  • Data: 2006-09-23 21:58:51
    Temat: Re: kilka pytań o weksle
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 23 Sep 2006, Liwiusz wrote:

    > Nie można prawnie zmuszać dłużnika, by poszukiwał swego weksla gdzie
    > indziej, niż w miejscu płatności. Opierając się na tym, należy stwierdzić,
    > że otrzymanie przez dłużnika 'wezwania do zapłaty' jest z prawnego punktu
    > widzenia zupełnie obojętne i niewykupienie przez niego weksla, który mu
    > w miejscu płatności przedstawiony nie został, żadnych skutków prawnych za sobą
    > pociągać nie może,

    Moment, moment.
    Bez protestu ;) łykam sprostowanie co do sprecyzowania "miejsca zapłaty"
    i "miejsca płatności". A tak wKF: tylko "miejsce prowadzenia DG" wychyla
    się z tego sprostowania, bo siedziba jest również nazwą miejscowości
    a nie adresem :)
    Dziękuję za upomnienie.
    Skupmy się jednak na tym drugim.
    Mówimy o wekslu in blanco, takim w którym blanko polega na niewypełnieniu
    właśnie miejsca płatności.
    Oczywiście nie dyskutuję nad tym co się dzieje jeśli to pole nie
    jest wypełnione i przyjmuje się "defaulty" z ustawy.
    Czy dłużnik (powiedzmy: zobowiazany z weksla) może tam wpisać inny
    adres niż swoje miejce zamieszkania? - może, prawda?
    No to IMO równie dobrze może to zrobić posiadacz weksla in blanco!

    Oczywistym jest że wpisanie NA WEKSLU klauzuli ustalającej kilka
    miejsc zapłaty lub płatności (a wybierz sobie ;)) unieważnia
    weksel jako weksel.
    Ale co ma stać na przeszkodzie, że strony *umówiły się* jakie miejsca
    wolno wpisać w puste pole - skoro zostawia się je puste po to żeby
    uprawniony z weksla mógł tam wpisać coś czego NIE wiadomo przy
    wystawianiu weksla?

    > ani tym bardziej nie może narażać dłużnika na
    > jakiekolwiekbądź koszta.

    Ale przecież dłużnik bardzo o to prosi, jak daje weksel in blanco ;)

    > Zazwyczaj wystawiający weksel ma swoją siedzibę (miejsce zamieszkania, czy
    > prowadzenia firmy). Jeśli nie czekał tam w dniu wykupu weksla z pieniędzmi,
    > należy uznać, że odmówił zapłaty za weksel.

    Ale dobrowolnie może powiedzieć że będzie z tymi pieniędzmi w mieście
    250 km oddalonym od swojego m-ca zamieszkania?

    > czyli przynajmniej "pocałować klamkę" jego mieszkania, lub spotkać go
    > osobiście (na dworcu :).

    A to rozumiem :) - co jeśli jednak zapisze na wekslu "w restauracji
    Kolorowa ul xyz 15"??

    > W praktyce sądy nie badają raczej, czy weksel był przedstawiony do
    > zapłaty, tylko wydają nakaz, zwłaszcza że w przypadku, gdy obie strony są
    > nieprzedsiębiorcami, nie potrzeba nawet pisemnego wezwania do zapłaty.

    Też dobrze wiedzieć :)

    > Odnośnie zlinkowanej deklaracji:
    >
    > - Nie znalazłem tam informacji o wpisaniu dokładnego miejsca płatności, a
    > jedynie "2. W każdym przypadku weksel będzie płatny w Warszawie" - podałeś
    > zły link?

    Nie. Chodziło o to że jest zapisane "w Warszawie" - czyli bez względu
    na to gdzie ma siedzibę wystawca weksla.

    > - Nie ma miejsca na podpis remitenta - czyli nie może być ona dowodem

    No to ładnie podsumowałeś kancelarię :)

    > sądzie - remitent może się wyprzeć tej deklaracji, a wystawca nie udowodni,
    > że deklaracja istniała przed wręczeniem weksla, zwłaszcza że "3. Deklaracja
    > została sporządzona w jednym egzemplarzu"

    Przyznam, że nie zwróciłem uwagi na tej "jeden egzemplarz", co przy
    umowie rzeczywiscie ciekawie brzmi :]

    pzdr, Gotfryd