  • Data: 2006-01-04 13:16:20
    Temat: Re: fotoradar problem
    Od: Gregory Peck <g...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Artur Golanski napisał(a):

    > Dowcipne, prawda ? Szkoda, ze nie rozumiesz pytania.

    Przyjąłem za oczywiste (to chyba dobrze, nie?), że od zarzutu
    popełnienia wykroczenia uniewinnia sie obwinionego i wyłącznie w takiej
    roli mogłem wystąpić. Widzę jednak, że pytanie było na serio...

    > Niczego nie zakładamy. Jako właściciel pojazdu masz ustawowy obowiązek
    > wskazać komu pojazd powierzyłeś. Policja nie ma obowiązku informaować
    > cię w jakim celu potrzebuje ta informację (nie wiesz, czy ten komu
    > powierzyłeś pojazd popełnił wykroczenie czy tylko jest świadkiem
    > jakiegos zdarzenia).

    Policjant to nie dziennikarz. Przesłuchanie musi być prowadzone w
    określonym trybie. Mogę więc zostać przesłuchany w roli obwinionego bądź
    świadka. Obwiony zawsze ma prawo odmówić składania wyjaśnień i żaden
    "obowiązek wskazania" tego nie zmienia. Moja teza jest taka, że tego
    obowiązku nie da się wyegzekwować. Za odmowę wskazania można ukarać
    tylko osobę, która zeznając w charakterze świadka na pytanie "kto
    prowadził pojazd?" powiedziała: "to nie ja, wiem kto ale nie powiem".

    W praktyce wyglądało to tak: na początku wizyty w komisariacie zadałem
    pytanie: w jakim charakterze jestem przesłuchiwany. policjantka (zresztą
    bardzo sympatyczna) odpowiedziła, że chce postawić mi zarzut (mandatu
    nie mogła nawet zaproponować, bo termin minął). Uprzejmie poprosiłem,
    żeby mi przedstawiła ten zarzut. Potem grzecznie odmówiłem składania
    wyjaśnień i rozstaliśmy się w pokoju. Podobnie było w sądzie.
    Kto chce płacić mandaty, niech płaci. Ja dziękuję.
    Greg