

    Istnieje - art. 289 kk.