  • 1. Data: 2004-07-11 10:19:26
    Temat: na jakiej podstawie prawnej zwolnić pracownika??
    Od: "maro" <m...@p...com>

    witam grupowiczów

    Mam pytanko może do kogoś kto się dobrze orientuje w prawie pracy. Mój
    ojciec chce przejść na świadczenie przedemerytalne na tzw. starych zasadach,
    które obowiązują do końca lipca jako, że spełnia wszystkie wymagania, a
    pracodawca i tak się chce go pozbyć bo niedługo wejdzie w taki wiek, że na 2
    lata przed emeryturą nie będzie go mógł zwolnić. Problem polega na tym, że
    nie wie jaki tytuł prawny ma wpisać pracodawca przy uzasadnieniu zwolnienia.
    Dokładnie nie pamietam, ale aby uzyskać prawo do świadczenia to powinno
    być, że zwolnienie następuje "z winy pracodawcy", czy "w wyniku likwidacji
    stanowiska" wraz z odniesieniem do konkretnego paragrafu w kodeksie pracy.
    Niestety w naszym przypadku pracodawcą jest mała firma, której nie
    obowiązują te przepisy tylko zwykłe przepisy kodeksu cywilnego bo firam nie
    zatrudnia wymaganego limitu pracowników. Niestety w kodeksie cywilnym nie ma
    paragrafu odnoszącego się do tego typu zwolnień. Pytanie brzmi jaki paragraf
    w tej sytuacji powinien wpisać do zwolnienia pracodawca zwalniając
    pracownika, aby ten mógł dostać świadczenie przedemerytalne??

    --
    z góry dzięki za pomoc
    pozdrawiam maro

  • 2. Data: 2004-07-11 16:59:50
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "maro" <m...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > w tej sytuacji powinien wpisać do zwolnienia pracodawca zwalniając
    > pracownika, aby ten mógł dostać świadczenie przedemerytalne??

    może zajrzyj do Ustawy o szczególnych warunkach zwalniania pracowników z
    przuyczyn nie dot. pracowników (jakoś tak brzmi.)

    b.

  • 3. Data: 2004-07-11 19:25:30
    Od: Kasia<a...@w...pl>

> [...]
    > w tej sytuacji powinien wpisać do zwolnienia pracodawca zwalniając
    > pracownika, aby ten mógł dostać świadczenie przedemerytalne??

    W kodeksie cywilnym nie ma przepisów dotyczących zwolnień, w tym
    przypadku nei ma on zastosowania. Rozróżnienie o którym piszesz
    odnoszace sie do rozmiaru pracodawcy istnieje (mniej lub więcej niż 20
    pracowników) ale chodzi tu o stosowanie przepisów ustawy o
    szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy
    z przyczyn niedotyczących pracowników-gdy zaklad pracy zatrudnia
    wiecej niż 20, gdy mniej to stosuje sie przepisy kodeksu pracy (a nie
    kodeksu cywilnego)-czyli w przypadku zakladu Twojego taty.
    Uzyskanie prawa do swiadczenia przedemerytalnego musi nastapic
    zgodnie z przepisami wspomnianych wyzej ustaw,ale podanie
    przyczyny nie jest rownoznaczne ze wskazaniem paragrafu kodeksu.
    Pracodawaca wypowiadajac umowe Twojemu tacie jest obowiazany
    podac przyczyne wypowiedzenia (art.30 par.4).Taka przyczyna moze
    byc wlasnie likwidacja stanowiska albo przyczyny
    ekonomiczne,organizacyjne,produkcyjne-i jeden z takich powodow
    moglby pracodawca podac w wypowiedzeniu i to bylaby przyczyna
    wymagana przez ustawe o swiadczeniach przedemerytalnych do
    nabycia prawa do tego swiadczenia.(uznawana za wypowiedzenie "z
    winy pracodawcy")

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-07-11 20:00:03
    Od: "maro" <m...@p...com>

> [...]
    > winy pracodawcy")

    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO

    dzieki za pomoc i obszerne wyjaśnienia:)
    --
    pozdrawiam maro