    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kilka pytań o weksle
    Date: Wed, 20 Sep 2006 22:19:25 +0200

    m...@g...com napisał(a):
    > Zastanawia mnie kilka spraw odnośnie weksli:
    >
    > 1. czy weksel jest sam w sobie zobowiązaniem, czy zawsze do weksla musi
    > istnieć jakieś zobowiązanie a weksel tylko znacznie upraszcza egzekucję
    > tego zobowiązania?

    Generalnie weksel jest zobowiązaniem samoistnym. Oznacza to, że nawet
    jeśli nie istaniało zobowiązanie, które by weksel zabezpieczał, to jest
    on ważny, oczywiście jeśli wystawienie weksla i jego wręczenie miało na
    celu powstanie zobowiązania wekslowego.

    Na przykład nie ma przeszkód, aby osoba A wręczyła osobie B weksel na
    1000, mimo że faktycznie nie istniał żaden powód ku temu. Podobnie jak
    osoba A mogłaby dać osobie B 1000zł w gotówce. Jeśli wystawiając i
    wręczając weksel osoba A miała na celu powstanie zobowiązania z weksla,
    to nic nie stoi na przeszkodzie, aby uznać taki weksel za ważny, pomimo
    że nie było w rzeczywistości zobowiązania, które by ten weksel zabezpieczał.

    > Tzn, chodzi o to czy jeżeli ktoś jest w posiadaniu weksla wystawionego
    > przeze mnie na kwotę 1000zł, weksel nie posiada klauzuli wekslowej, nie
    > płaciłem tym wekslem za nic jemu, po prostu np. wywiało mi za okno weksel
    > który właśnie wystawiałem, nie zdążyłem wpisać na czyją rzecz jest ten
    > weksel, ten ktoś wpisał siebie. Wiem że muszę taki weksel spłacić, ale czy
    > mogę potem dochodzić od tego kogoś tych pieniędzy np. na podstawie
    > bezpodstawnego wzbogacenia, czy też weksel jest wystarczającą podstawą?

    Istnieją dwie teorie wekslowe - kreacyjna i emisyjna. Według tej
    pierwszej już samo wystawienie weksla jest zobowiązaniem. Według drugiej
    - wystawienie i wręczenie rodzi dopiero skutki. Przykładowo: jeśli
    wystawię weksle, położę je na stole, a wiatr wywieje mi je za okno, to
    zgodnie z teorią kreacyjną - powstało ważne zobowiązanie. Zgodnie z
    teorią emisyjną - nie, ponieważ doszło do wręczenia weksla z zamiarem
    zaciągnięcia zobowiązania.

    Zgodnie z emisyjną teorią weksli - możesz dochodzić na podstawie
    bezpodstawnego wzbogacenia, ponieważ zgodnie z nią do powstania
    zobowiązania wekslowego potrzebne jest:
    - wystawienie weksle
    - wręczenie weksla

    Powstaje tylko praktyczny problem udowodnienia tego hipotetycznego
    wywiania weksla.

    > 2. Czy wręczenie komuś weksla który jest związany z jakimś zobowiązaniem,
    > jest już zapłaceniem za to zobowiązanie, czy dopiero zapłacenie weksla nim
    > jest?. Tzn. załóżmy że pożyczyłem komuś 1000zł, ten ktoś mi wystawił weksel
    > płatny 1 listopada. Ten ktoś ma dowód na to że taki weksel mi wystawił.
    >
    > Teraz mi ten weksel się zniszczył, ten ktoś o tym się dowiaduje. Czy nadal
    > mi wisi 1000zł za pożyczkę, czy też za pożyczkę mi tego 1000zł nie wisi,
    > tylko wisiałby mi za weksel, gdybym go miał?

    Wisi Ci nadal 1000zł za weksel, który uległ zniszczeniu. A Ty, jako
    posiadacz, możesz wystąpić do sądu o jego umorzenie. Po wyroku
    umarzającym weksel możesz na podstawie tego postanowienia dochodzić
    roszczenia tak jak z pierwotnego weksla.

    > 3. obowiązkową informacją na wekslu jest gdzie ono jest płatne. Powiedzmy że
    > przyjmuję od kogoś weksel płatny za rok, ale jako że przeprowadzam się raz
    > na 3 miesiące, nie mogę przewidzieć jaki będzie mój adres za rok, a
    > wpisanie obecnego adresu lub wogóle jakiegokolwiek konkretnego adresu
    > byłoby szalenie niepraktyczne, bo mogę być na drugiej stronie kuli
    > ziemskiej. Czy jest możliwość żeby weksel był płatny np. na rachunek
    > bankowy?. Jak w takich sytacjach się postępuje?

    Nie ma obowiązku podawania na wekslu adresu miejsca płatności.

    Generalnie weksel powinien być przedstawiony w miejscu zamieszkania
    wystawcy. W miejscu płatności w praktyce wpisuje się miasto (płatny w
    Warszawie). Poza tym nie jest to informacja obowiązkowa (art. 2 W braku
    osobnego oznaczenia, miejsce, wymienione obok nazwiska trasata, uważa
    się za miejsce płatności, a także za miejsce zamieszkania trasata.)

    Teoretycznie weksel może być płatny NA rachunek bankowy - ale co to
    oznacza? Iż ktokolwiek weksel by posiadał, może domagać się zapłaty na
    rachunek remitenta - trochę dziwna sytuacja.

    Dlatego w praktyce stosuje się numer rachunku Z KTÓREGO ma nastąpić
    zapłata, czyli rachunek wystawcy. Bank (wraz z podanym numerem konta)
    jest domicyliatem, czyli osobą trzecią, która jest zobowiązana zapłacić
    za weksel. Weksel posiada wtedy domicyliata (płatny wBanku Pekao SA IV
    oddział w Warszawie, nr konta...). Banki mają w swoich usługach inkaso
    weksla, czyli przesłanie go do oddziału, który ma zapłacić i pobranie
    pieniędzy. Jest to usługa płatna dla posiadacza weksla.

    Jako domicyliata można również oznaczyć dowolnie inną osobę (np.
    kolegę, kogoś z rodziny itp.). Posiadacz zwraca sie do niego o zapłatę,
    która jest dokonywana z dostarczonych przez wystawcę środków.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz