    From: <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kazusy :-)
    Date: Sat, 3 Jan 2004 15:02:34 +0100

    > 1. Rozwazyc dla kazdego z przypadkow:
    >
    > a) Cyryl napisal do Metodego: "Sprzedam ci moj telewizor za 6000 pln"
    > Metody odpowiedzial "Dziekuje za informacje. Zgadzam sie na kupno
    > telewizora". Czy Cyryl moze domagac sie od Metodego zaplaty 6000 pln ?

    Tak. Metody przyjal oferte Cyryla i umowa zostala zawarta. Art 66 kc.

    > b) Cyryl pisze do Metodego "Sprzedam Ci moja wieze stereo za 4000 pln.
    > Metody odpisal "Reflektuje na wieze. Jestem gotow zaplacic za nia 400
    > pln". Czy Cyryl moze domagac sie od Metodego zaplaty 4000 pln ? Jezeli
    > nie, to czy moze zadac przynajmniej tych 400 pln ?

    Nie moze zadac ani 4 tys , ani 400 zl. Strony prowadzily rokowania w celu
    zawarcia umowy ale nie doszly do porozumienia co do wszystkich jej istotnych
    elementow. Umowa nie zostala w ogole zawarta. art 72 kc.

    > c) Cyryl pisze do Metodego "Sprzedam Ci moja papuge za 1000 pln".
    > Zanim list Cyryla dotarl do Metodego, ten ostatni wyslal don list
    > nastepujacej tresci: "Strasznie polubilem Twoja papuge. Czy sprzedasz
    > mi ja za 1000 pln ?" Czy Cyryl moze sie domagac od Metodego zaplaty
    > 1000 pln ?

    IMHO nie. Obydwaj zlozyli oferte ale zaden jej nie przyjal. Umowa nie
    zostala zawarta.

> [...]
    > ekspertyzie co do autentycznosci. W lipcu 2001 chcial wystawic go na
    > aukcje w Domu Aukcyjnym "Ludolfina". Tamtejszy rzeczoznawca po
    > krotkich ogledzinach poinformowal Malodobrego, ze obraz ten jest
    > nieudolnym falszerstwem. W pismie z sierpnia 2001 Jan Malodobry
    > oswiadczyl Jozefowi Malolepszemu, synowi i spadkobiercy zmarlej w
    > miedzyczasie Anny Malolepszej, ze odstepuje od umowy i domaga sie
    > zwrotu pieniedzy, ktore zaplacil za obraz. Malolepszy odpisal, ze
    > "widzialy galy, co braly", a wogole, to ta cala sprawa go nie

    Odstapic od umowy teraz juz nie mozna. Umowa miala charakter wzajemny i
    zostala wykonana przez obie strony. Przedmiot sprzedazy obciazony byl wada
    fizyczna rzeczy ale roszczenie kupujacego wygaslo ze wzgledu na uplyw
    terminu (jesli sie nie pomyliles w dacie to minelo ponad 10 lat) - art 568kc
    i ze wzgledu na nie zbadanie rzeczy przez kupujacego (wydaje mi sie ze przy
    dzielach sztuki to przyjety zwyczaj) -563 kc. Nalezaloby jeszcze ocenic na
    ile Malolepsza mogla wade zataic wiedzac o niej. To diametralnie odmieniloby
    sytuacje. Ale skoro kupila obraz z kolekcji to pewnie mogla przypuszczac ze
    jest autentyczny i jej przekonanie bylo uzasadnione okolicznosciami.
    Malobrody jest w mojej ocenie ugotowany. Odstapienie od umowy bylo
    bezskuteczne i nie powstal obowiazek zwrotu swiadczen jakie strony wzajemnie
    wykonaly. Szkoda kasy na wpis sadowy:)

    Dan.