  • 1. Data: 2004-12-10 12:27:05
    Temat: Zobowiązanie - jak długo ważne? Jak wyegzekwować?
    Od: Fryzjer <r...@g...noSpam.pl>

    Witam,

    Mam taki problem.

    Moja mama ma zobowiązanie spisane u notariusza w którym mój ojciec
    zobowiązuje się zapłacić kwotę 7,500zł do dnia 30 czerwca 2002r.
    Zobowiązanie było spisane u notariusza 31.12.2001r. Zapłata nastąpi
    bezpośrednio do rąk (imie nazwisko mojej mamy).
    Zobowiązanie do dnia dzisiejszego nie zostało uregulowane (zapłacone)
    W związku z tym mam kilka pytań.

    Do kiedy można się domagać spłaty zobowiązania? Tzn, czy jest jakiś termin
    np. 3 lata po którym zobowiązanie wygasa?

    Jak można wyegzekwować zobowiązania? Trzeba założyć sprawe w sądzie, czy
    można iść bezpośrednio do komornika?

    Czy moja mama może napisać mi upoważnienie do odbioru (przelewu na konto)
    tych pieniędzy? Czy musi być to upoważnienie notarialne?

    Wiem, że nie powinienem się wtrącać w sprawy rodziców, ale ojciec właśnie
    sprzedał dwa mieszkania (swoje i po rodzicach) łącznie około 200tyś zł a
    pieniędzy oddać nie ma zamiaru. Prosiłbym o wypowiedź ludzi zorientowanych
    w temacie.

    Pozdrawiam,
    --
    ::Fryzjer :GG-6154183: e-mail: http://tinyurl.com/5no8m :Wrocław::
    "Inteligentni ludzie są często zmuszani do picia, by bezkonfliktowo

  • 2. Data: 2004-12-10 13:56:19
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > np. 3 lata po którym zobowiązanie wygasa?
    >
    > Jak można wyegzekwować zobowiązania? Trzeba założyć sprawe w sądzie, czy

    Wszystko zalezy od tego czy za tym abstrakcyjnym zobowiazaniem istnieje
    jakis stosunek prawny z ktorego ono wynika, tzn. jezeli przykladowo ojciec
    winny jest za alimenty to beda 3 lata itp. A tak poza tym, jezeli to to
    takie suche zobowiazanie, abstrakcyjne i nie zwiazane z zadna przyczyna
    prawna to taka umowa moze byc nie wazna jako pozbawiona tzw. causy. Co
    innego gdyby twoja mama miala weksel.

    A co do egzekucji to podajesz za malo danych. Gdyby bowiem w akcie bylo
    oswiadzczenie dluznika ze bezwarunkowo poddaje sie egzekucji to nie trzeba
    wyroku sadu i tylko trzeba sie zwrocic do sadu o nadanie klauzuli
    wykonalnosci co zajmuje tydzien.

    ...ale powtarzam i tak musi byc w akcie ujete z jakiego stosunku prawnego
    wynika obowiazek zaplaty.

    Konrad