  • Data: 2006-09-25 19:37:20
    Temat: Re: kilka pytań o weksle
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Acha.
    >
    > To korzystając z okazji: czym taki zarzut zaskutkuje?

    Tym, że posiadacz weksla nie będzie mógł dochodzić:
    - odsetek za zwłokę (ponieważ zwołoka może zajść jedynie po
    przedstawieniu weksla do zapłaty)
    - poniesionych przez siebie kosztów sądowych, jeśli strona przeciwna
    uzna roszczenie,
    - jak również strona przeciwna (wystawca weksla) będzie mógł dochodzić
    sowoich kosztós poniesionych w związku ze sprawą - art. 101kpc

    Ponadto brak przedstawienia weksla do zapłaty w terminie skutkuje
    niemożliwością skierowania się z roszczeniem do indosantów, jeśli takowi są.

    > Pamiętam że widziałem w archiwum wątek, w którym ktoś pytał jak
    > PRAKTYCZNIE dokonać okazania, jeśli zwyczajnie obawia się ze zobowiazany
    > ykhm... unieważni weksel :> (zwyczajnie wyrywając go z ręki uprawnionego
    > przy dawaniu do oznaczenia) i że nie było odpowiedzi na takie pytanie :>

    W takim razie może iść do okazania ze świadkami, jak weksel ulegnie
    zniszczeniu, to jest szansa, że "wygra" w sądzie umorzenie takiego
    weksla, tym samym będzie mógł egzekwować należność.

    > Może zapodanie wprost do egzekucji byłoby wyjściem - pytaniem pozostają
    > skutki uboczne (jak rozumiem: koszta poniósłby uprawniony!).

    Za weksel płaci się po okazaniu. Obiło mi się o oczy orzeczenie,
    zgodnie z którym otrzymanie nakazu zapłaty nie jest okazaniem weksla, a
    więc nakaz należy uchylić i poprawnie przedstawić weksel. Według
    lżejszej linii orzecznictwa - należy się jedynie zapłata za goły weksel,
    bez odsetek, przy jednoczesnym zwrocie kosztów stronie przeciwnej.

    Można też próbować od razu oddawać weksel do protestu - wtedy - za
    stosunkowo niewielką opłatą - przedstawieniem weksla zajmie się
    notariusz. Z tym że w przypadku gdy protest nie jest konieczny (brak
    indosantów) - wystawca może odmówić poniesienia kosztów procesu.

    I na koniec: w praktyce mało kto wnosi zarzuty do nakazu zapłaty z
    weksla, jeśli już - to odnośnie braku roszczenia, czy nieprawidłowego
    jego wypełnienia (co to się porobiło - 90% weksli to weksle in blanco,
    które trochę wypaczają odbiór tych dokumentów w społeczeństwie). Rzadko
    kiedy słyszałem, pomijając przedwojenne czasopisma, aby ktoś kłócił się
    o prawidłowe przedstawienie weksla. Choć nie ukrywam, że zdarzają się
    takie sprawy - zwłaszcza w wyniku modnego obecnie wysyłania "wezwań do
    zapłaty", zamiast przedstawiania weksla (według jednego z orzeczeń, samo
    wysłanie wezwania do zapłaty nie jest przedstawieniem weksla - jeśli
    dłużnik nie stawi się w siedzibie posiadacza na okazanie, to nie należy
    uznać, że nie chce zapłacić za weksel. To posiadacz (w tym przypadku -
    bank) powinien się fatygować do wystawcy, a nie na odwrót).

    > Hmmm...
    > Pewnie dlatego ze zazwyczaj "duży" (bank, dealer) stawia pod ścianą
    > "małego" i wymusza podpis.

    A w praktyce wynika to IMHO z nieznajomości zasad obrotu wekslowego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz