  • 1. Data: 2004-12-10 13:20:04
    Temat: mieszkanie kwaterunkowe
    Od: "Marek" <m...@p...pl>

    Proszę o pomoc. Niestety urzędnicy, którzy powinni być obeznani z tematem
    nie potrafili udzielić mi informacji.
    Czy po wykupie mieszkania kwaterunkowego, przez głownego najemcę za 10%
    wartości (oferta gminy), moze on to mieszkanie od razu sprzedać bez
    konieczności dopłąty 90%??? Czy kwestia ta jest regulowana przez ustawę, czy
    jest to określane przez gminę, spółdzielnie czy jeszcze jakiś inny organ???

    Marek

  • 2. Data: 2004-12-10 13:25:51
    Temat: Re: mieszkanie kwaterunkowe
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Marek wrote:
    > Czy po wykupie mieszkania kwaterunkowego, przez głownego najemcę za 10%
    > wartości (oferta gminy), moze on to mieszkanie od razu sprzedać bez
    > konieczności dopłąty 90%???
    Sprawdź podstawę prawną, na której opiera się gmina sprzedając
    mieszkania z bonifikatą. Może to być np. uchwała rady gminy - i tam
    znajdziesz prawdopodobnie odpowiedź. Jeśli nie zawarli warunków dot.
    nabywcy - możesz zrobić z mieszkaniem co chcesz.

    > Czy kwestia ta jest regulowana przez ustawę, czy
    > jest to określane przez gminę, spółdzielnie czy jeszcze jakiś inny organ???

    Jak kwaterunek - to gmina.
    Fonon

  • 3. Data: 2004-12-10 14:59:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Piotr Fonon wrote:

> [...]
    > znajdziesz prawdopodobnie odpowiedź. Jeśli nie zawarli warunków dot.
    > nabywcy - możesz zrobić z mieszkaniem co chcesz.

    Z tego co wiem to od niedawna to się zmieniło i konieczność zwrotu
    dopłaty wynika wprost z ustawy, a nie z umowy.

  • 4. Data: 2004-12-10 21:16:17
    Od: Fonon <f...@p...onet.pl>

    jureq wrote:
    > Z tego co wiem to od niedawna to się zmieniło i konieczność zwrotu
    > dopłaty wynika wprost z ustawy, a nie z umowy.
    Jeśli w umowie nie ma takiego zastrzeżenia, to już problem gminy, a nie
    nabywcy lokalu.
    Fonon

  • 5. Data: 2004-12-11 16:40:57
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    In news:cpc850$s83$1@h1.uw.edu.pl,
    Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > znajdziesz prawdopodobnie odpowiedź. Jeśli nie zawarli warunków dot.
    > nabywcy - możesz zrobić z mieszkaniem co chcesz.

    Jest jeszcze ustawa o gospodarce nieruchomościami, która mówi o konieczności
    zwrotu bonifikaty.

    Pozdrawiam
    Tatiana
    --
    Dusz obojętnych nie chce ani niebo, ani piekło
    /Dante Alighieri/

  • 6. Data: 2004-12-13 13:25:04
    Od: "MT" <m...@i...net.pl>

    > Jest jeszcze ustawa o gospodarce nieruchomościami, która mówi o
    konieczności
    > zwrotu bonifikaty.

    Mam inne pytanie z tej materii.
    Nie chodzi o sprzedaz, tylko np. o zamiane.
    Powiedzmy ze z sasiadem z tego samego
    budynku (sasiad ma rowniez wykupione).
    Ja mam wieksze, on ma mniejsze, roznica 1 pokoju.
    Chcemy sie zamienic, z doplata dla mnie.
    Czy to tez podchodzi pod ta sama ustawe, a co za tym
    idzie, trzeba zwrocic bonifikate?
    Z gory dzieki za odpowiedz.
    --
    Maciek

  • 7. Data: 2004-12-13 23:45:13
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    In news:cpk57c$8cv$1@serwer.infinity.net.pl,
    MT <m...@i...net.pl> napisał/a:

> [...]
    > Ja mam wieksze, on ma mniejsze, roznica 1 pokoju.
    > Chcemy sie zamienic, z doplata dla mnie.
    > Czy to tez podchodzi pod ta sama ustawe, a co za tym

    Art. 68 ustawy o gospodarce nieruchomościami mówi o bonifikatach i mówi tak:
    ust. 1. Właściwy organ może udxzielić bonifikaty...
    ust. 2. Jeżeli nabywca nieruchomości zbył nieruchomość [...] w przypadku
    nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny przed upływem 5 lat, jest
    zobowiązany do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifokacie po jej
    waloryzacji. Zwrot następuje na żądanie organu.
    ust 2a. Przepisu ust. 2 nie stosuje sie w przypadku zbycia:
    1) na rzecz osoby bliskiej.
    2) nieważne w tym przypadku

    z kolei art 4 ust. 3b mówi co to zbywaniie - dokonywanie czynności
    prawnych, na podstawie których przeniesienie własności nieruchomości.

    Oznacza to ni mniej ni więcej tyle, że każde przeniesienie własności - czy
    darowizna, czy sprzedaż, czy zamiana podpada pod zbycie.

    Dodatkowo niepokojący jest fakt, że ustawodawca nie okreslił w jakim
    terminie gmina może wzrócić sie o zwrot bonifikaty, która jest
    _waloryzowana_.

    Czyli jedyny sposób, to zbycie na rzecz osoby bliskiej - katalog tych osób
    tez zawiera ustawa.
    Odpowiadam od razu na pytanie, które zadawane jest w takiej sytuacji
    najczęsciej - czy nowy właściciel (ta osoba bliska) jak sprzeda następnego
    dnia czy zwraca bonifikatę. Odpowiedź brzmi - NIE, bo on nie dostał żadnej
    bonifikaty.

    Pozdrawiam
    Tatiana
    --
    Myślę, że w pewnym wieku nasze piękno nosimy już tylko wewnątrz siebie
    i że uzewnętrznia się ono dopiero wtedy, kiedy je w nas poruszy miłość

  • 8. Data: 2004-12-15 11:44:42
    Od: "Marek" <m...@p...pl>

    Dzięki

    No właśnie zagadką jest część punktu 2 (Zwrot następuje na żądanie organu.)
    Czy to znaczy że każda gmina sama sobie ustala politykę w tej kwestii? Czy
    jest tak zę np. w Gdańsku można sprzedać a w Toruniu nie? I czy może być
    tak, że teraz można sprzedać, ktoś sprzeda a potem nagle gmina sobie zmieni
    podejście i zarząda zwrotu?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 9. Data: 2004-12-15 14:54:23
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest tak zę np. w Gdańsku można sprzedać a w Toruniu nie? I czy może być
    > tak, że teraz można sprzedać, ktoś sprzeda a potem nagle gmina sobie

    Jeszcze raz:

[...]

    Nabywca jest zobowiązany do zwrotu bonifikaty.

    Zwrot następuje na żądanie organu.

    Zwracasz bonifikatę na żadanie organu a nie np. po trzydziestu dniach od
    czegoś tam. Gmina musi wystąpić o zwrot, bo nad nią siedzi RIO i gmina nie
    możeniegospodarnie rządzić swoją kasą.

    PS. Odpowiadaj _pod_ cytatem

    Pozdrawiam
    Tatiana

  • 10. Data: 2004-12-16 13:37:24
    Od: "Marek" <m...@p...pl>

    Bardzo dziękuję. Tak dociekliwie pytam, ponieważ jakiś miesiąc temu czytałem
    artykuł w którym przedstawiciel jakiejś gminy mówił, że nie stosują żadnych
    obostrzeń i pozwalają dowolnie sprzedawać takie mieszkania. Coś się zmieniło
    niedawno?