    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kilka pytań o weksle
    Date: Wed, 20 Sep 2006 14:27:23 +0200

    m...@g...com wrote:

    > 1. czy weksel jest sam w sobie zobowiązaniem, czy zawsze do weksla
    > musi istnieć jakieś zobowiązanie a weksel tylko znacznie upraszcza
    > egzekucję tego zobowiązania?

    Weksel jest zasadniczo zobowiązaniem abstrakcyjnym:

    Patrz np.:
    Wystawienie weksla rodzi dla wystawcy zobowiązanie abstrakcyjne, tzn.
    całkowicie niezależne od przyczyny, która skłoniła dłużnika do jego
    zaciągnięcia. Zarzuty dłużnika oparte na twierdzeniu, że weksel został
    wydany na pokrycie świadczenia, które opierało się i wynikało z umowy
    nieważnej, są bezskuteczne (orzeczenie SN z dnia 23.03.1956r. 1 CR
    1036/54).

    Ale może istnieć deklaracja wekslowa, która podaje kiedy i jak weksel
    niezupełny może zostać wypełniony.

    > Tzn, chodzi o to czy jeżeli ktoś jest w posiadaniu weksla wystawionego
    > przeze mnie na kwotę 1000zł, weksel nie posiada klauzuli wekslowej,

    A nie mylisz klauzuli wekslowej z deklaracją wekslową?

    > nie płaciłem tym wekslem za nic jemu, po prostu np. wywiało mi za okno
    > weksel który właśnie wystawiałem, nie zdążyłem wpisać na czyją rzecz
    > jest ten weksel, ten ktoś wpisał siebie. Wiem że muszę taki weksel
    > spłacić, ale czy mogę potem dochodzić od tego kogoś tych pieniędzy np.
    > na podstawie bezpodstawnego wzbogacenia, czy też weksel jest
    > wystarczającą podstawą?

    Na to ci nie odpowiem. Być może wchodzi tu w grę procedura umorzenia
    weksla.

    > 2. Czy wręczenie komuś weksla który jest związany z jakimś
    > zobowiązaniem, jest już zapłaceniem za to zobowiązanie, czy dopiero
    > zapłacenie weksla nim jest?. Tzn. załóżmy że pożyczyłem komuś 1000zł,
    > ten ktoś mi wystawił weksel płatny 1 listopada. Ten ktoś ma dowód na
    > to że taki weksel mi wystawił.

    Trochę mieszasz. Może być i tak i tak.
    1. Pożyczyłeś rok temu pieniądze. Ma ci zwrócić dzisiaj. Zamiast tego
    pryzchodzi i proponuje: zapłacę ci dzisiaj wekslem z terminem płatności
    za tydzień. Jeśli przyjmiesz taką płatność to pożyczka bedzie uważana
    za spłaconą a będzie nadal istniało zobowiązanie z weksla.
    2. Pozyczyłeś rok temu. Pożyczkobiorca wystawił weksel niezupełny do
    którego sporządzono umowę określającą, że w wypadku niespłacenia
    pożyczki mozesz ten wyksel wypełnić na określoną kwotę. W tej sytuacji
    oczywiście samo wystawienie pzrze niego tego weksla nie było spłaceniem
    pożyczki.

    > Teraz mi ten weksel się zniszczył, ten ktoś o tym się dowiaduje. Czy
    > nadal mi wisi 1000zł za pożyczkę, czy też za pożyczkę mi tego 1000zł
    > nie wisi, tylko wisiałby mi za weksel, gdybym go miał?

    Nadal ci wisi.

    > 3. obowiązkową informacją na wekslu jest gdzie ono jest płatne.
    > Powiedzmy że przyjmuję od kogoś weksel płatny za rok, ale jako że
    > przeprowadzam się raz na 3 miesiące, nie mogę przewidzieć jaki będzie
    > mój adres za rok, a wpisanie obecnego adresu lub wogóle jakiegokolwiek
    > konkretnego adresu byłoby szalenie niepraktyczne, bo mogę być na
    > drugiej stronie kuli ziemskiej. Czy jest możliwość żeby weksel był
    > płatny np. na rachunek bankowy?. Jak w takich sytacjach się postępuje?

    Nie da się przelewem. Weksel musi być płatny w miejscu. Zresztą byłoby
    to niepraktyczne, bo zapłata następuje normalnie w zamian za oddanie
    weksla.